۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹

همه چیز درباره یاسمین مقبلی، فضانورد آینده ناسا

کد خبر : ۳۶۷۰۸۷
صراط: یاسمین مقبلی، یک زن ایرانی تبار و یکی از ۱۲ برگزیده جدید سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا(ناسا) برای پرواز به فضاست.

به گزارش ایسنا،این ۱۲ نفر که از میان ۱۸ هزار متقاضی شرکت در دوره دو ساله فضانوردی ۲۰۱۷ ناسا انتخاب شده‌اند افزون بر یاسمین مقبلی‌، چهار زن و هفت مرد هستند.

ناسا به تازگی در مراسمی رسمی این ۱۲ فضانورد برگزیده خود را معرفی کرده است.

یاسمین مقبلی متولد شهر "باد ناوهایم" در آلمان و بزرگ‌شده شهر بالدوین در ایالت نیویورک آمریکاست. در مراسم معرفی این گروه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز سخنرانی کرد.

مقبلی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان بالدوین، در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه پرآوازه "ام‌آی‌تی" ادامه تحصیل داد و از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او همچنین از مدرسه عالی نیروی دریایی در ایالت کالیفرنیا مدرک کارشناسی ارشد در رشته هوافضا دریافت کرده است.

به گفته ناسا، یاسمین مقبلی به هنگام گزینش برای شرکت در دوره فضانوردی ۲۰۱۷ مسئول تست هلیکوپترهای اچ - ۱ و افسر تضمین کیفیت و اویونیک(الکترونیک هوانوردی) گردان یکم عملیات و سنجش تفنگداران ایالات متحده آمریکا بوده و در شهر یوما در ایالت آریزونا مشغول به خدمت بوده است.

همه چیز درباره یاسمین مقبلی، فضانورد آینده ناسا
یاسمین مقبلی که ۳۳ ساله است، دارای چهار نشان تقدیر نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران، سه نشان کارآیی و موفقیت نیروی دریایی و تفنگداران و چندین تقدیرنامه است.

او همچنین از فارغ‌التحصیل ممتاز دوره خود در مدرسه خلبانی بوده و جایزه برجسته فرمانده ویلی مک‌کول را برای این موفقیت دریافت کرده است. به گفته ناسا، مقبلی بیش از ۱۶۰۰ ساعت پرواز و ۱۵۰ ساعت مأموریت‌های مبارزه‌ای در کارنامه خود دارد.

ناسا از سال ۱۹۵۹ تا کنون ۲۲ دوره آموزشی برگزار کرده است. در حال حاضر ۴۴ فضانورد در خدمت این سازمان هستند. اعضای برگزیده دوره آموزشی ۲۰۱۷ بین ۲۹ تا ۴۲ سال دارند.

یاسمین مقبلی دوره آموزشی فضانوردی ناسا را در ماه اوت همراه با دیگر اعضای گروه آغاز خواهد کرد و پس از پایان دوره، تا زمان اعزام مأموریت به فضا مشغول انجام وظایف فنی در دفتر فضانوردی خواهد شد. به گفته سازمان ناسا شمار تقاضاها برای شرکت در دوره آموزشی فضانوردی ۲۰۱۷ بی‌سابقه بوده است. برای این دوره ۱۸ هزار نفر تقاضا داده بودند که نسبت به آخرین دوره در سال ۲۰۱۱ شمار متقاضی‌ها بیش از سه برابر بوده است.

ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۱ قدرتمندترین موشک تاریخ را به فضا پرتاب کند. این موشک با نام "سامانه پرتاب فضایی" (SLS) قرار است فضانوردان آمریکایی را به ماه ببرد. موشک یاد شده برای نخستین بار به صورت بدون سرنشین در سال ۲۰۱۸ آزمایش خواهد شد و سپس سه سال بعد دو فضانورد آمریکایی با آن به ماه فرستاده خواهند شد.

این موشک کپسول فضایی "اوریون" (تصویر شبیه‌سازی شده کامپیوتری) را با خود حمل می‌کند که ناسا برای پروازهای فضایی به ماه و مریخ با بودجه ۲۳ میلیارد دلاری طراحی کرده است. اوریون می‌تواند حداکثر شش فضانورد را در خود جای دهد. در سال ۲۰۱۴ اوریون نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.