۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰

معاون وزیر صنعت: مسئولان آمار قاچاق از مناطق آزاد را ندارند

کد خبر : ۳۶۴۹۹۰
صراط: معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت با بیان اینکه این وزارتخانه اقدامات مختلفی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام داده، گفت: برخی از پیشنهادات وزارتخانه مصوب شده و برخی از آنها توسط دولت در حالی بررسی است.

یدالله صادقی در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سوال که چرا طبق گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدامات وزارت صنعت معدن و تجارت در رابطه با واردات پوشاک قاچاق ناکافی است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات مختلفی را برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام داده است؛ به عنوان مثال یکی از کارهای این وزارتخانه شناسایی منافذ ورودی کالای قاچاق به طور عام به خصوص پوشاک بوده که در جهت محدود کردن واردات قاچاق آن پیشنهاداتی در قالب مصوبه هیئت وزیران به دولت پیشنهاد شده است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این پیشنهادات از جمله منع ورود کالای همراه مسافر از مناطق آزادی که مانند اروند، ماکو، ارس و انزلی به شکل زمینی به سرزمین اصلی وصل هستند در قالب کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است.

وی بیان داشت: همچنین یکی از مصوبات ارائه شده به دولت برای محدودیت واردات پوشاک از مناطقی مثل چابهار، کیش و قشم است که به شکل هوایی امکان تردد در آن‌ها وجود دارد.

* بخشی از کالای قاچاق از مناطق آزاد وارد می‌شود

صادقی با بیان اینکه یکی از راه‌های واردات کالای قاچاق به سرزمین اصلی، مناطق آزاد است، گفت: از این مناطق کالای قاچاق به شکل مسافربری به سرزمین اصلی وارد می‌شود.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که مسئولین هیچ کدام از مناطق آزاد ورود کالای قاچاق به سرزمین اصلی را از این مناطق نمی‌پذیرند، گفت: آنها آمار دقیقی ندارند، گستره برخی از مناطق آن قدر وسیع است که امکان کنترل‌های گمرکی در همه نقاط آن فراهم نیست.

* ساماندهی واردات ملوانی و ته لنجی 4 سال طول می‌‌کشد

صادقی  با اشاره به اینکه پوشاک از طریق ملوانی و ته لنجی هم به کشور وارد می‌شود، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باز هم آئین‌نامه‌ای برای ساماندهی ورود کالا توسط ته‌لنجی و ملوانی پیشنهاد داده است که به تدریج و در یک بازه زمانی سه یا چهار ساله امکان قانونمند شدن واردات از این طریق در مرزهای آبی فراهم می‌شود و آئین‌نامه آن با همکاری استاندارانی که در مناطق مرزی آبی، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین شده است تهیه و در حال بررسی است.  

وی بیان داشت: ساماندهی سایر معابر ورود کالای قاچاق نظیر کوله‌بری و بازارچه‌های مرزی هم در دستور کار قرار دارد و پیشنهاد آن به دولت ارائه شده و در حال بررسی است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پیشنهاد کاهش تخفیف 15 درصدی واردات کالا از مناطق آزاد به اصلی از پیشنهادات وزارت‌ صنعت بوده است، گفت: با تصویب این پیشنهاد مقرر شد که تخفیف واردات کالاها از مناطق آزاد به اصلی حداکثر 2 درصد باشد.

صادقی با اشاره به اینکه پیشنهاد استقرار گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد هم از پیشنهادات وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای کاهش واردات قاچاق بوده است، اظهار داشت: این کار در حال انجام است و گمرک استقرار گیت‌های ورودی به مناطق آزاد را آغاز کرده است.

وی افزود:با این اقدام امکان ثبت اطلاعات کالاهای ورودی به مناطق آزاد فراهم می‌شود و امکان مقایسه کالاهای ورودی، مصرفی و خروجی در مناطق مشخص می‌شود .

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: مسئله بعدی که در این راستا پیشنهاد شد این بود که بازارچه‌های مرزی غیر فعال و کم فعال با مناطق فعال ادغام شوند تا در آن مناطق و بازارچه‌های مرزی گمرک و سایر نهادها بتوانند با نظارت بیشتر کنترل‌های لازم را انجام دهند.

صادقی به مصوبه دیگری در راستای واردات قاچاق اشاره کرد و گفت: این مصوبه در جهت کنترل ورود کالا به طور عام و بخصوص پوشاک بود و اقلامی که ملوانان و مرزنشینان به کشور وارد می‌کنند از 71 قلم به 41 قلم کاهش داده شد که یکی از این اقلام پوشاک بود.

