۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

کدام بیماری نابغه ریاضی را از پای در آورد؟

کد خبر : ۳۷۲۰۳۷
صراط: خبر فوت ریاضیدان نابغه ایرانی، «مریم میرزاخانی» را کمتر کسی نشنیده است. وی ۴ سال با سرطان سینه دست و پنجه نرم کرد و سرانجام در روزهای اخیر سرطان وی پیشرفت و مغز استخوانش را نیز درگیر کرد.

ریاضیدان ایرانی و برنده نخستین زن جایزه مدال فیلد معتبر، دیروز صبح به علت سرطان سینه در یکی از بیمارستان‌های ایالات متحده چشم از جان فرو بست. سرطانی که جان بانوی نابغه ایرانی را گرفت سرطانی ست که این روزها بسیار رو به افزایش است. سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در میان زنان گزارش شده است. در این خصوص با رئیس انجمن انکولوژی(سرطان شناسی) ایران به گفت و گو نشسته‌ایم.

چهار سرطان ریه، پستان، روده و پروستات نیمی از موارد سرطان را دنیا تشکیل می‌دهند. سرطان ریه شایع‌ترین سرطان مردان و سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان در دنیا محسوب می‌شود.

محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن انکولوژی و رادیوتراپی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: سرطان سینه از جمله سرطان‌هایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان بوده و این تشخیص مستلزم هوشیاری و چکاپ به موقع افراد است. شیوع سرطان سینه در جهان با افزایش چشمگیری رو به روست. یک سوم سرطان‌های دنیا ناشی از چهار عامل، سیگار، تغذیه ناسالم و چاقی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کم‌تحرکی است. اما نکته‌ای که در این خصوص حائز اهمیت و نجات دهنده محسوب می‌شود مراجعه سریع بیمار به پزشک و شروع کنترل بیماری است، چرا که مراجعه زودهنگام بیمار باعث می‌شود تا تومور موجود در سینه به راحتی از بین ‌رود. طی گزارشات اعلام شده 50 درصد مراجعه کنندگان بسیار دیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی در ادامه افزود: زنانی که بعد یائسگی درگیر این سرطان می‌شوند راحت‌تر از افرادی که در سنین قبل از یائسگی مبتلا شده‌اند درمان می‌شوند. زنان ماهی یک بار در هنگام استحمام سینه‌های خود را معاینه کنند و مراقب علائم هشدار دهنده‌ای نظیر تغییر شکل و اندازه در نوک سینه، ترشح مایعی بجز شیر از نوک سینه، ایجاد فرورفتگی و چروکیدگی پوست سینه و از همه مهم‌تر لمس توده‌ای در ناحیه‌ای از سینه باشند.

به گفته قوام نصیری، سرطان سینه اکثرا خود را با توده‌ای قابل لمس آشکار می‌کند. این توده بدون درد بوده و در بیشتر مواقع در ناحیه تحتانی سینه بروز می‌کند.

وی در رابطه با علت شیوع سرطان سینه گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌توان گفت در شیوع چشم گیر سرطان سینه دخیل هستند، استرس، عادات اشتباه و سبک زندگی غلط و رژیم غذایی نامناسب است. اما از همه مهم‌تر استرس است که می‌تواند قاتل اصلی معرفی شود. علاوه بر آن، زنانی که دارای مشاغلی هستند که با الکترومغناطیس سروکار دارند بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند همچنین خانم‌هایی که در خانواده سابقه این بیماری را دارند نیز درصد بالایی را برای ابتلا به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس انجمن انکولوژی و رادیوتراپی ایران اظهار داشت: مرگ مریم میرزاخانی که بسیار ناراحت کننده بود، به دلیل گستردگی تومورها و رسیدن آن به مغز استخوان، باعث شد تا این نابغه ایرانی جان خود از دست بدهد البته ممکن است موارد دیگری هم در این اتفاق دخیل باشند مانند انتشار سرطان به ریه و کبد که آن نیز باعث مرگ بیمار می‌شود. اکثرا علت این اتفاق دیر اقدام کردن فرد برای درمان و یا در برخی از مواقع بعضی از سلول‌های سرطانی در سینه هستند که با انتشار سریع خود در خون و رسیدن آن به مغز استخوان، کبد و ریه منجربه مرگ آن بیمار می‌شوند.

وی چکاپ ماهیانه برای خانم‌های بالای 30 سال را ضروری دانست و افزود: خانم‌ها بعد از گذشت یک هفته از دوره عادت ماهیانه حتما سینه‌های خود را زیر دوش آب گرم معاینه کند و با لمس توده‌ای حتی به اندازه یک نخود سریعا به پزشک مراجعه کنند. لازم به ذکر است هر توده قابل لمس بدون درد بدخیم نیست لذا بانوان با مشاهده هر توده‌ای احساس نگرانی نکنند چرا که در 30 الی 40 درصد مواقع توده‌های خوش خیم هستند که به راحتی قابل درمان‌اند.

قوام نصیری در پایان خاطرنشان کرد: زنانی که در دوران جوانی از هورمون‌ها برای مشکلات موضعی استفاده می‌کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند لذا هنگام استفاده از استروژن ها بسیار دقت داشته باشند. تحقیقات نشان داده افرادی که در خانواده‌شان به خصوص در افراد نزدیک مثل مادر، مادر بزرگ و خواهر سرطان سینه وجود داشته، بیشتر در معرض ابتلا هستند و طبق گفته محققان حدود 10% سرطان های سینه ژنتیکی هستند.