۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱

روحانی: فعالیت در عرصه رسانه، کار پیامبری و مقدس است

رییس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه، فعالیت و کار در عرصه رسانه را کار پیامبری و مقدس دانست و تاکید کرد: همان طور که قرآن می گوید رسول باید امین باشد، همه رسانه ها نیز باید واقعیت ها و حقایق این جامعه را به خوبی به مردم ابلاغ کنند و به دنبال تحقق اهداف ملی باشند.
کد خبر : ۳۶۷۶۵۳
صراط: رییس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه، فعالیت و کار در عرصه رسانه را کار پیامبری و مقدس دانست و تاکید کرد: همان طور که قرآن می گوید رسول باید امین باشد، همه رسانه ها نیز باید واقعیت ها و حقایق این جامعه را به خوبی به مردم ابلاغ کنند و به دنبال تحقق اهداف ملی باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم با تسلیت سالروز شهادت مظلومانه مولی الموحدین حضرت علی ابن ابیطالب (ع)ابراز امیدواری کرد  که همگان بتوانند از شبهای قدر بهره کافی را ببرند و همواره پیرو راه امام علی (ع) باشند.

دکتر روحانی با اشاره به روز غدیر و معرفی امام علی (ع) از سوی پیامبر عظیم الشان اسلام ، به نقش مهم رسانه ها اشاره کرد و گفت: اساسا رسالت یعنی کسی که پیام الهی و آنچه که خداوند مقرر کرده به بشر ابلاغ می کند پس کار رسانه کار پیامبری و کار مقدسی است . پیامبر (ص) در همان روز غدیر به نقش مهم رسانه ها اشاره کردند و فرمودند همه آنهایی که در اینجا حضور دارید موظف هستید تا حادثه امروز را به کسانی که در اینجا حضور ندارند ابلاغ کنید و برسانید.

ریس جمهور ابلاغ پیامهای اصلی دین ، تاریخ ، ملت، انقلاب و اهداف نظام اسلامی را وظیفه همگان دانست و گفت: رسانه سازنده خبر نیست، رسانه ابلاغ کننده حقیقت است و این وظیفه سنگینی است.

دکتر روحانی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در دوران انتخابات و حضور و مشارکت گسترده مردم در آن برهه تاریخی حساس گفت: روزهای انتخابات روزهای بسیار مهمی برای کشور و عید سیاسی و روزها و شبهای قدر ملت ایران بود. مردم ایران قدر، آینده و سرنوشت خود را با حضور در کنار صندوق های رای رقم زدند.

رییس جمهور افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات در حساسترین موقعیت منطقه ای، تاریخی و جهانی روی داد یعنی در شرایطی که غرب به دنبال فشار جدید به ایران بود و برخی ها در منطقه اجتماع کرده بودند تا پیام تهدید را به ملت ما بدهند و اربابان، دستورهای جدیدی را به تروریست های منطقه داده بودند که حتما باید تهران را ناامن کنید  اما مردم ایران با حضور پرشور خود همه این توطئه ها را نقش بر آب کردند.

رییس جمهور با بیان اینکه بی تردید دولت یازدهم مظلومترین دولت در تاریخ انقلاب بوده است ، گفت: ما در شرایط امروز باید بیشتر به آینده و نه گذشته و به اهداف ملی و نه رقابت های دیروز نگاه کنیم.

دکتر روحانی دولت را نماینده مردم ایران دانست و اظهارداشت: بیان موفقیت ها و پیروزی های دولت چیزی جز بیان موفقیت ها و پیروزی های ملت نیست. دولت چیزی نیست جز نماینده مردم و یکی از اشتباهاتی که رسانه ها باید تصحیح کنند، این است که گفته می شود مثلا این آقا وکیل الدوله است و یا این رسانه، رسانه طرفدار دولت است. در حالیکه دولت همان نماینده ملت است.

رییس جمهور با اشاره به حضور مردم در هر چهار سال در سطح ملی برای انتخاب رییس جمهور به عنوان نماینده همه مردم ، گفت: انتخابات ریاست جمهوری در سطح کشور و ملی است و کسی که انتخاب می شود مبنای قانون اساسی این است که رییس "جمهور"  و "همه مردم " و مجری وظایفی باشد که قانون اساسی بر دوش او گذاشته است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه انتقاد سازنده بسیار مفید است، گفت: درست است که انتقاد کاملا لازم است. در مثل انتقاد حکم نمک غذا را دارد، اما همه غذا که نباید از نمک تشکیل شود. بلکه باید اصل اخبار و واقعیت ها را نیز به مردم گفت.

