۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
درباره یک چک بلا محل محیط زیستی

آقای روحانی ۱۷ خرداد ۹۴ را یادتان هست؟

کد خبر : ۳۷۰۳۹۴
رونوشت: محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای روحانی 17 خرداد 94 (یک ماه قبل از توافق برجام ) در مراسم هفته محیط زیست و درباره آلودگی هوا گفت : "تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود".

اکنون بیش از 2 سال (45 ماه) از این سخنان سپری شده اما ایشان به جای توضیح درباره علت تشدید مشکل آب و آلودگی هوا و ریزگردها (و اشتغال)، منطق قدرت اول منطقه شدن را نکوهش می کند. روحانی دیروزدر همایش "مقابله با گرد و غبار" گفت: "برای آنکه بتوانیم با این معضل مواجه شویم، به همکاری‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمندیم. تبدیل شدن به قوی‌ترین کشور در منطقه نباید به عنوان هدف اول دنبال شود، بلکه باید در پی قوی‌تر شدن منطقه خود باشیم. در مسائل محیط زیستی هم باید از سیاست برد-برد استفاده کنیم".
در موضوع برجام ، انبوهی امتیاز نقد از اندوخته قدرت ملی واگذار کردیم و وعده نسیه لغو تحریم ها را گرفتیم.حالا که دستمان به جایی بند نیست، تحریم هابه شکل پیاپی تشدید می شود. طبق وعده آقای روحانی ، مشکل آلودگی هوا و گرد وغبار باید با برجام و لغو تحریم ها حل می شد. اما اکنون ایشان پیشنهاد می کند برای حل همین مشکل بر زمین مانده، دوباره کوتاه بیاییم و به جای قدرتمند کردن خود، "منطقه" را قدرتمند کنیم و با منطق برد-برد پیش برویم.
منطقه اسم مستعار کیست؟ آیا همچنان که منظور آقای روحانی از "جامعه جهانی،" آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان بود، اینجا هم مرادش، عربستان و اسرائیل است؟ یا محور مقاومت در عراق و سوریه و لبنان و یمن؟ اگر این دومی است، که تقویت شده و دست بر قضا ، دولت درباره آن کم گذاشته است.
اما اگر مراد، آل سعود و اسرائیل و آمریکا هستند، باید پرسید این بار قرار است چه باجی بدهند و به جای بهبود محیط زیست، امنیت ملی را قربانی کنند؟ وعده قبلی در 17 خرداد که چک بلا محل از آب درآمده، ضمانت وعده جدید کدام است؟ کدام مشاوران به روحانی آدرس غلط می دهند تا کشور را به قدرت های خبیث بین المللی آلوده تر کنند؛ قدرت هایی که به شیوه نزول خورها و شرخر ها رفتار می کنند؟!