۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

برنامه جداسازی وزارت صنعت و بازرگانی تدوین شد/ ادغام تعاون در بازرگانی

کد خبر : ۳۶۴۹۴۰
صراط: یک مقام آگاه از تدوین برنامه دولت برای جداسازی بخش‌های صنعت و بازرگانی خبر داد و گفت: احتمالاً وزرای این وزارتخانه‌ها همزمان با تشکیل کابینه به مجلس معرفی خواهند شد و بر این اساس، بخش‌های تعاون و بازرگانی با یکدیگر ادغام می‌شوند.

یک مقام آگاه در گفت و گو با فارس اظهار داشت: دولت برنامه جداسازی وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی را تدوین کرده و به احتمال زیاد وزرای جدید این وزارتخانه‌ها همزمان با معرفی کابینه دولت دوازدهم به مجلس، معرفی خواهند شد.

وی تصریح کرد: طبق برنامه دولت، بخش‌ تعاون از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدا شده و با بخش بازرگانی ادغام خواهد شد. همچنین وزارت صنعت به صورت جداگانه به کار خود ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم، دولت تعداد وزارتخانه‌ها را مشخص نکرده تا محدودیتی برای افزایش وزارتخانه‌ها نداشته باشد.

این مقام آگاه با بیان اینکه دولت باید برنامه پیشنهادی خود در مورد جداسازی وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی را منتشر کند تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد، گفت: پس از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی سابق، تغییراتی در بخش‌های مختلف از جمله ساختمان‌های این وزارتخانه‌ها ایجاد شد که حال در صورت ادغام دوباره مشخص نیست که چه سرنوشتی برای این بخش‌ها رقم بخورد.

وی تأکید کرد هزینه و وقت زیادی برای ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی صرف شد، بهتر بود دولت به جای جداسازی این دو بخش، برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری در این بخش‌ها می‌کرد تا شرایط بهتری ایجاد شود، زیرا دو بخش صنعت و بازرگانی با یکدیگر مرتبط هستند و اگر تصمیم‌گیری در مورد این بخش توسط یک دستگاه انجام شود، موثرتر خواهد بود.

به گفته وی، در حال حاضر صادرات به یکی از مشکلات اصلی بخش تولید تبدیل شده که باید در مورد آن در یک دستگاه واحد مانند وزارت صنعت فعلی تصمیم‌گیری شود، البته بهره‌وری این وزارتخانه نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی تأکید کرد: به جای ایجاد وزارتخانه های جدید باید به تقویت مدیرت منابع انسانی و افزایش بهره‌وری فکر شود.

این مقام آگاه در مورد گزینه‌های مطرح برای سکانداری وزارت صنعت نیز به فارس گفت: گزینه‌های مختلفی مطرح است ولی هنوز هیچ‌کدام قطعی نشده‌اند،البته بحث‌هایی هم در مورد احتمال بازگشت جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به وزارت صنعت مطرح است که این موضوع هم قطعی نیست.