۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸

اردوغان: وحدت عراق برای ترکیه مهم است

رئیس جمهور ترکیه طی کنفرانس خبری در پایان نشست گروه ۲۰ تاکید کرد که این کشور اجازه تقسیم عراق و تشکیل دولت کُرد در شمال عراق را نخواهد داد.
کد خبر : ۳۷۰۹۸۱
صراط: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری در پایان نشست گروه بیست در هامبورگ آلمان گفت: با وجود تلاش بسیار برای مبارزه با تروریسم نتوانسته ایم جلوی حملات تروریستی را بگیریم و هیچ کشور و هیچ منطقه ای از خطر تروریسم در امان نیست و همه کشورها باید بیشتر تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره، وی در ادامه افزود: ما سال گذشته شاهد حملات تروریستی بسیاری بودیم، حملاتی که کل جهان را به لرزه درآورد و باید با تروریسم مبارزه کنیم.

اردوغان در ادامه سخنانش تاکید کرد: پ ک ک و دیگر سازمانهای وابسته به آن، از طرف اروپا حمایت مالی می شوند و این بسیار خطرناک است. کسانی که در کشور ما خون مردم را ریختند، مورد حمایت طرف های خارجی هستند. کشورهای غربی پناهگاه امنی برای این تروریست ها محسوب می شوند و این مایه نگرانی مردم ما است.

اردوغان همچنین گفت که همه پرسی استقلال کردستان عراق برای جدایی از این کشور گامی دردناک بوده و امیدوار هستیم که کردستان عراق از این اقدام عقب نشینی کند چون وحدت این  کشور برای ما بسیار مهم به شمار می‌آید نمی‌توان اجازه تقسیم عراق را داد.

وی افزود: سیاست‌های ما بر اساس تعصبات قونی و دینی نبوده و به کسی اجازه نمی‌دهیم که مرزهایمان را تهدید کند و اجازه تشکیل دولت کردی در شمال سوریه را نیز نخواهیم داد.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: امنیت و استقرار خلیج فارس اهمیتش از امنیت و ثبات ما کمتر نبوده و امیداوریم که به یک راه حل معقول در کمترین زمان دست یابیم و تاکید می‌کنیم که کسی از اختلاف برادران در خلیج فارس سودی نمی‌برد.

وی همچنین تاکید کرد: اتهامات علیه قطر را ناعادلانه می‌دانیم و تحریم‌ها علیه این کشور صحیح نبوده وباید به حق حاکمیت این کشور احترام گذاشته شود.
برچسب ها: صراط