۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
محمد اسماعیلی دهقی

راهبرد رسانه ای در مواجهه با تکفیری‌ها

کد خبر : ۳۶۶۷۷۳
صراط: رسانه ملی باید بتواند از یک سو حقارت و زبونی گروه های تکفیری را به خوبی به تصویر بکشد و از طرف دیگر روحیه با صلابت و دشمن ستیز ملت و نیروهای امنیتی، در قاب تلویزیون به خوبی به نمایش گذاشته شود .

ولی آنچه که نباید از نظر دور داشت این است که  حادثه تروریستی هفته گذشته یک زنگ خطری بود که نشان می‌داد دشمن در همین نزدیکی ها است و اگر چه گذشته و سابقه ملت ایران نشان داده است که  این قبیل اقدامات کمترین تاثیری در اراده ملت  در راهی که در پیش گرفته است ندارد ولی لازم است همه ارکان نظام برای حفظ و صیانت از امنیت این اب و خاک به وظیفه خود با دقت و جدیت عمل کنند و در این میدان وظیفه رسانه ملی بسیار حیاتی و تعیین کننده است .

به نظر می‌رسد امروز که گروهک های تروریستی نظیر داعش با بهره بردن از تکنولوژیهای نوین ارتباطی توانسته اند در سطح بین الملی جایگاهی برای خود تعریف کنند و از بین ملل و اقوام مختلف دنیا اقدام به جذب نیرو نمایند لازم است رسانه ملی نیز در چارچوب عمل به وظایف ملی و سازمانی خود اقدام به روشنگری و افشای مبانی فکری این گروهک تروریستی  اقدام نماید.

به همین منظور و در راستای اجرای  فرمان آتش به اختیاری مقام معظم رهبری به راهبرد هایی در این زمینه اشاره می‌شود و امید است مورد توجه و استفاده دست اندرکاران قرار گیرد.

برنامه های گفتگو محور

به یاد بیاوریم روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی و رشد قارچ گونه گروهک های التقاطی را که به تدریج به یک بحران برای کشور تبدیل شدند و با ورود به فاز درگیری های مسلحانه و اقدامات تروریستی توانستند خسارت های زیادی را بر درخت نوپای انقلاب وارد سازند و نهایتا با روشن شدن ماهیت منحرف و افشای پایه های فکری لرزان آنها توسط اندیشمندانی چون شهید مطهری و شهید بهشتی که از صدا و سیما پخش شد ریشه آنها برای همیشه از جا کنده شدو به زباله دان تاریخ پیوستند.

بدیهی است پر کردن وقت آنتن با برنامه های تبلیغاتی کم محتوا و ضعیف راهگشای شرایط فعلی نیست و لازم است آن دسته از اساتید حوزه و دانشگاه که بر روی مبانی فکری این گروه های تکفیری کار کرده اند به برنامه های تلویزیونی دعوت شوند و به تشریح ریشه های شرک آلود و تبین مواضع آنها بپردازند .

نقش علمای اهل تسنن در خصوص برملا کردن ماهیت این گروهک ها بسیار مهم ارزشمند است چرا که بیشترین تلاش گروهک ها برای جذب نیرو در مناطق سنی نشین صورت می‌پذیرد و لازم است برادران اهل تسنن در این زمینه هوشمندی بیشتری داشته باشند .

یکی از اقدامات به جا و قابل تقدیر علمای اهل تسنن برگزاری کنفرانسی در گروزنی بود که در این کنفرانس تعداد زیادی از علمای اهل تسنن از همه کشور های اسلامی گرد هم آمده و مراتب انزجار و برائت خود را از گروه های تکفیری ابراز داشتند که متاسفانه  پوشش رسانه ای این کنفرانس در سطح کشور های اسلامی  در حد مطلوبی نبود .

