۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴

واکنش اسرائیل به تغییر ولیعهد عربستان

یک مقام اسرائیلی از انتصاب محمد بن سلمان استقبال و در خصوص تسریع بهبود روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان ابراز امیدواری کرد.
کد خبر : ۳۶۸۵۳۷
صراط: یک مقام اسرائیلی از انتصاب محمد بن سلمان استقبال و در خصوص تسریع بهبود روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان ابراز امیدواری کرد.

به گزارش فارس، «ایوب قرا» معاون وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی با استقبال از انتصاب محمد بن سلمان به ولیعهدی، گفت: امید است تا روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تسریع پیدا کند.

صبح روز چهارشنبه سلمان بن عبدالعزیز در فرمانی جدید، محمد بن نایف وزیر کشور و ولی‌عهد عربستان را برکنار کرد و پسرش محمد را که وزیر دفاع است، جایگزین ولی‌عهد کرد و همچنان او را در وزارت دفاع ابقا نمود.

بر اساس این فرمان، محمد بن نایف علاوه بر ولایت عهدی، از مناصب دیگرش مانند وزارت کشور و معاونت ریاست شورای وزیران نیز برکنار شد.

طبق این گزارش، سلمان بند «ب» ماده پنجم «قانون اصلی حکومت» را تغییر داده و تصریح کرده که «حکومت در پسران عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود شاه مؤسس و پسران پسرانش باقی خواهد ماند... و شاهی و ولایت‌عهدی فقط در یک خانواده از ذریه شاه بنیانگذار باقی نمی‌ماند».

این در حالی است که پسران «عبدالعزیز» زنده و حتی «مقرن» ولی‌عهد بودند اما سلمان، محمد بن نایف، نوه عبدالعزیز را در امری غیرمعمول و شاید بر خلاف وصیت عبدالعزیز، برای ولایت عهدی خود برگزید.

همزمان با این تغییرات سیاسی، شاه عربستان در اقدامی سؤال‌برانگیز، تعطیلات عید فطر را که هفت روز است، به 14 روز افزایش داد. علاوه بر آن عبدالرحمن بن علی الربیعان، از معاونت وزارت کشور برکنار و «احمد بن محمد السام» جایگزین او شد.

از دیگر تغییرات، برکناری ناصر بن عبدالعزیز الداود از مشاورت دیوان سلطنتی بود و فیصل بن سطام بن عبدالعزیز سفیر عربستان در ایتالیا شد.