۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶

لاریجانی: تجزیه عراق خواسته رژیم صهیونیستی است

کد خبر : ۳۶۸۵۰۵
صراط: رئیس مجلس در دیدار با نخست‌وزیر عراق بر مواضع مشترک دو کشور تأکید کرد و گفت: موشک‌هایی که به داخل پایگاه‌های داعش در سوریه زده شد، حامل این پیام بود که ایران وارد فاز جدیدی در مبارزه با تروریسم شده است.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: ایران هیچوقت ابزار دست کشورهایی نمی‌شود که هر روز به عناوین مختلف با تروریست‌ها بازی می‌کند و ما همیشه عراق را متحد صمیمی خود می‌دانیم و در مبارزه با تروریست در کنار آنان خواهیم بود.

وی افزود: برداشت ما این است که شما تجربه موفقی در مبارزه با تروریسم دارید و به خوبی آگاهید که جنس تروریسم‌های منطقه با دهه قبل متفاوت است، اما عراق نشان داد که از قدرت خوبی برخوردار است و توانست آنها را سرکوب کند.

رئیس مجلس یادآور شد: شما باید روی عناصر قدرت خود تمرکز داشته و آنها را حفظ نمایید، زیرا به نظر می‌رسد که تروریست‌های تکفیری دو هدف را برای آینده عراق در نظر دارند که یکی تلاش برای مسئله‌سازی در درون عراق است تا از این طریق بحث تجزیه آن را مطرح کنند و این همان چیزی است که اسرائیلی‌ها به دنبال آن هستند و این مسئله برای هیچ بخش عراق سودی ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مبارزه علیه تجزیه‌طلبی عراق بسیار مهم است و کلاً ما این مسئله را برای تمامی کشورها امری خطرناک می‌دانیم و کشورهایی که از آن حمایت می‌کنند این مشکل روزی دامن‌گیر خودشان خواهد شد.

علی لاریجانی متذکر شد: دومین هدف داعش این است که عراق را درگیر مسائل داخلی کرده تا نتواند فعالیت‌های فرامرزی داشته باشید، زیرا عراق یک کشور دموکراتیک است و می‌تواند رشد خوبی داشته و تأثیرگذار در منطقه باشد، اما برخی از کشورها این را نمی‌خواهند.

وی نیروهای مردمی عراق را یکی از نقاط قوت برشمرد و تصریح کرد: این نیروها در این مدت توانسته‌اند تحت فرماندهی شما فعالیت مؤثری داشته باشند و کشورهایی که به این مسئله آگاهی دارند سعی می‌کنند تا به تضعیف این نقطه قوت بپردازند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: تحرکات دیپلماتیک عراق اکنون ظرفیت خوبی پیدا کرده است و می‌تواند یک جریان قوی در منطقه باشد و امیدواریم تجلی این ساختار در انتخابات آینده پارلمان شما نمود پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موشک‌هایی که به داخل پایگاه‌های داعش در سوریه زده شد، حامل این پیام بود که ایران وارد فاز جدیدی در مبارزه با تروریسم شده است.

*حیدرالعبادی: روابط مستحکم ایران و عراق هیچ‌وقت خدشه‌دار نخواهد شد

در ادامه این دیدار، حیدر العبادی ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: سفر ما به ایران تأکیدی دوباره بر روابط مستحکم میان دو کشور دوست و همسایه است که این دوستی به نفع ملت هر دو کشور و منطقه خواهد بود.

وی اضافه کرد: ما هم‌اکنون در مرحله نابودی داعش به سر می‌بریم و در مبارزه با حملات تروریستی همیشه پیش‌قدم خواهیم بود و شعار ما مبارزه با داعش است، زیرا همان‌گونه که تاکنون نشان داده‌اند آنها پایبند به هیچ دینی نیستند و اقدام اخیر آنان در پارلمان ایران به خوبی بیانگر این مسئله است.

نخست‌وزیر عراق همبستگی میان کشورها را امری ضروری برای نابودی داعش دانسته و تصریح کرد: متأسفانه برخی از اختلافاتی که در کشورهای منطقه وجود دارد، مانع از این می‌شود که ما سریعتر به اهدافمان که نابودی داعش و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است، دست پیدا کنیم و امیدواریم که هر چه سریعتر این کشورها متوجه شرایط حساس شده و به دنبال بازگشت امنیت منطقه باشند.

وی متذکر شد: در داخل کشور عراق هم برخی اختلافات سیاسی میان برخی از احزاب و گروه‌ها وجود دارد، اما سعی داریم که این اختلافات باعث سوءاستفاده داعشی‌ها نشود.

«حیدر العبادی» با اشاره به تحولات سوریه، گفت: مسائل سوریه کمی پیچیده شده است، زیرا کشورهای مختلف مانند اردن، ترکیه، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس هر کدام به دنبال منافع خوشان هستند، ولی ما دو هدف عمده داریم که یکی مبارزه با داعش و نابودی آن است و دیگری برقراری رابطه خوب با دولت سوریه.

وی خاطرنشان کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که تمام تعاملاتمان با دولت سوریه خواهد بود و نه با گروه‌ها و دسته‌جات مختلف.

«حیدر العبادی» در ادامه خواستار افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری میان دو کشور شده و افزود: در این سفر توانسته‌ایم دیدارهای خوبی در این زمینه داشته باشیم و ما هم تلاش داریم که بحث تسهیل صدور روادید را برای زائرین عملی نماییم و نسبت به امنیت آنان بیش از پیش اهتمام ورزیم.
برچسب ها: صراط لاریجانی