۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

سردار جوانی: عربستان در یمن آبروی آمریکا را برد

معاون سیاسی سابق سپاه، با اشاره به رفتار سیاسی مقامات سعودی در منطقه گفت: راهی که اینها (سعودی‌ها) می‌روند اشتباه است و قطعاً حرکت در این مسیر هرچه شتاب بیشتر داشته باشد آنها را به پایان خط زودتر نزدیک می‌کند.
کد خبر : ۳۶۹۴۵۸

صراط: سردار یدالله جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه و معاون سابق سیاسی سپاه پاسداران در گفتگو با فارس، به بیان تحلیلی از چالش‌های میان ایران و عربستان پرداخت و درخصوص نقش عربستان در توسعه تروریسم در منطقه اظهار داشت: آنچه مسلم است، روندهای موجود از اتفاقات آینده خبر می‌دهد و رخدادها اینگونه است که سلطه آمریکایی به همراه اروپا که چندین دهه در منطقه ما ادامه داشته در حال پایان یافتن است و نفوذ و حضورشان را روز به روز از دست می‌دهند.

جوانی با بیان اینکه همه اقدامات آنها در سال‌های گذشته برای حفظ و تثبیت موقیعتشان در منطقه با شکست مواجه شده، گفت: این شکست‌ها به گونه‌ای است که منطقه غرب آسیا به عنوان یک منطقه فوق‌ راهبردی، امروز به نمایشگاه شکست‌های آمریکا در عراق، ایران، افغانستان، سوریه، لبنان و یمن تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این روندها نشان می‌دهد که یک نیروی جدید پا به عرصه گذاشته است که 20-30 سال قبل نبود. عراق چندین سال قبل به نیابت از آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه با ما جنگید اما امروز یک کشور در مجموعه مقاومت است و نیرویی مانند «حشدالشعبیـ در این کشور پدید آمده است.

معاون سیاسی سابق سپاه افزود: در سوریه نیروی قوات وطنی، در لبنان، حزب‌الله و در یمن، انصارالله شکل گرفته و ما شاهد حوادث و اتفاقات مهمی هم در بحرین و حتی خود عربستان هستیم.

جوانی گفت: رژیم سعودی مانند متجاوز با مردم برخی مناطق خود ازجمله منطقه «قطیف» رفتار کرده و با هواپیما، موشک و توپخانه آنجا را می زند.

* دوران حکومت‌های تحت حمایت بیگانه تمام می‌شود

وی با بیان اینکه این روندها، از یک بیداری در منطقه حکایت دارد، تصریح کرد: وقتی ملت‌ها بیدار شوند دو اتفاق می‌افتد. یکی اینکه بیگانه باید حضور خود را پایان دهد زیرا ملت‌ها حضور آنها را نمی‌پذیرند و دوم اینکه دولت‌هایی که شرایط حضور بیگانه را فراهم کرده‌اند باید بروند و دورانشان پایان پیدا می‌کند.

این کارشناس مسایل سیاسی به قراردادهای اخیر سعودی و آمریکا در سفر اخیر ترامپ به عربستان اشاره کرد و اظهار داشت: در این سفر، سعودی‌ها بیش از 500 میلیارد دلار با آمریکا قرارداد بستند که بیش از نیمی از ذخایر این کشور است اما اگر همه ذخایرشان را هم بدهند، نمی‌تواند تامین کننده امنیت عربستان باشد.

* نابخردی مقامات سعودی مشهود است

جوانی با بیان اینکه نابخردی و ناپختگی سران آل سعود در این قراردادها ملموس است، گفت: کدام قدرت نظامی در منطقه عربستان را تهدید می‌کند که عربستان این مقدار سلاح و جنگ‌افزار خریداری کرده است؟ آن هم از آمریکایی‌ که ترامپ قبل از آمدن به عربستان گفته بود، عربستان مانند گاو شیرده است و ما باید آن را بدوشیم.

وی افزود: چقدر حماقت و کم‌عقلی و ناپختگی در سردمداران یک رژیم باید وجود داشته باشد که ذخایری که برای این ملت است و باید صرف زیرساخـت‌ها شود و به توسعه پایدار ملت کمک کند را در قالب یک سناریوی ساختگی ایران‌هراسی تبدیل به اسلحه و پادگان کند و بعد خود مستشاران آمریکایی در راستای منافع خود در این کشور حضور داشته باشند.

معاون سیاسی سابق سپاه تاکید کرد: این قراردادها نه نمی‌تواند سلطه آمریکا را احیا کند و نه می‌تواند به بقای این رژیم‌ها کمک کند.

جوانی به عنوان مثال به وضعیت یمن اشاره کرد و گفت: وقتی ملک‌سلمان (پادشاه عربستان) قریب 2 سال و اندی قبل، جنگ را علیه یمن شروع کرد، تصورش این بود که ظرف یک تا دو هفته، با 100 تا 200 سورتی پرواز کار حوثی‌ها را تمام می‌کند اما الان چند ده هزار سورتی پرواز صورت داده و یمن را شخم زده ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفته و یک ملت مقاوم در برابرش ایستاده است.

وی ادامه داد: همگان به این امر اذعان دارند که اگر این روند هر چند سال دیگر هم ادامه پیدا کند، جز شکست برای عربستان فرجام دیگری نخواهد داشت.

* تهدید ایران نشانه ناپختگی سعودی‌هاست

این کارشناس مسایل سیاسی، تهدیدات سعودی علیه ایران را نیز نشانه دیگری از ناپختگی آنها دانست و تصریح کرد: اساساً عرب‌ها در قضیه یمن نشان دادند اهل جنگ نیستند و عملاً آمریکایی‌ها را هم تحقیر کردند.

جوانی افزود: یکی از مقامات آمریکایی به عربستانی‌ها گفته بود که شما باعث ننگ ما شدید. ما این همه سلاح مدرن و جنگ‌افزار به شما می‌دهیم و یمنی‌ها با یک سلاح ساده اینها را از دست شما می‌گیرند و یا نابود می‌کنند.

وی اضافه کرد: راهی که اینها (سعودی‌ها) می‌روند اشتباه است و قطعاً حرکت در این مسیر هرچه شتاب بیشتر داشته باشد آنها را به پایان خط زودتر نزدیک می‌کند.

معاون سیاسی سابق سپاه، حکومت عربستان را حکومتی خاندانی، قبیله‌ای و جاهلی معرفی کرد و گفت: در مقابل، ایران یک نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی دارد که به دنبال تمدن و اعتلا و پیشرفت و عزت تعالی است و مشخص است که این دو با هم در تضاد هستند چراکه آن یکی رژیمی سرسپرده و این یکی نظامی مستقل و مردمی است.

جوانی افزود: عربستان را پرچمدار اسلامی آمریکایی و ایران را پرچمدار اسلام ناب محمدی معرفی کرد و اظهار داشت: در اینجا بحث کرامت و عزت و حقوق انسانی مطرح است و در آنجا تفکر، تفکر جاهلی است اما مسخره‌تر از همه این است که آمریکایی‌ها اینگونه با عربستان برخورد کرده و ما را به نقض حقوق بشر محکوم می‌کنند. مشخص است که فرجام اینها چه خواهد شد؟

وی با بیان اینکه آینده برای ملت ایران یک آینده درخشان خواهد بود، گفت: امروز ایران اسلامی به الگویی برای تمامی ملت‌های منطقه مانند عراق و سوریه و لبنان و بحرین و یمن تبدیل شده و آینده از آن این ملت‌ها و مستضعفین است.