۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷

جوابیه سازمان سنجش در خصوص برگزاری آزمون آزمایشی در روز شهادت حضرت علی (ع) + توضیحات صراط

کد خبر : ۳۶۷۲۶۷
صراط: سازمان سنجش آموزش کشور با ارسال جوابیه ای به مطلب صراط، با عنوان «محروميت كنكوريها از شركت در مراسم احياي شب قدر! تصميم عجيب سازمان سنجش و برگزاري آزمون در روز شهادت حضرت علي(ع)» پاسخ داد.
متن جوابیه سازمان سنجش به شرح زیر است:

مدير مسؤول محترم پايگاه خبري صراط
باسلام؛
احتراماً، در خصوص درج مطلبي تحت عنوان «محروميت كنكوريها از شركت در مراسم احياي شب قدر! تصميم عجيب سازمان سنجش و برگزاري آزمون در روز شهادت حضرت علي(ع)» مورخ 22/3/96 جوابيه ذيل جهت تنوير افكار عمومي كاربران و متقاضيان ارسال مي‌گردد.
مستدعي است‌ وفق مقررات، انعكاس‌جوابيه فوق دراسرع وقت ازطريق آن پايگاه خبري ‌صورت پذيرد.
به استحضار نگارنده مطلب مي‌رساند، زمان و محدوده برگزاري آزمونهاي سازمان سنجش آموزش كشور به صورت هفتگي از طريق هفته‌نامه پيك سنجش و همه روزه در پايگاه الكترونيكي اين سازمان به نشاني www.sanjesh.org درج و قابل مشاهده است و در تاريخ قيدشده سازمان سنجش آموزش كشور برگزاركننده هيچ آزموني نمي‌باشد. بهتر بود نگارنده محترم قبل از درج خبر صحت و سقم آن را از طريق ارتباط با سازمان پيگيري مي‌‌نمود.
اما از محتواي ‌پيام مذكور چنين برداشت‌ مي‌شود كه‌ منظور نگارنده‌ احتمالاً زمان انجام‌كنكور آزمايشي‌شركت تعاوني‌خدمات آموزشي‌مي‌باشد كه‌اين امر هم هيچ‌گونه ارتباطي به اين‌سازمان نداشته وشركت نامبرده كاملاً مستقل از اين سازمان مي‌باشد نكته ديگر داوطلبانه بودن آزمون ياد شده مي‌باشد كه كاملاً اختياري بوده و شركت‌كنندگان صرفاً در صورت تمايل جهت سنجش ميزان آمادگي خود در آن شركت مي‌نمايند.
در خاتمه يادآوري مي‌گردد همانطور كه نگارنده محترم اشاره داشته¬اند اين سازمان با برنامه¬ريزي جهت اجراي آزمون سراسري در تاريخهاي 15 و 16 تيرماه اهميت و حضور آحاد جوانان كشور اسلامي را در مراسم‌هاي شبهاي قدر مدنظرداشته و سعي نموده با برگزاري آزمون سراسري در بعد از ماه مبارك رمضان موجبات حضور داوطلبان را در اين شبهاي عزيز و گرانقدر فراهم نمايد.
مهدي ناصري
مديركل دفتر رياست، روابط عمومي و امور بين‌الملل

توضیحات صراط

جوابیه مذکور با این استدلال که برگزارکننده آزمون آزمایشی روز جمعه 26 خرداد برابر با 21 رمضان این سازمان نیست از خود رفع مسئولیت کرده است. در این زمینه توضیحات زیر ضروری است:

1. جوابیه تلاش کرده است که تنظیم کننده مطلب مورد اشاره صراط نیوز را "ناآگاه" جلوه دهد و چنین وانمود کند که آزمون آزمایشی با آزمون اصلی اشتباه گرفته. این در حالی است که در همان بند اول مطلب، به صراحت به "آزمایشی" بودن آزمون مورد انتقاد اشاره شده است.

2. ظاهرا سازمان سنجش تلاش کرده است تا از خود رفع مسئولیت کرده و برگزارکننده آزمون را سازمانی غیرمرتبط با سازمان سنجش آموزش کشور معرفی کند. در این زمینه باید گفت:

الف – در حالی که آزمون های مذکور در کشور به آزمون آزمایشی سازمان سنجش معروف است و اعتبار خود را نسبت به سایر آزمون های مشابه از همین نام گرفته، چرا این سازمان در سالیان اخیر واکنش قابل توجه و موثری به این موضوع نشان نداده است؟

ب – چرا سازمان سنجش آموزش کشور تا کنون برای تغییر نام "‌شركت تعاوني ‌خدمات آموزشي سازمان سنجش آموزش کشور" از طریق حقوقی اقدام نکرده تا احتمالا به زعم آنها به این مشابهت اسمی باعث سوءاستفاده نشود؟

ج – چرا لینک ورود به سایت "‌شركت تعاوني ‌خدمات آموزشي سازمان سنجش آموزش کشور" در سایت رسمی "سازمان سنجش آموزش کشور" آن هم در کنار لینک های معتبری مانند سایت رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده شده است؟ اگر این دو با یکدیگر ارتباطی ندارند، چرا سازمان سنجش به تبلیغ شرکت مذکور در سایت خود می پردازد؟ (عکس زیر)

جوابیه سازمان سنجش در خصوص برگزاری آزمون آزمایشی در روز شهادت حضرت علی (ع) + توضیحات صراط

3. در حالی که سازمان سنجش از بی ارتباط بودن آزمون آزمایشی مورد انتقاد با خود سخن گفته، اما در همین جوابیه با استناد به "داوطلبانه بودن" این آزمون به توجیه برگزاری همین آزمون در روز 21 رمضان هم پرداخته که قابل تامل است! البته پاسخ به این توجیه در همان مطلب صراط نیوز ذکر شده بود که آزمون مذکور"به دلیل کثرت شرکت کنندگان، شرایط برگزاری و طراحی سوالات آن و نیز ارائه کارنامه نهایی، یک مدل کوچک از آزمون سراسری محسوب شده و به طور حتم برای داوطلبان برای قرار گرفتن در شرایط کنکور اهمیت ویژه ای دارد. "
برچسب ها: صراط سازمان سنجش