۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹

بیانیه پایانی جی ۷/ آمریکا مانع اجماع در گروه ۷

گروه هفت به دلیل مخالفت آمریکا، نتوانست در حمایت از توافق آب و هوائی پاریس به اجماع برسد.
کد خبر : ۳۶۴۷۱۱
صراط: گروه هفت به دلیل مخالفت آمریکا، نتوانست در حمایت از توافق آب و هوائی پاریس به اجماع برسد.

به گزارش مهر به نقل از پالیتیکو، سران کشورهای صنعتی جهان موسوم به گروه هفت یا «جی ۷» امروز و در پایان روز دوم نشست خود در ایتالیا با صدور بیانیه ای در حالی به کار خود پایان دادند که خودداری آمریکا از تأئید تعهدات خود در توافق آب و هوائی پاریس موجب شد تا اعضاء به اجماعی در این باره دست پیدا نکنند.

در بخشی از این بیانیه پایانی آمده است: آمریکا در فرایند بازبینی سیاست های خود درباره تغییرات اقلیمی و نیز توافق اب و هوائی پاریس بوده و لذا نمی تواند به اجماع درباره این موضوعات دست یافت.

همچنین بدبینی ترامپ نسبت به برخی از توفقات تجاری کنونی بر بیانیه پایانی نشست مذکور سایه افکنده بود به گونه ای که بیانیه پایانی تلاش کرد تا حد میانه ای از دیدگاه وی با رویکرد طرفدار تجارت آزادِ سایر اعضای «جی ۷» را دربرگیرد.

بحران اوکراین و ادامه اتخاذ مواضع سختگیرانه درباره روسیه از مواردی بود که تمامی اعضاء بر آن توافق نظر داشتند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بخش دیگری از بیانیه پایانی گروه هفت آمده است: از تمامی کشورهای ذی نفوذ در سوریه به ویژه ایران و روسیه می خواهیم تا تلاش خود را برای توقف تراژدی کنونی و نیز اجرای توافق آتش بس در این کشور به کار بگیرند.

لازم به ذکر است، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا از اعضای شرکت کننده در نشست دو روزه گروه هفت به شمار می آیند.