۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰

جزئیاتی درباره کمپین آزادی زندانیان در ماه‌عسل

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: اگر زندانی دارد آزاد میشود به معنای معاف شدن از حبس زندانی نیست این شامل آن دسته از زندانیانی است که مجازات خود را متحمل شدند و حبسشان را کشیده‌اند.
کد خبر : ۳۶۸۶۶۴
صراط: هفته گذشته احسان علیخانی در ماه عسل فراخوانی را اعلام کرد که طی آن مردم می‌توانستند با حضور و کمک‌های نقدی به آزادی زندانیان کمک کنند، این کمپین در همان روزهای ابتدایی با سیل حضور مردم همراه شد و در فاصله کمتر از یک هفته چیزی نزدیک به ١٢ میلیارد جمع و در دو روز قریب به ٥٠٠ زندانی حکم آزادی شان امضا شد.

به گزارش فارس، اما چند روز پیش در گفتگویی که با ریاست ستاد دیه داشتیم، ابهاماتی را در رابطه با کمپین آزادی زندانیان در ماه عسل مطرح کرد که اصغر جهانگیر معاون قوه قضاییه و رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور همه را از اساس رد و تکذیب و اظهارات شفافی در این زمینه ارائه داد.

وی د اظهار داشت: ابتدا لازم می‌دانم که از برنامه ماه عسل و مردم تشکر کنم چون انصافا دارند صحنه‌های به یاد ماندنی را ترسیم می‌کنند. شما ببینید در هرجایی که از مردم چیزی خواسته شده اعتماد کردند و حضور داشتند و حالا هم که به ماه عسل و عوامل آن اعتماد کردند. جا دارد که هم به عوامل تولید ماه عسل خسته نباشید و هم به مردم تبریک گفت که در این ماه کار خداپسندانه این چنینی شرکت کردند.

جهانگیر ادامه داد: نکته دومی که می‌خواهم بگویم این است که باید از ریاست قوه قضائیه تشکر کنیم، وی همیشه و در راستای سیاست‌های ابلاغی که به ما داشتند بر کاهش جمعیت زندانی تاکید و این دغدغه را دارند که ما باید از طرق مختلف اهتمام لازم را برای کاهش جمعیت جرائم کیفری داشته باشیم.

جهانگیر با رد ادعاهای کذب صورت گرفته درباره این کمپین توضیح داد: مردم باید بدانند اگر امروز زندانی را آزاد می‌کنند این بدان معنا نیست که اقتدار دستگاه قضائی یا اقتدار قانون زیر سوْال برود. نگران هم نباشند چون قوه قضاییه و نهادهای وابسته به آن با تمامی توان در مقابله با کسانی که ناامن کننده امنیت جامعه و کسانی که مشکلاتی را برای مردم إیجاد میکنند می ایستد و گذشت ندارد، برخورد لازم را دارد و ضمانتِ اجرایی آن هم حبس این افراد بوده و خواهد بود.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که زندانیانی آزاد خواهند شد که سابقه ندارند ادامه داد: آن چیزی که ما امروز شاهدش هستیم این است که اگر میبینید زندانی دارد آزاد میشود به معنای معاف شدن از حبس زندانی نیست این شامل آن دسته از زندانیانی است که مجازات خود را متحمل شدند و حبسشان را کشیده‌اند اما به دلیل نداری ، فقر و گرفتاری هایی که داشتند امکان اینکه بتوانند حقوق مردم را به عنوان حق الناس پرداخت کنند برایشان وجود نداشته است.

این مقام مسئول در ادامه این نکته را هم قید کرد: مقام معظم رهبری همیشه به سه قوه تاکید کرده‌اند که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، طرح‌هایی داشته باشند تا به حل مشکلات خانواده‌ها کمک کندلذا این فراخوان کمک میکند که آزادی آنها باعث کاهش آسیب های اجتماعی که امروز یکی از دغدغه های نظام هم هست بشود و این کار بسیار ارزشمند و بزرگی است.

ریاست سازمان زندان‌ها همچنین إظهار داشت: با تلاش شبانه روزی همکاران ما و همکاری صمیمانه‌ای که دستگاه های قضائی دارند انجام میدهند ما لیست های متعددی را دریافت کردیم و باید تاکید کنم کسانی مشمول آزادی میشوند که سابقه متعدد ندارند و فاقد سابقه هستند، از اولویت ها این است که خانواده دار و عیال وار باشند و باید جرمشان سبک باشد و در زندان حسن رفتار داشته باشند و شورای طبقه بندی آن را تایید و همچنین در امورات فرهنگی شرکت کرده باشند و .... اینها شامل اولویتی میشوند که فقط با پرداخت بدهی به شاکی آزاد بشوند و به وأسطه این کمپین ماه عسل و کمک های مردم آزاد میشوند.

وی گفت: امیدوار هستیم که طی روزهای آینده با کمک‌های صورت گرفته تعداد همه کسانی که مشمول این شرایط می‌شوند را تا نزدیکِ به حداقل هزار نفر تا پایان ماه مبارک رمضان برسانیم.
برچسب ها: صراط