۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
حجت‌الاسلام سید حمید روحانی در گفت‌و‌گو با صراط:

عدم رعایت حجاب در کشور مخالف دموکراسی است/ حجاب قانون است و دنیا قانون‌شکنی را محکوم می‌کند

حمید روحانی با تاکید بر اینکه همگان از هر مذهبی باید به قوانین جمهوری اسلامی همانند حجاب پایبند باشند، افزود: عدم رعایت حجاب و زیرپا گذاشتن قوانین جمهوری اسلامی خلاف موازین بین المللی است و قانون شکنی به شمار می رود که دنیا آن را محکوم می کند.
کد خبر : ۳۷۱۳۲۵
گروه اجتماعی صراط - روز 21 تیرماه 1314 عمال رضاشاه پهلوی، مردمی را که در اعتراض به کشف حجاب اجباری در مسجد گوهرشاد در کنار حرم رضوی (ع) در مشهد تحصن و تجمع کرده بودند به بی رحمانه ترین شکل به خاک و خون کشیدند. تعداد شهدای این جنایت را تا 1670 نفر ذکر کرده اند.

این واقعه به عنوان مظهر مقاومت مردم ایران در مقابل کشف حجاب اجباری رضاخانی در تاریخ ثبت شده است. پس از انقلاب اسلامی، عده ای از وابستگان به غرب تلاش کرده اند تا با فراموشی این وقایع، چنین وانمود کنند که حجاب در میان بانوان ایرانی، یک اجبار بوده نه انتخاب!

در این خص.ص، حجت الاسلام حمید حسینی روحانی، رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در گفت و گو با صراط، طرح بحث «حجاب اجباری» را موضوعی انحرافی دانست و گفت: رعایت قانون در هر کشوری اجباری است و عدم اجرای آن در هر نقطه ای از دنیا بر خلاف دموکراسی است.

حجت الاسلام روحانی با صراط با اشاره به همه پرسی سال 1358 و رای قاطعانه 2/98 درصدی ملت ایران به تشکیل حکومت جمهوری اسلامی که موجب به رسمیت شناختن قوانین اسلامی شد، گفت: اجرای حجاب اسلامی یکی از این قوانین حکومت اسلامی است و طرح این سوال که حجاب بر اساس اجبار یا پیشنهاد امام خمینی (ره) بوده یک بحث انحرافی است.

وی با بیان اینکه حجاب امری مسلم در اسلام است، اظهار داشت: رای قاطع ملت به جمهوری اسلامی بدین معنی نیست که حکومت جمهوری باشد اما هرکسی هر کاری که دلش خواست بکند؛ مردم در سال 1358 به اجرای قوانین اسلام در کشور رای دادند.

مؤسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه همگان از هر مذهبی باید به قوانین جمهوری اسلامی همانند حجاب پایبند باشند، افزود: عدم رعایت حجاب و زیرپا گذاشتن قوانین جمهوری اسلامی خلاف موازین بین المللی است و قانون شکنی به شمار می رود که دنیا آن را محکوم می کند.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه ۱۵ خرداد با بیان اینکه طرح بحث «حجاب اجباری» بی معنی است گفت: حجاب در جمهوری اسلامی قانون است و رعایت قانون در هرکشوری اجباری است؛ از این رو هر کسی که در ایران زندگی می‌کند باید به قوانین جمهوری اسلامی ایران پایبند باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا اجبار به حجاب مخالفت با دموکراسی نیست، اظهار داشت: عدم اجرای قوانین کشور در هر نقطه ای از دنیا برخلاف دموکراسی است.

حجت الاسلام روحانی گفت: ملت ایران از زمانی که اسلام را در کشور خودشان پذیرفتند، عفاف و حجاب را مایه امنیت، سعادت و پیشگیری از فساد دانستند.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب با اشاره به توطئه رضاخان برای از بین بردن حجاب که طبق دستور از مزدوران انگلیسی بوده گفت: ملت ایران در برابر این دستور ایستادند و مقابله کردند و عده زیادی برای حفظ عقاید خود به خاک و خون کشیده و برخی هم زندانی و شکنجه شدند اما هیچگاه از اسلام و دیدگاه خود پا پس نکشیدند.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه هدف انگلیس از این اقدامات تنها مخالفت با اسلام نبوده، گفت: انگلستان به دنبال فروش لباس های متحدالشکل و تبدیل ایران به بازار سیاه خود بود.

وی با اشاره به اینکه با وجود لباس های سنتی ایرانیان در اقصی نقاط کشور وجود کالاهای انگلیسی بی مصرف خواهد بود، تاکید کرد: دولت استعمارگر انگلیس با به سلطه نشاندن رضاخان میرپنج که فردی بی سواد و قلدر به شمار می‌رفت به دنبال رسیدن به سود فروش اجناس خود به ایران بود و در این راستا منشأ فساد های بسیاری در سطح جامعه و آسیب به اسلام شد که البته مردم ایران با از خودگذشتگی و فداکاری مانع توطئه انگلیس شدند.

این مورخ انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان بنیامین نتاینیاهو در کنگره آمریکا گفت: این مسئول اسرائیلی تاکید داشته که یکی از راهکارهای دور کردن ایران از اسلام گسترش فساد در سطح جامعه است که مقابله با حجاب یکی از توطئه های دولت های غربی به شمار می رود.

وی گفت: استکبار جهانی به دنبال کمرنگ کردن آرمان ها و به چالش کشیدن انقلاب اسلامی است اما رگ و ریشه مردم ایران از مدت ها پیش با اسلام عجین شده و با جان و دل آن را پذیرفته اند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی افزود: شاید مردم به‌خاطر عملکرد برخی مسئولین گله‌های بجایی داشته باشند اما هر زمان که بحث اسلام، قرآن و اجرای قوانین اسلامی مطرح می شود از جان و دلشان مایه می گذارند.

وی با بیان اینکه دولت های غربی به دنبال اجرای اسلام آمریکایی و دلخواه خودشان در کشور هستند اظهار داشت: دولت های استعمارگر معتقدند اگر می‌خواهیم جهانی شویم باید قرآن و اسلام را به گونه ای پیاده کنیم که با فرهنگ غرب مغایرت نداشته باشد.