۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲

واکنش روسیه به نقص گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه

رئیس اداره کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحات وزارت خارجه روسیه با انتقاد از گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی در باره حادثه شیمیایی خان شیخون سوریه، آن را ناقص خواند.
کد خبر : ۳۷۰۷۲۹
صراط: رئیس اداره کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحات وزارت خارجه روسیه با انتقاد از گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی در باره حادثه شیمیایی خان شیخون سوریه، آن را ناقص خواند.
به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانف در نشست خبری ویژه موضوع بررسی دیدگاه روسیه در باره گزارش کمیسیون ویژه تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی در باره حادثه خان شیخون گفت: طرف روسی گزارش ارائه شده را آن گونه که برخی کشورها بسیار حرفه ای می خوانند، چنین نمی داند.
پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه به نقل از سخنان اولیانوف نوشت: در تحقیقات انجام گرفته پیرامون حادثه شیمیایی خان شیخون سوریه چند نقص اساسی می بینیم.
وی افزود: نخست اینکه در حفظ و نگهداری شواهد حادثه، اصول اساسی رعایت نشده است و همچنین در مورد موضوع اصلی یعنی شیوه کاربرد گاز خردل نتیجه گیری نشده است.
اولیانوف نقص مهم دیگر گزارش کمیسیون ویژه سازمان منع تسلیحات شیمیایی را تحقیق از راه دور در باره حادثه خان شیخون خواند و گفت که هیچ کارشناسی از این سازمان به محل حادثه و پایگاه هوایی الشعیرات سوریه که ادعا شده محل نگهداری گاز خردل بوده، اعزام نشد.
رئیس اداره کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحات وزارت خارجه روسیه افزود: انتظار داشتیم در طول سه ماه تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی، گزارشی وزین، معتبر و متقاعد کننده تهیه شود که به شناسایی عاملان کاربرد گاز خردل کمک کند.
وی تاکید کرد که روسیه همچنان برای انجام تحقیقات حرفه ای و بی طرفانه پیرامون حادثه خان شیخون ازطریق ساز و کار مشترک سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل با اعزام الزامی کارشناسان به خان شیخون و پایگاه الشعیرات به منظور روشن شدن حقیقت تلاش خواهد کرد.
15 فروردین منابع وابسته به گروههای مسلح و تروریستی از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند وهمسو با آمریکا و چند کشور غربی ضدسوری دیگر بدون ارائه دلیل و مدرک، دمشق را متهم به ارتکاب این اقدام کردند.
رسانه ها به استناد منابع خبری ضد دولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند.
مقام های روس بارها خواستار انجام تحقیقات بین المللی در خان شیخون و الشعیرات شده و تاکید کرده اند سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود.
وزیر امور خارجه روسیه به تازگی با انتقاد از عملکرد سازمان منع تسلیحات شیمیایی در قبال حوادث سوریه اعلام کرد که این سازمان در حادثه شیمیایی خان شیخون واکنش مناسبی نداشت.
سرگئی لاوروف گفت: سازمان منع تسلیحات شیمیایی از اعزام بازرسان به سوریه برای تحقیق در باره حادثه شیمیایی خان شیخون خودداری کرد.
وزارت خارجه روسیه در پایگاه اینترنتی خود به نقل از سخنان لاوروف نوشت: سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گزارش خود اعلام کرده که اطمینان ندارد گاز خردل بکار گرفته شده در خان شیخون با بمب از هواپیما پرتاب شده باشد.
وی افزود: آنها (مقام های سازمان منع تسلیحات شیمیایی) اطلاع ندارند که گاز خردل چگونه در خان شیخون بکار گرفته شده اما در چند ماه اخیر بر اثر این حادثه شرایط به شدت متشنج شد.
وزیر خارجه روسیه گفت: در ماههای اخیر بارها در دیدار با مقام های کشورهای اروپایی در باره حادثه خان شیخون گفت وگو و استدلال های خود را در این مورد تشریح کردیم.
وی ادامه داد: شرکای اروپایی یا مقام های سازمان های بین المللی بارها به ما یادآوری کردند که در این مورد باید با آمریکا به توافق برسیم و در آن صورت وضعیت به سادگی حل و فصل می شود.
برچسب ها: صراط