۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵

آئین های روز "عید فطر" در افغانستان

مردم مسلمان افغانستان با سنت های خاص به جا مانده از پیشینیان، به استقبال «عید سعید فطر» می روند و در این روز با ظاهری آراسته، پس از ادای نماز عید فطر و زیارت قبور به دست بوس بزرگان طایفه و خاندان خود می روند.
کد خبر : ۳۶۹۲۵۱
صراط: مردم مسلمان افغانستان با سنت های خاص به جا مانده از پیشینیان، به استقبال «عید سعید فطر» می روند و در این روز با ظاهری آراسته، پس از ادای نماز عید فطر و زیارت قبور به دست بوس بزرگان طایفه و خاندان خود می روند.

به گزارش میزان، مردم مسلمان افغانستان پس از یک ماه مهمانی بر سر سفره بی همتای خداوند و تمرین دوری از گناه، بعد از طلوع آفتاب، با قلب هایی آکنده از ایمان و امید برای ادای نماز عید فطر در مساجد و تکایا، حاضر می شوند و در پایان این فریضه دینی، رسم آنان بر این است که به دیدار خانواده هائی می روند که به تازگی یکی از بستگان خود را از دست داده اند.
 
یکی از سنت های دیرین مردم افغانستان در اعیاد مختلف به ویژه عید فطر که یکی از بزرگترین اعیاد این کشور و سه روز تعطیل رسمی است، به دیدن بزرگان خاندان و فامیل خود می روند و عید فطر را به آنان تبریک می گویند و از آنان بابت کوناهی های احتمالی، طلب حلالیت می کنند. اغلب بزرگان فامیل در این دید و بازدیدها به کوچکترهای خانواده عیدی می دهند و آنان را در آغوش می گیرند.
 
کودکان و نوجوانان در این روز فرخنده لباس های نو بر تن می کنند و با دریافت عیدی از بزرگان، در پوست خود نمی گنجند.
 
علاوه بر این مراسم، خانواده هائی که تازه وصلت کرده اند، داماد، هدایائی برای خانواده عروس تهیه می کند و روز عید این هدایا را به آنان تحویل می دهد و خانواده عروس نیز با پختن غذاهای سنتی از جمله «قابلی» و «منتو» از خانواده داماد پذیرائی می کند.
عیادت از بیماران و بخشش و کمک به مستمندان نیز از دیگر سنت های مردم افغانستان در روز عید سعید فطر است.
 
عزیمت به مناطق خوش آب و هوا و حاشیه های بی سروصدای شهر از دیگر سنت های دیرین افغان ها در اعیاد است . افغانستان دارای مناطق سرسبز و پرآب می باشد و مردم اغلب استان ها در ایام عید دل به کوهپایه ها و سبزه زارها و رودخانه ها می سپارند.
 
باوجود اینکه سایه جنگ و ناامنی از سر مردم افغانستان رخت برنبسته و از ابتدای امسال انفجارهای مهیب و حمله های انتحاری مرگبار، جان ده ها تن از مردم را در مناطق مختلف این کشور ستانده، اما سنت های مردم افغانستان به فراموشی سپرده نشده است.
 
دولت افغانستان نیز برای اعیاد مذهبی مردم به خصوص عید سعید فطر و عید قربان اهمیت ویژه ای قایل است و بیشترین تعطیلات مذهبی این کشور مطابق با تقویم رسمی افغانستان متعلق به عید سعید فطر و قربان است.
 
وزارت کشور افغانستان روز شنبه اعلام کرد که تدابیر ویژه ای را برای روزهای تعطیل عید سعید فطر پیش بینی کرده و با پوشش امنیتی شدید و گسترده در سراسر افغانستان به ویژه شهرهای بزرگ و مساجد و معابر، اجازه نخواهد داد تا جشن های شادی مردم در این روزها، به ماتم تبدیل شود.