۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸

اردوغان: به حمایت از قطر پایبندیم

کد خبر : ۳۷۰۶۵۴
صراط: رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تاکید کرد که کشورش به حمایت از قطر پایبند است.

به گزارش تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر خواسته‌های کشورهای تحریم کننده قطر را قابل قبول ندانست و بر حمایت آنکارا از دوحه تاکید کرد.

کشورهای مصر، عربستان، بحرین و امارات اخیرا قطر را متهم به حمایت از تروریسم کردند و روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کردند.

این کشورها برای از سرگیری روابط یک سری خواسته ها را مطرح کردند و به قطر برای برآورده شدن آن مهلت دادند اما قطر در پایان این مهلت تاکید کرد که خواسته های یاد شده واقعی و قابل اجرا نیست.

درپی این امر؛ وزیران امور خارجه کشورهای تحریم کننده قطر در بیانیه پایانی خود در قاهره اعلام کردند که دوحه به حل بحران بوجود آمده پاسخ منفی داد و نمی‌توان از نقش مخرب قطر چشم‌پوشی کرد و تحریم ها تا زمان تغییر موضع دوحه ادامه می یابد.

این درحالی است که دولت ترکیه از ابتدای بحران بر حمایت از موضع قطر تاکید کرده است.

در همین راستا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تازه ترین واکنش خود به شبکه تلویزیونی فرانس 24 گفت: "درباره فهرست خواسته های 13 ماده ای باید بگوییم که این فهرست تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست".

وی افزود: برخی مفاد این فهرست به منزله "تهی کردن" قطر از حاکمیت خودش است.

اردوغان درباره برچیده شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر بنا بر خواست کشورهای تحریم کننده قطر گفت: ما همچنان به توافقنامه خود با قطر در این باره پایبند هستیم. اگر از ما بخواهند که خاک قطر را ترک کنیم و تمایلی برای حضور ما وجود نداشته باشد؛ باقی نخواهیم ماند.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه فرانسوی از اقدام آمریکا در مسلح کردن گروههای کرد سوری انتقاد کرد و گفت: مسلح کردن این گروههای کرد "تروریست" نتایج معکوس به همراه خواهد داشت و محال است که واشنگتن بنا بر وعده خود بتواند سلاح های سنگینی را که به آنها داده است؛ از آنها بازپس بگیرد.

وی افزود: آنکارا در صورتی که احساس تهدید کند؛ آماده عملیات زمینی در شمال سوریه علیه گروههای کرد مسلح است.

اردوغان تصریح کرد که درخصوص اجرای طرح مناطق کاهش تنش در سوریه که بحث درباره آن با روسیه و ایران در نشست آستانه صورت گرفت؛ احساس خوشبینی می کند.

وی افزود که گام های بعدی را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست سران 20 دربررسی خواهد کرد.
برچسب ها: صراط قطر ترکیه