رییس جمهور اضافه کرد: انتقاد واقعی و سازنده یعنی اینکه واقعیتی را برای مردم توضیح دهیم و مثلا به مردم بگوییم در تولید گندم خودکفا شدیم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنیم. انتقاد سازنده لازم است، اما مثلا بگوییم که در حالی که در سال 92 روزانه 6 میلیون لیتر گازوئیل وارد می کردیم، امروز روزانه 13 میلیون لیتر گازوئیل صادر می کنیم و برنامه داریم که این میزان سال آینده به 20 میلیون لیتر برسد. بگوییم در حال رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین هستیم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنیم.

وی اظهار داشت: انتقاد یعنی اینکه اول اصل و واقعیت را برای مردم توضیح دهیم و بگوییم در طول سه سال و نیم گذشته در پارس جنوبی 11 فاز جدید افتتاح شد در حالی که در کل دولتهای گذشته 10 فاز افتتاح شده بود و بعد بگوییم که 11 فاز کم است و باید فازهای بیشتری افتتاح می شد. برای مردم بگوییم بعد از سالیان دراز صادرات غیرنفتی بر واردات کشور پیشی گرفت و بعد انتقاد کنیم که چرا یکسال زودتر این اتفاق نیفتاد. بگوییم تولید محصولات غذایی در دولت یازدهم 21 میلیون تن اضافه شده و بعد انتقاد کنیم که مثلا چرا این میزان بیشتر نبود یا زودتر اتفاق نیفتاد.

دکتر روحانی تصریح کرد: از رسانه هایی که ادای وظیفه کردند سپاسگزاریم و از رسانه هایی هم که به اعتقاد ما مسیرشان دقیق نبوده خواهش می کنیم حالا که انتخابات تمام شد، دولت یازدهم هم تمام شد و می خواهیم وارد دولت دوازدهم شویم، بیایید کمک کنید با یک فضای جدید وارد این عرصه شویم. لحن ها را دوستانه و برادرانه تر کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه امشب، شب امیرالمومنین علی (ع) است، خاطرنشان کرد: زندگی حضرت علی (ع) به ما می آموزد که تبلیغات ناصحیح می تواند حتی چهره امیرالمومنین و واقعیت این چهره ای را که سراسر حق و عدل است، مخدوش کند. به ما می آموزد که تبلیغات ناصحیح کاری می کند که مردم روبروی امیرالمومنین در جمل و صفین و نهروان می ایستند.

دکتر روحانی گفت: این نشان می دهد که امروز رسالت سنگینی بر عهده ماست. البته مردم در ایام انتخابات و در شکل شهروند خبرنگار به صحنه آمدند و لذا اگر رسانه هایی که در مسیر حق حرکت می کردند، تنها بودند ما در انتخابات موفق نبودیم.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که چرا برخی از ما لحن مان را اصلاح نمی کنیم و چرا نمی دانیم با چه لحنی می خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم، اظهار داشت: با لحن تند به جایی نمی رسیم. والله جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد. امام خمینی (ره) هم با اعتدال انقلاب را پیروز کرد. اگر امام به مردم می گفت بروند جلوی ارتش بایستند و مقابله کنند، کشور حمام خون می شد. اما امام چنان عمل کرد که هر چیزی را جذب و هضم کرد.

دکتر روحانی افزود: امیرالمومنین (ع) وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریانش در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی خواهم که به دشمنانشان فحش دهند. حالا برخی از ما ما که خود را شیعه علی (ع) می دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می دانیم و ناسزا گویی را انقلابی گری می دانیم؟ انقلابی ما امیرالمومنین و پیامبر اکرم (ص) است، عماریاسر است. مگر ما شیعه علی نیستم. ما انقلاب کردیم تا راه پیامبر (ص) و راه علی (ع) را دنبال کنیم که به اصحاب خود می فرمود که حتی در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهید.

رییس جمهوری تصریح کرد که امشب، شب امیرالمومنین است و بیایید تلاش کنیم تا راه او را انتخاب کنیم.

در ابتدای این نشست نیز محمد علی وکیلی نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیر مسوول روزنامه ابتکار ، لوایح اصلاح قانون مطبوعات و نظام صنفی را مطالبه جامعه رسانه ای کشور دانست و از دولت خواست این لوایح را برای انجام امور بهتر رسانه ها، تقدیم مجلس کند.

 وی همچنین خواهان تلاش برای تعیین تکلیف وضعیت شماری از مدیران کانال های تلگرامی شد که در بازداشت بسر می برند.

محمد علی نادعلی مدیر عامل پایگاه خبری جماران نیز به عنوان دومین سخنران خواهان اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی همه دستگاهها و نهادها شد و اجرای دقیق این قانون را راهگشای بسیاری از مشکلات فعلی کشور دانست.

در این مراسم همچنین محمد برنو برنده جایزه نخست جشنواره عکس px3 اروپا، جایزه و مجموعه آثار خود را به دکتر روحانی اهدا کرد.