وی همچنین بیان داشت: قبل از تاسیس مناطق آزاد جدید توسط هیئت وزیران ورود کالای همراه مسافر از این مناطق آزاد ممنوع شده است که این موضوع هم از مصوبات پیشنهادی وزارت صنعت به دولت بود که خوشبختانه به تصویب رسید.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه در رابطه به ساماندهی برندهایی که واردات پوشاک را به کشور دارند، گفت: تمام نمایندگان و برندهایی که در ایران فعالیت می‌کردند تاکنون شناسایی و برندهای تقلبی با هماهنگی با نیروی انتظامی جمع آوری شده است.

صادقی بیان داشت: اما برای کنترل واردات پوشاک توسط برندهایی که نمایندگی رسمی از شرکت‌های خارجی دارند سال گذشته دستورالعمل نحوه ثبت فعالیت نمایندگان پوشاک خارجی در ایران به تصویب رسید که به موجب آن واردکنندگان که از برندی خاص پوشاک به کشور وارد می‌کردند باید تعهد بدهند ظرف دو سال 20 درصد ارزش ریالی وارداتشان را در ایران تولید کنند.

وی افزود: همچنین طبق دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک مقرر شده تا این برندها 50 درصد از تولیدات داخل ایران را به بازارهای خارج از ایران صادر کنند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای اینکه دستورالعمل مذکور شکل اجرایی بگیرد کمیته پایش و نظارت برای آن متشکل از وزارت صنعت و انجمن تولید‌کنندگان پوشاک تشکیل شده است.

صادقی افزود: با توجه به ابلاغ مصوبه ساماندهی واردات پوشاک در حال حاضر تقریبا جلوی واردات پوشاک از طریق این نمایندگی‌ها به این دلیل که برندهای وارد کننده نتوانسته‌اند خود را با شرایط مصوبه تطابق دهند گرفته شده است.

وی افزود: بنابراین این نمایندگی‌ها اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های مطبوع خود برای تطابق با مصوبه ساماندهی واردات پوشاک هستند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: البته این برندها در صورت واردات پوشاک موظف شده‌اند که سالانه 5 درصد هم تولید خود را افزایش دهند.

وی افزود: مصوبه ساماندهی واردات پوشاک نه تنها برای حمایت از تولید داخل ابلاغ شد تا برندهای خارجی که سال‌ها در بازار ایران حضور داشته‌اند در تولید هم نقش‌آفرینی کنند بلکه در آن به ذائقه مصرف‌کننده هم توجه شده است.

صادقی با بیان اینکه بطور طبیعی اصلاح نظام تولیدبا توجه به تنوع در پوشاک، مقوله‌ای زمان‌بر است، گفت: تطابق برندهایی که سال‌ها در بازار ایران حضور داشته‌اند با مصوبه مذکور کار سختی است.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حدود 5 شرکت وارداتی در آستانه ارائه برنامه‌های تولیدی خود در ایران هستند.

وی افزود: حدود 90 درصد پوشاک ایران در واحدهای تولیدی صنفی تولید می‌شود که اگر امکاناتی برای بازسازی و نوسازی به آنها ارائه شود قطعا می‌توانند با شرکت‌های معتبر دنیا در تولید مشارک کنند.

صادقی افزود: اتحادیه صنف پوشاک تهران به عنوان اتحادیه پیشرو اقداماتی را در این راستا انجام داده و طی سال گذشته چندین شرکت خارجی را به همکاری دعوت کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی دست‌اندرکاران امر پوشاک معتقدند که اجرای دستورالعمل ساماندهی پوشاک به دلیل ناهماهنگی، خیلی طولانی شده است، گفت: هماهنگی کاملا وجود داشته است، ما یک کمیته برای اجرای آن تشکیل داده‌ایم اما از آنجا که این کار چند وجهی است قاعدتا برخی از برندهای واردکننده نمی‌توانند خود را با شرایط دستورالعمل تطبیق دهند و برخی هم برای این کار به زمان بیشتری برای مذاکره و پیگیری نیاز دارند.

براساس این گزارش اگرچه واردات قاچاق براساس اعلام رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال 92 تا 95، 50 درصد کاهش یافته و از رقم 25 میلیارد دلار به 12.5 میلیارد دلار رسیده است اما  قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید که واردات پوشاک به لحاظ ارزشی همچنان بیشترین میزان واردات قاچاق به کشور را  در میان سایر کالاها  دارد و واردات 2.5 میلیارد دلاری این کالا به کشور نشان می‌دهد که اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص مبارزه با واردات پوشاک قاچاق ناکافی بوده است.