۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷

تحلیل دیپلمات غربی از تعطیلی تأسیسات اراک/ انگیزه انتخاباتی داشت

کد خبر : ۳۶۵۶۹۳
صراط: در حالی که ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که تأسیسات آب سنگین اراک را برای انجام برخی تعمیرات تعطیل کرده است، دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند این اقدام با انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران ارتباط داشته است.

به گزارش تسنیم، دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند ایران در راستای تلاش برای جلوگیری از «بالا گرفتن تنش‌ها»، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری تأسیسات آب سنگین خود در اراک را به حالت تعطیل درآورد.

دیپلمات‌ها این ادعا را روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در توضیح پیرامون رسیدن ذخائر آب سنگین ایران به آستانه سقف تعیین‌شده در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مطرح کرده‌اند.

در گزارش فصلی جدید «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پرتو «برجام» تصریح شده است که میزان ذخائر آب سنگین ایران به 128.2 متریک تن رسیده است. ایران طبق مفاد «برجام» متعهد شده میزان ذخایر آب سنگین خود را زیر سقف 130 متریک تن نگه دارد.

در متن گزارش فصلی آمانو آمده است: «در تاریخ 16 می 2017، آژانس راستی‌آزمایی کرد که ذخیره آب سنگین ایران 128.2 متریک تن است. در طول دوره گزارش دهی، ایران بیش از 130 متریک تن آب سنگین نداشته است.»

نزدیک بودن میزان ذخائر آب سنگین ایران به سقف تعیین‌شده در برجام موجب شد که بسیاری از رسانه‌های غربی ادعا کنند ایران همانند چند وقت پیش بار دیگر در آستانه نقض برجام قرار دارد.

آژانس در یکی از گزارش‌های فصلی قبل‌تر خود (اسفندماه) هم گفت که میزان ذخایر آب سنگین ایران به اندکی بیش از حد مجاز رسیده است. کشورهای غربی و آمریکا در آن زمان به این بهانه ایران را به نقض برجام متهم کردند.

ایران در آن زمان در نامه‌ای به آژانس  تأکید کرد توافق هسته‌ای، تهران را به خارج کردن آب سنگین از این کشور ملزم نمی‌کند.

 در آن نامه که 28 اسفند 1395 میان اعضای آژانس توزیع شد نماینده ایران این استدلال را مطرح کرده است: «هیچ بندی در برجام ایران را به خارج کردن آب سنگین مازادی که به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود اما خریدار واقعی پیدا نمی‌کند، ملزم نکرده است.»

در بخشی از گزارش جدید «آمانو» تصریح می‌کند که تأسیسات تولید آب سنگین ایران فعلاً فعالیت نمی‌کند و ایران اعلام کرده که این مرکز را برای فعالیت‌های تعمیراتی تعطیل کرده است.

در این گزارش آمده است:  « ایران به اطلاع رسانی به آژانس در خصوص موجودی آب سنگین در ایران و تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین (HWPP) ادامه و به آژانس اجازه داده است که بر میزان ذخایر آب سنگین ایران و مقدار آب سنگین تولید شده در HWPP نظارت کند. در نامه‌ای به تاریخ 23 آوریل 2017 ایران به آژانس اطلاع داد که اپراتور تاسیسات HWPP قصد دارد فعالیت این تاسیسات را برای انجام سرویس و تعمیر برنامه ریزی شده قبلی در تاریخ 27 آوریل 2017 متوقف کند. در تاریخ 16 می 2017، آژانس راستی‌آزمایی کرد که تاسیسات فعالیت ندارد.»

دیپلمات‌های غربی، در اظهارنظری متفاوت ادعا کرده‌اند که تعطیلی تأسیسات آب سنگین اراک با دغدغه‌های انتخاباتی صورت گرفته است.

رویترز می‌نویسد: «دیپلمات‌ها می‌گویند این (تعطیلی) ممکن است به این دلیل صورت گرفته باشد که تهران نمی‌خواسته تنش‌ها را پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری 19 مه افزایش دهد.»

یک دیپلمات ارشد گفت هنوز مشخص نیست که کارخانه تولید آب سنگین چه زمانی بازگشایی خواهد شد، اما در صورتی که این مرکز امروز (روز جمعه) باز شود، ایران در نیمه دوم ماه جولای (24 تیرماه) به سقف 130 متریک تن خواهد رسید.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز