۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴

کار عجیب راهنمایان گردشگری به خاطر پورسانت

برخی از راهنمایان گردشگری با بعضی فروشگاه‌های صنایع دستی ارتباط می‌گیرند تا گردشگران خارجی را به آن فروشگاه‌ها ببرند و پورسانتی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد دریافت کنند.
کد خبر : ۳۶۹۱۷۳
صراط: برخی از راهنمایان گردشگری با بعضی فروشگاه‌های صنایع دستی ارتباط می‌گیرند تا گردشگران خارجی را به آن فروشگاه‌ها ببرند و پورسانتی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد دریافت کنند.

به‌گزارش تسنیم، فریدون الله‌یاری درباره اظهارات سیدعباس شیردل - رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان در مورد حواشی مربوط به عرضه صنایع‌دستی به گردشگران خارجی و پیگیری نشدن این تخلفات از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اظهار داشت: متأسفانه این موضوع یک پدیده‌ای سراسری است. با وجود اینکه رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان با اداره‌کل استان بسیار هماهنگ است، فکر می‌کنم با نگاه بخشی و در تعارض با حوزه گردشگری این موضوع را با اغراق مطرح کرده است.

وی افزود: در این تخلف در هر سطحی اصولا یک پای تخلف فروشگاه‌های صنایع‌دستی هستند که سیدعباس شیردل به‌عنوان رئیس اتحادیه و نظارت امور صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت بیشترین نقش را دارند و باید به تکالیف قانونی خود در صورت صحت در این سطح عمل کنند. معاونت صنایع‌دستی استان نیز در این‌باره حساسیت بسیاری داشته و دارد.

وی افزود: در مورد راهنمایان تور بارها اعلام شده که تخلفات از این دست به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان منعکس شود تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد. شاید گزارش‌های ارسالی تا‌کنون یکی دو مورد بیشتر نبود و چون راهنمایان محلی نبودند، گزارش به معاونت گردشگری سازمان متبوع منعکس شده است.

الله‌یاری تصریح کرد: راهنمایان محلی استان نیز در جلسات مختلف به لحاظ رعایت شئون صنفی و حرفه‌ای توجیه شدند. اعطای نشان اعتماد به بیش از چهل فروشگاه در اصفهان با گواهی انگلیسی یک روش ایجاد اطمینان در گردشگران خارجی است که در اصفهان به‌سرعت در حال پیگیری است و با دستور ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طراحی یک نشان و نصب در ویترین فروشگاه‌های دارای نشان در حال پیگیری است. همچنین برچسب قیمت مصنوعات صنایع‌دستی در میدان امام اصفهان دو زبانه است که گردشگران می‌توانند از قیمت (به ریال) محصولات آگاهی پیدا کنند، تبدیل این قیمت این برچسب‌ها به ارز خارجی نیز در حال بررسی است.

وی افزود: تکلیف تورها به استفاده از راهنمای محلی می‌تواند در حل مشکل مؤثر باشد زیرا نظارت استان را امکان‌پذیر‌تر می‌سازد. از طرفی در صورت بروز چنین مشکلی فروشگاه‌ها قابل کنترل‌تر خواهند بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه این مشکل قابل انکار نیست ولی در این‌باره اغراق می‌شود، گفت: پس از بررسی‌های صلاحیت راهنمایان در مراجع مختلف اصولا نمی‌توان همواره رفتار آنها را به‌صورت ذره‌بینی کنترل کرد بلکه بر پایه گزارش‌ها باید به تخلفات رسیدگی کرد یا در تمدید مجوز فعالیت آنها این موارد را لحاظ کرد.

پیش‌تر رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی از راهنمایان گردشگری با تعدادی از فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان تبانی کردند تا مسافران خود را در ازای دریافت پورسانت به فروشگاه‌ها آنها ببرند، گفته بود: «این مشکل مسئله تازه‌ای نیست و به امروز و دیروز بر نمی‌گردد. چندسالی است که در اصفهان این اتفاق ناخوشاید افتاده است و برخی از راهنمایان گردشگری با بعضی فروشگاه‌ها ارتباط گرفتند که گردشگران خارجی را به آن فروشگاه‌ها ببرند و پورسانتی بین 30 تا 50 درصد دریافت کنند».