۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
آیت‌الله موحدی کرمانی در نمازجمعه تهران:

فعالان فتنه 88 نباید جایی در حکومت داشته باشند

کد خبر : ۳۶۷۷۱۲
صراط: امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه مسئولان باید امیدشان را از آمریکا قطع کرده از نیروها و استعدادهای جوان و درونی کشور استفاده کنند، گفت: منافع ما زمانی ملی خواهد بود که با هویت ملی ما تصادم نداشته باشد.

به گزارش فارس، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های عبادی- سیاسی جمعه این هفته، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت علی (ع)، اظهار داشت: علی‌بن ابی‌طالب (ع) بهترین انسا‌ن‌ها بود و درحالیکه همه به علم علی (ع) نیاز داشتند و او بی نیاز بود یعنی به تنهایی برای همه عالم بس بود.

امام جمعه موقت تهران با ذکر فضائل حضرت علی(ع)،‌ اضافه کرد: دشمنان امام علی(ع) تا توانستند، فضائل امامان را کتمان کردند و نگذاشتند این فضائل را کسی درک کند اما هیچ انسانی از صراط عبور نمی‌کند مگر اینکه جواز عبور را از علی ابن ابی طالب (ع) بگیرد.

موحدی کرمانی ادامه داد: حکومت اسلامی دارای ویژگی‌ و مولفه‌هایی است که باید بدانیم این شاخصه‌ها چیست، چرا که در صورت داشتن آنها حکومتمان اسلامی خواهد بود.

وی همچنین یادآور شد: امام علی (ع) برای حکومت اسلامی شاخص مشخص کرده و این را در عهدنامه مالک اشتر بیان کرده است، لذا اگر می‌خواهیم ببینیم حکومتمان اسلامی است یا نه، باید با این شاخصه‌‌ها سنجید.

امام جمعه موقت تهران رحم به مردم را یکی از شاخصه‌های اصلی حکومت اسلامی برشمرد و عنوان کرد: مسئول حکومت باید درد بیچارگان و محرومان را احساس کند؛ برای یک مسئول بسیار بد است که سیر بخوابد و اطراف وی افرادی گرسنه باشند.

موحدی کرمانی با تاکید بر اینکه حالت خودبینی و خودپسندی در مسئولین نباید وجود داشته باشد، یادآور شد: مسئولین حکومت باید انتقاد پذیر باشند و هر کس سخن حق را گفت، باید به خودشان بیایند.

وی همچنین درمورد کارگزاران یک حکومت اسلامی گفت: باید برای مسئولیت دادن به افراد، دقت کرد و پس از آزمایش به آنها مسئولیت داد نه اینکه به میل شخصی کسی را منصوب کنیم زیرا استبداد و عمل به نظر شخصی، خیانت است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه اظهار داشت: مسئولین حکومت باید در مسئولیتی که به کسی داده دقت داشته باشند و نباید وی را رها کنند و ببیند با مردم چه می‌کنند.

وی ادامه داد: آنها باید جاسوس و مامور سری داشته باشند تا ببینند آن آقا با مردم و بیت‌المال چه می‌کند. اگر مامور سری وجود داشته باشد موجب می‌شود آنها در امانت خیانت نکنند.

موحدی کرمانی ادامه داد: اگر چنانچه یکی از مسئولان حکومت اسلامی خیانت و به اموال عمومی دست درازی کرد و به مسئول حکومت ثابت شد، به فرموده امام علی(ره)، اولا باید او را تنبیه بدنی کنند و سپس هر چه از اموال عمومی غارت کرده از او بگیرند، او را خوار کرده و خائن معرفی کنند و طوق خیانت را بر گردن او بیندازند.

وی افزود: مسئول یک حکومت اسلامی باید آن کسی که کار خوب می‌کند را تشویق و کسی که کار بد می‌کند را تنبیه کند تا درس عبرتی برای سایرین باشد.

موحدی کرمانی همچنین به دیگر شاخصه‌های اصلی یک حکومت اسلامی اشاره و اضافه کرد: رئیس حکومت باید مراقب باشد وزرایش سابقه بد نداشته باشند و با کسانی مشورت کند که دارای سابقه خوبی باشند.

وی ادامه داد: افرادی که در فتنه 88 فعالیت کردند، نباید در حکومت جایی داشته باشند چون امتحان خود را پس داده‌اند.

خطیب جمعه تهران درمورد نیروهای مسلح نیز عنوان کرد: نیروهای مسلح به اذن خدا قلعه‌های محکم مردم هستند و با حضورشان به انسان‌ها امنیت می‌دهند؛ اینها زینت والیان و موجب عزت دین‌اند و امنیت را ایجاد می‌کنند. زمانی مردم زندگی آرام دارند که نیروهای مسلح سرافراز باشند بنابراین به همین صورت هم مسئول حکومت باید به فکر آنها باشد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: مبادا اگر مسئول حکومت به آنها خدمتی کرد این خدمت برای او بزرگنمایی کند و همچنین باید توجه داشته باشد که الطاف کوچک را هم فراموش نکند. وای به حال کسی که به جنگ خدا برود.

موحدی کرمانی ادامه داد: مسئول حکمت باید در فکر رضای قاطبه مردم باشد نه اطرافیان خواص. خشم عامه مردم خشنودی خواص را از بین می‌برد.

امام جمعه موقت تهران درباره مالیات نیز یادآور شد: مسئول حکومت باید مالیات را بگیرد و باید آنهایی که از رفاه عمومی استفاده می‌کنند مالیات بپردازند اما مسئول باید بیشتر در فکر آبادی شهرها باشد یعنی مبادا مالیات سنگینی روی دوش انسانی قرار دهد که نتوانند پرداخت کند.

وی خطاب به مسئول حکومت گفت: اگر می‌خواهی مالیات از کسی بگیری از کسی باشد که امکانات را در اختیار او قرار دادی؛ اگر کسی دنبال مالیات باشد بدون اینکه به فکر آبادی باشد بداند که هم کشور را ویران و هم بندگان را هلاک کرده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دشمنی همیشگی آمریکا با ایران،‌ تصریح کرد: همانگونه که رهبری فرمودند آمریکا دشمن ما است و نباید گول دشمن را خورد، خوشبین نباشید. مبادا به آمریکا اعتماد کنید.

موحدی کرمانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: زمانی که ما به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه متمسک و حامی اسلام و انقلاب هستیم انتظار نداشته باشیم که آمریکا یک تبسمی به ما نشان دهد و اگر هم نشان داد دروغ می‌گوید و فریب است.

وی با تاکید بر اینکه امیدتان را از آمریکا قطع کنید از نیروها و استعدادهای جوان و درونی استفاده کنید، گفت: باید همواره توجهتان به اقتصاد باشد آنهم اقتصاد مقاومتی و این اصل مطلب است.

امام جمعه موقت تهران در خاتمه به نکات دیگر از بیانات رهبر معظم درباره آمریکا اشاره کرد و گفت: منافع ما زمانی ملی خواهد بود که با هویت ملی تصادم نداشته باشد.