۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

تجمع اعتراضی کارگران روغن نباتی جهان در زنجان

کد خبر : ۳۶۷۹۳۶
صراط: کارگران روغن نباتی جهان صبح امروز در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

به گزارش فارس، با پایان یافتن انتخابات و تعیین تکلیف آن، تجمع‌های اعتراضی در مقابل استانداری زنجان افزایش یافته و زخم التیام نیافته افرادی که دولت وعد‌ه‌های شیرین به آنها داده بود سر باز می‌کند.

پس از برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه شاهد تجمع فرهنگیان زنجان در پیگیری ساخت واحدهای مسکونی خود بودیم و امروز نیز کارگران روغن نباتی جهان برای چندمین بار در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

فروردین ماه امسال بود که خبری مبنی بر تعطیلی روغن نباتی جهان و بیکار شدن 80 کارگر منتشر شد، خبری که با واکنش تند مسؤولان استانی مواجه شد.

با انتشار این خبر مسؤولان استان زنجان در گفت‌وگوهای متعدد اعلام کردند که روغن نباتی جهان فعال است و به صورت 24 ساعته فعالیت دارد.

در این بازه زمانی مسؤولان با حضور در کارخانه روغن نباتی جهان فیلم تبلیغاتی تهیه کردند که نشان می‌‎داد کارخانه فعال است و مشکلی از نظر تولید ندارد؛ هرچند که پس از مدتی سوری بودن فیلم تبلیغاتی تهیه شده لو رفت، اما مسؤولان در مصاحبه‎های متعدد اصرار بر فعال بودن داشته و رسانه‌ها را دروغگو خواندند و حتی به کارگران منفک شده نیز قول مساعد مبنی بر پرداخت بیمه بیکاری و حقوق آنها را دادند.

اما گویا سریال تکراری بی‌مهری دولت به کارگران قسمت آخر ندارد و شوی تبلیغاتی دولت که حاکی از حمایت از کارگران روغن نباتی جهان بود، عیان شد و امروز برای چندمین بار کارگران بیکار این شرکت در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

به گفته یکی از کارگران حاضر در این تجمع پس از تعطیلی کارخانه روغن نباتی جهان 87 نفر کارگر از محل این کارخانه بیکار شده‌اند.

این کارگر با اشاره به اینکه وعده‎‌های مسؤولان در رابطه با فعالیت کارخانه شوی تبلیغاتی بیش نبوده است، افزود: در حال حاضر تنها 130 نفر به صورت تک‌‌شیفت در کارخانه روغن نباتی جهان مشغول کارند.

وی با اشاره به اینکه تولید روزانه کارخانه به 50 تن نیز نمی‌رسد، اضافه کرد: این درحالی است که باید تولید روزانه کارخانه 450 تن باشد.

کارگر بیکار شده روغن نباتی جهان با اشاره به اینکه فیلم‌‎های تهیه شده در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات دروغ بوده و هیچ یک از وعده‌های  مسؤولان تاکنون محقق نشده است، گفت: استاندار زنجان وعده خلاف به کارگران داده است و چون مسؤولان توان مقابل با کارفرما را ندارند از همین رو به کارگر فشار می‎آورند، چرا که کارفرما تهدید کرده که اگر کاری انجام دهند، کارخانه را می‌بندد.

وی افزود: در نتیجه اعتراض‌های قبلی نه کسی بیمه بیکاری گرفته و نه به حق خود رسیده است و وقتی کارگران می‌خواهند اعتراض کنند بیان می‌شود که حق ندارید اموال شرکت را توقیف کنید.

این کارگر با اشاره به حکم صادره از سوی اسکندری مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری زنجان گفت: تعجب می‌کنم که در این نامه که آقای اسکندری نوشته است که کارگران حق ندارند وسایل شرکت را توقیف یا از شرکت خارج کنند.

وی تصریح کرد: این نامه‌نگاری مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری در حالی انجام شده است که دادستانی حکم توقیف اموال را به من داده است.

به گزارش فارس، کارخانه روغن نباتی جهان در کیلومتر 16 بزرگراه زنجان ـ قزوین قرار دارد که با بیش از 50 سال فعالیت از بزرگترین و قدیمی‌ترین کارخانجات تولید روغن در ایران است که در سال‌های 91 و 92 و قبل از واگذاری با 600 کارگر فعالیت می‌کرد.