۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

اعلام آمادگی عراق برای میانجی‌گری در بحران قطر

کد خبر : ۳۶۷۰۷۱
صراط: رئیس‌جمهوری عراق از آمادگی کشورش جهت میانجی‌گری در حل بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر خبر داد.

به گزارش ایسنا، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة تاکید کرد که کشورش آماده میانجی‌گری در حل بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی گفت که عراق به دنبال روابط گسترده و صمیمی‌تر با عربستان است.

معصوم اعلام کرد نسبت به سیاست آمریکا جهت رویارویی با تروریسم اطمینان دارد.

وی طی مصاحبه‌ خود با روزنامه الحیاة درباره بحران به وجود آمده میان قطر و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: ما آماده‌ایم تمامی تلاش‌هایمان را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها انجام دهیم و همچنین آماده میانجی‌گری جهت حل هرگونه مشکلات یا اختلافات میان کشورهای برادر چه کشورهای حاشیه خلیج فارس چه دیگر کشورها هستیم.

فواد معصوم درباره مسائل داخلی کشورش نیز گفت: ما معتقدیم که مشکلات و درگیری‌ها را می‌توان با راه حل‌های مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای متقابل حل کرد اما تاخیر انداختن انتخابات عراق را نمی‌پذیریم و آن مخالف قانون اساسی است.

رئیس‌جمهوری عراق افزود: ما اگر با این مساله اساسی که بر اساس آن دموکراسی را در عراق بنا کردیم، مخالفت کنیم و انتخابات عراق را تاخیر بیندازیم و این تاخیر یک سلسله قانون شکنی‌هایی را به دنبال دارد که پس از آن چیزی برای عراقی‌ها باقی نمی‌ماند زیرا که قانون اساسی و اراده مشترک ما را دورهم جمع می‌کنند.

وی درباره روابط با ایران نیز گفت ایران کشور دوست است و نمی‌خواهیم روابط‌مان با آن شاهد مواضع ضد ایرانی باشد. ما در عراق دیگر جنگ نمی‌خواهیم. باید از درگیری‌های جدید در منطقه اجتناب شود. ما با ایران ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و برای همین می‌خواهیم روابط‌مان با ایران خوب باشد اما این بدان معنا نیست که با چشم‌های ایران به همسایگان‌مان نگاه کنیم.

رئیس جمهوری عراق درباره حضور ترکیه در خاک کشور گفت: نیروهای ترکیه بدون موافقت ما وارد عراق شدند و این به رضایت ما نبود زمانی که موصل آزاد شود حرف خود را خواهیم زد زیرا آنها بدون موافقت دولت عراق وارد کشور شدند هیچ توافقی درباره ورود آنها به کشور نبود همه مسئولان عراقی موافقت در این زمینه را رد می‌کنند.

وی افزود: نیروهای ترکیه به عمق تقریبا ۱۰۰ کیلومتری بعشیقه وارد شدند و این غیرمعقول است در عین حال به طرق دیپلماتیک وارد عمل می‌شویم و زمانی موصل آزاد شود فشارهای بیشتری بر ترکیه وارد می‌کنیم چون بعد از آزادسازی موصل حضور آنها توجیه پذیر نیست.

معصوم درباره سوریه نیز گفت:‌ ما از همان اول گفتیم که نباید سوریه را به گروه‌های تروریستی چه داعش و چه غیرداعش سپرد باید از طریق مذاکرات ژنو یا هر نشست دیگری به توافق درباره بحران سوریه رسید. من از بشار اسد حمایت نمی‌کنم اما نمی‌خواهم سناریوی عراق در آنجا تکرار شود.

وی درباره حشد شعبی گفت: حشد شعبی طبق قانون وجود دارد اما ماندن یا منحل شدن آن مساله‌ای دیگر است.

معصوم درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق نیز تاکید کرد: گرایش‌ها برای حل مشکل وجود دارد. تحرک جدیدی بین کردها در اقلیم ایجاد شده و دیدارهای سری و علنی برای حل مشکلات بین بغداد و اربیل در جریان است.