۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

سال 95 چقدر زکات در کشور جمع آوری شد؟

کد خبر : ۳۶۴۳۰۲
صراط: آیت الله عالمی مبلغ جمع آوری شده توسط ستاد زکات کمیته امداد در سال زراعی 95 را حدود 270 میلیارد تومان دانست و افزود: مبلغ جمع آوری شده صرف فقرا و بخش های عمرانی مذهبی می شود.

آیت الله حسن عالمی، رئیس شورای عالی زکات کشور در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه مردم ایران دین باور و پیرو مکتب اهل بیت(ع) هستند، اظهار کرد: مردم نسبت به فریضه بزرگ الهی زکات اهتمام دارد.

وی مبلغ جمع آوری شده توسط ستاد زکات کمیته امداد در سال زراعی 95 را حدود 270 میلیارد تومان دانست و افزود: مبلغ جمع آوری شده توسط کمیته امداد صرف فقرا و بخش های عمرانی مذهبی اعم از مسجد و خانه عالم می شود لذا ظرفیت بیشتری وجود دارد و بخش عظیمی توسط خود مردم به فقرا و نیازمندان بخشیده می شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه عمده زکات صرف فقرا و محرومین می شود، تصریح کرد: امسال حدود 64 درصد صرف فقرا و حدود 36 درصد صرف تکمیل امور عام المنفعه برای دین و دیانت مردم شد.

آیت الله عالمی با اشاره به تاثیرات اقتصادی و اجتماعی زکات در جامعه، گفت: هدف از پرداخت زکات توانمندسازی افرادی از جامعه است که در تامین زندگی خود توانایی کافی را ندارند لذا نفع پرداخت زکات به خود ما و جامعه باز می گردد.

رئیس شورای عالی زکات کشور با بیان اینکه براساس روایات مالیات و زکات تفاوت حکمی دارند، عنوان کرد: زکات به لحاط فقهی و شرعی ابلاغی از جانب خداوند به رسول الله(ص) است. پیامبر اسلام(ص) عده ای را مامور دریافت زکات و پند نفر دیگر را مامور دریافت مالیات کرده بود لذا مالیات غیر از زکات است.

وی با بیان اینکه در زمینه پرداخت زکات و جمع آوری آن کارهای خوب فرهنگی در کشور صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: مجموعه شورای عالی زکات اعم از روحانیون و نیروهای فعال کمیته امداد در راستای هرچه روشن تر شدن نگاه مردم نسبت به مسئله زکات و فرهنگ سازی پرداخت زکات تلاش می کنند. در واقع نقش زکات و اجر و برکات آن برای آینده جامعه باید تبیین شود.

این کارشناس دینی با اشاره به جایگاه گیلان به لحاظ پرداخت زکات در کشور، متذکر شد: گیلان تنها استانی است که پرداخت زکات در آن مستحب است، زیرا اقلام کشاورزی که مشمول زکات واجب می شوند در گیلان وجود ندارد و یا به دلیل مسائل جوی، جغرافیایی و ارضی به حد نصاب نمی رسد.

آیت الله عالمی، گیلانیان را مردمی متدین دانست که در پرداخت زکات مستحب پیشگام هستند و یادآور شد: موارد مصرف زکات واجب و مستجبی فرق ندارد، اما تمام زکات مستحبی که در گیلان جمع آوری شده، به نیازمندان رسیده است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اضافه کرد: خداوند در قرآن تنها از ماه رمضان نام برده است که نشان دهنده اهمیت روزه داری در ظرف این ماه است لذا مستحب است که در روز آخر ماه شعبان با روزه داری به پیشواز ماه پرفضیلت رمضان برویم.
برچسب ها: صراط زکات
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز