۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

آخرین اخبار موصل/ تسلط حشد شعبی بر مناطق جدید

استفاده داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در غرب موصل، انهدام ۵ خودرو بمبگذاری شده تکفیری ها و تداوم پیشروی های حشد شعبی به سوی البعاج از مهمترین اخبار مربوط به آزاد سازی نینوا است.
کد خبر : ۳۶۴۴۴۶
صراط: استفاده داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در غرب موصل، انهدام ۵ خودرو بمبگذاری شده تکفیری ها و تداوم پیشروی های حشد شعبی به سوی البعاج از مهمترین اخبار مربوط به آزاد سازی نینوا است.

به گزارش مهر به نقل از النهرین، منابع عراقی اعلام کردند: بالگردهای عراقی ۵ خودرو بمبگذاری شده داعش را در شمال شرق البعاج در استان نینوا هدف قرار دادند. این خودروها با هدف ممانعت از پیشروی نیروها در روستای البوخشب در شمال شرق البعاج تدارک دیده شده بود. همه این خودروها منهدم شدند.

این در حالی است که هواپیماهای عراقی صدها اطلاعیه در مناطق تحت اشغال داعش در کرانه راست موصل ریختند و از شهروندان خواستند که از طریق گذرگاه های امن خود را به نیروهای امنیتی برسانند.

در همین حال رشید یارالله فرمانده عملیات نینوا می آییم از ساکنان مناطقی که هنوز تحت اشغال داعش هستند به ویژه در الموصل القدیمه خواست که فورا این منطقه را ترک کنند.

وی از ساکنان مناطق الزنجیلی، الصحه الاولی، باب سنجار، الشفاء، الفاروق، راس الکور، المیدان، باب الطوب و باب الجدید خواست که این مناطق را ترک کنند

یارالله گفت: نیروهای مسلح شما به یاری خداوند و همت دلاورمردان موفق به درهم شکستن داعش در بیشتر مناطق کرانه راست موصل شده اند و باقیمانده داعشی ها در مناطق شما به دنبال سوء استفاده از غیرنظامیان و استفاده از شما به عنوان سپر انسانی هستند. دولت عراق و حیدر العبادی مسئول سلامتی شما و بر آزادسازی همه عراق اصرار دارند. به منظور تحقق این هدف و به منظور ایجاد فرصت برای نیروهای مسلح برای آزادسازی سریع از شما می خواهم سریعا از منطقه خارج شوید و به سوی گذرگاههای امن بروید.

شایان ذکر است که نیروهای عراقی در منطقه الموصل القدیمه به علت جمعیت زیاد و کوچه های باریک با مشکلاتی برای پیشروی روبرو هستند.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی در کرانه راست موصل اعلام کرد: داعش مانع از توزیع مواد غذایی به مردم در کرانه راست موصل می شود.

این منبع بیان کرد: داعشی ها زنان و کودکان را در منطقه باب الجدید در غرب موصل نگه داشته اند و مانع از رسیدن غذا به آنها پس از سرپیچی اهالی از دستورات داعش، می شوند.

منبع عراقی افزود: افرادی که در چنگال داعش هستند با داعش برای ایجاد مانع در مسیر پیشروی نیروهای عراقی و کار گذاشتن مین و مواد منفجره در راهها مخالفت کرده اند. این اقدامات داعش نشانه فروپاشی آنهاست.

این در حالی است که نیروهای حشد شعبی عراق روستاهای قبه الوهبی، ارفیع، ارفیع الاول و املیحات را در غرب موصل آزاد کردند و بر جاده مواصلاتی العدنانیه-البعاج مسلط شدند و ناحه القیروان را به شکل کامل از البعاج جدا کردند.

منابع وابسته به حشد شعبی عراق اعلام کردند: نیروهای حشد شعبی موفق به ایجاد گذرگاه های امن برای خروج غیرنظامیان از روستاها در شمال شرق البعاج شدند و به این غیر نظامیان آب و غذاو  دارو رساندند. این آوارگان به مناطق امن منتقل می شوند تا پس از پاکسازی و مین زدایی مناطق محل سکونتشان به این مناطق بازگردند.

از سوی دیگر نجم الدین کریم استاندار کرکوک اعلام کرد که داعش خلافت خود خوانده اش را از موصل به الحویجه در جنوب غرب کرکوک منتقل کرده است.