این کنفرانس سه‌روزه در سال گذشته و در چچن برگزار شد  شیخ شوقی علام مفتی اهل سنت مصر، شیخ اسامه الزهری مشاور رئیس جمهور مصر و معاون کمیسیون دینی پارلمان این کشور، شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر، شیخ عبدالفتاح البزم مفتی دمشق از جمله شخصیت‌های مهم شرکت کننده در این کنفرانس بودند.

تهیه قالب های هنری متنوع و چند زبانه

تهیه برنامه های گفتگو محور تنها یکی از ابزار های رسانه ای در مواجهه با گروه های تکفیری است که باید از ان به خوبی استفاده شود ولی همه وظیفه رسانه ملی در تهیه برنامه های گفتگو محور خلاصه نمی شود بلکه لازم است از قالب های متنوع و به زبان های زنده دنیا برای انجام این مهم استفاده شود  .

فیلم و سریال

تهیه و سفارش فیلم های سینمایی , سریال های تلویزیونی و مستند و دوبله این تولیدات به زبان های  مختلف با محوریت افشای ماهیت گروه های تکفیری یکی از مهمترین اقداماتی است که به صورت جدی باید در دستور کار رسانه ملی قرا گیرد . شایان ذکر است تهیه فیلم سینمایی و سریال در بین انواع شیوه های تبلیغاتی موجود در دنیا از  ماندگار ترین و تاثیر گذار ترین شیوه های تبلیغی محسوب می‌شود چرا که جامعه هدف و مخاطبان همه اقشار مردم هستند و اختصاص به اقشار اکادمیک و تحصیل کرده ندارد .

تهیه انواع انیمیشن

فراموش نکنیم امروزه نفوذ در بین کودکان و فعالیت های تبلیغی بر روی نوجوانان توسط گروه های تکفیری در دست انجام است و به همین منظور برنامه های ویژه و اساتید ویزه ای تربیت شده اند که با زبان کودکانه مشغول به فعالیت هستند و تلاش می‌کنند برای اقدامات آینده خود  کادرسازی نمایند ولی متاسفانه ما در این زمینه هنوز گام موثری را برنداشته ایم .

افشای فعالیت تبلیغی گروهک تروریستی داعش در فضای مجازی

روشنگری در خصوص شیوه های تبلیغاتی گروه های تکفیری خصوصا در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز از دیگر موضوعاتی است که رسانه ملی باید به آن بپردازد .

امروزه عناصر خودفروخته گرروه های تکفیری هزاران صفحه و عنوان در فضای مجازی دارند و به اسانی با مخاطبان خود در همه جای دنیا ارتباط برقرار می‌کنند و این خطری است که نمیتوان آن را ناچیز شمرد چرا که ارتباط از طریق فضای مجازی و پاسخ به سوالات و تهیه خوراک های مسموم فکری به صورت شخصی انجام می‌پذیرد و کسی از محتوای ردو بدل شده اطلاع چندانی ندارد .

به عبارت دیگر تک تک افراد در جوامع مختلف در معرض دریافت این قبیل پیام ها قرار دارند و راهی به جز اگاهی بخشی فراگیر , هوشمندانه , علمی و دقیق وجود ندارد .

در پایان به این نکته اشاره می‌کنیم که این گروه تروریستی ریشه در اتاق های فکر و میزهای کارشناسی صیهونیستم بین الملل و سرویس های جاسوسی سازمان سیا و موصاد دارند بنابراین هرگونه سطحی نگری و کوچک بینی نسبت به این گروه تروریستی عواقب غیرقابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت.

 به عبارت دیگر داعش تنها یک بهانه و یک پرچمی است برای تجمع نیروهای مسلحی که سازمان دهی و پشتیبانی آن برعهده کسانی است که فرسنگ ها با معرکه دور هستند.

بنابراین شایسته است برای مقابله با این فتنه اتاق جنگی در خور و در شان این گروه تشکیل شود و همه کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا به این نکته توجه داشته باشند که این فتنه در آینده نزدیک تمامیت ارضی این کشورها را مورد تهدید قرار خواهد داد و قربانیان آن محدود به هیچ کشور خاصی نخواهد بود.