۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷

آخرین وضعیت تب کنگو در تهران/ تعداد مبتلایان در ایران

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور و پایتخت را تشریح کرد.
کد خبر : ۳۶۷۹۸۶
صراط: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور و پایتخت را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، محمدمهدی گویا با اشاره به اینکه تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران و استان لرستان مشاهده نشده است و اخباری که در این رابطه منتشر شده، کذب است، درباره خبر ابتلای 4 نفر به تب کریمه کنگو در الیگودرز نیز اظهار داشت: این خبر به هیچ وجه صحت نداشته و چنانچه مواردی از این بیماری در کشور مشاهده شود مطابق معمول به طور منظم توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: تمام موارد مشکوک به این بیماری نمونه گیری شده و ظرف 24 تا 48 ساعت تشخیص قطعی آن اعلام می‌شود.

گویا گفت: در شهرستان الیگودرز تمام موارد مشکوک مورد آزمایش قرار گرفتند که همگی منفی بودند.

وی بیان کرد: درج اینگونه اخبار بدون اطلاع از صحت و سقم آن و کسب اطلاع از وزارت بهداشت نتیجه ای جز تشویش اذهان عمومی و نگرانی مردم و روی آوردن به رفتارهای غیربهداشتی نخواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: همه موارد ابتلا به این بیماری در هفته‌های گذشته در مراحل مقدماتی تشخیص و تحت درمان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 3 نفر بر اثر این بیماری فوت کرده اند، تصریح کرد: در مجموع 56 بیمار مبتلا به عفونت تب کریمه کنگو وجود داشته است که به جز 3 مورد فوتی، بقیه بهبود پیدا کردند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رعایت نکات بهداشتی مهترین عامل پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، یادآور شد: تب کریمه کنگو عمدتاً بیماری افرادی است که با دام سر و کار دارند و سایر افراد بیشتر بر حسب اتفاق به این بیماری مبتلا می‌شوند.

گویا خاطرنشان کرد: افرادی که به صورت مستقیم با دام سرو کار دارند از طریق گزش کنه ای که روی بدن دام قرار دارد، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما در اکثر موارد ابتلا، افراد بر اثر کنه آلوده، گزیده شده اند که قبلا روی بدن قرار داشته است و مواردی از ابتلا نیز در زمان ذبح یا تماس با احشای(اعضای داخلی بدن) و ترشحات و خون دام، شناسایی شدند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم حتماً گوشت را از محل مطمئن و مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور خریداری کنند.

وی تصریح کرد: دامی که ذبح می‌شود، باید 24 ساعت در شرایط ویژه و دمای یخچال، نگهداری شود تا ویروس موجود در بدن، گوشت و احشاء(اعضای داخلی بدن) دام از بین برود و قابل استفاده باشد.

گویا در پایان ضمن تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت پخته و بهداشتی، منتقل نمی‌شود، افزود: گوشتی که در شرایط مناسب بهداشتی نگهداری شده و خوب پخته شده باشد، امکان انتقال تب کریمه کنگو را به صفر می‌رساند.