۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
چه بر سر نظام آموزشی کشور آمده است؟

وقتی آموزش و پرورش از سند 2030 یونسکو هم سبقت گرفت!/ کاهش ساعات دروس دینی و قرآن و جدا کردن مبحث خانواده از آن

کاهش شدید ساعات درس‌های قرآن و دینی در دوره متوسطه در روزهایی که اخبار مربوط به سند 2030 یونسکو داغ شده بود، حیرت بسیاری از فرهنگیان را برانگیخته است.
کد خبر : ۳۶۴۰۸۵
گروه فرهنگی صراط - کاهش شدید ساعات درس‌های قرآن و دینی در دوره متوسطه در روزهایی که اخبار مربوط به سند 2030 یونسکو داغ شده بود، حیرت بسیاری از فرهنگیان را برانگیخته است.

به گزارش صراط، سال گذشته ساعات تدریس دینی و قرآن پایه دهم 30 درصد کاهش یافت و قرار است امسال این اتفاق برای پایه دوازدهم در رشته های ریاضی و تجربی نیز اجرا شود و ساعات دروس مذکور نصف شود.

وقتی آموزش و پرورش از سند 2030 یونسکو هم سبقت گرفت!/ کاهش ساعات دروس دینی و قرآن و جدا کردن مبحث خانواده از آن
با این حال، نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تکذیب ارتباط این موضوع با سند 2030 به رادیو گفته است که علت کاهش ساعات درس دینی و قرآن اضافه شدن دروس جدید است. او ادعا کرده که کاهش ساعت تدریس شامل دیگر دروس نیز شده است اما جزییاتی از این کاهش را ارائه نکرد.

او این توجیه را هم آورده که ساعات دروس دینی و قرآن علیرغم کم شدن ساعات در دوره دبیرستان، در دوره دبستان افزایش یافته است.

با این حال، کاهش ساعات تدریس تنها اقدام عجیب آموزش و پرورش نیست. بر اساس گفته های منتقدان این اقدام، مباحثی مانند خانواده از دروس دینی و قرآن حذف شده اند. اعتصامی مولف سابق کتب دینی و قرآن می گوید درس سلوک خانواده در پایه دوازدهم یعنی سوم دبیرستان از درس دینی و قرآن جدا شده است. به گفته او تفاوت اصلی نظام تدریس ما با نظام های سکولار در موضوع درس خانواده است.

اکنون سوالی که وجود دارد این است که حتی اگر کاهش ساعات تدریس دروس دینی و قرآن و جدا کردن مباحثی مانند خانواده از آن و حتی کاهش تعداد آیات مورد استناد در دروس دیگر، برنامه صریح و مکتوب سند 2030 نباشد، آیا آموزش و پرورش در این زمینه حتی از یونسکو نیز فراتر نرفته و کاسه داغ تر از آش نشده است؟

گفتنی است دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش که در هفته های اخیر با ماجرای محموله پوشاک دخترش درگیر بود، هنوز به این ماجرا به صورت صریح ورود نکرده است!