۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲

نظر تنها شهردار زن محجبه اروپا درباره کمک‌های ایران به بوسنی +تصاویر

کد خبر : ۳۷۲۰۳۹
صراط: «آمره بابیچ» شهردار شهر ویسکوی بوسنی یک زن مسلمان است. او از حضور ایران در کنار مسلمانان بوسنی خاطرات بسیاری دارد.

به گزارش تسنیم، «آمره بابیچ» شهردار شهر ویسکو واقع در کشور بوسنی است. او تنها شهردار زن محجبه قاره اروپا است. تیم پزشکی «طبیبان مسیر» که برای خدمت رسانی به شرکت کنندگانِ راهپیمایی صلح(مارش میرا) به بوسنی رفته است،‌ با آمره بابیچ نیز دیدار کرد.

بابیچ با اشاره به حضور ایران در جنگ بوسنی گفت: من به عنوان کسی که مستقیم در جنگ بودم و این جنگ را با تمام وجود لمس کرده‌ام از کمک شما ایرانی‌ها در زمان جنگ تشکر می‌کنم. شاید شما ندانید اما کمک ایران در زمان جنگ اصلا قابل تصور نبود؛ چه در زمان جنگ نظامی و چه در دوره‌های بعد از آن و اعطای کمک‌های مردمی‌. ما این کمک‌ها را فراموش نمی‌کنیم.

شهردار ویسکو گفت: من در زمان جنگ مادر سه فرزند بودم و چیزی مثل پودر لباس‌شویی از واجباتم بود. هنوز بسته‌های پودر لباس ارسال شده از ایران را به‌خاطر دارم.

آمره بابیچ در ادامه با اشاره به سابقه شهر ویسوکو گفت: این شهر پیشینه‌ای به تاریخ قرون وسطی دارد و در زمان جنگ اولین خط برای رفع حصر سارایوو بود. بعد از جنگ بیست‌هزار نفر مهاجر به شهر اضافه شد.

تنها شهردار محجبه اروپا در ادامه این دیدار گفت: از جمله اقدامات شهرداری برای یادگار ماندن کشتارهای بوسنی؛ ساخت نمایشگاه‌های فرهنگی در مورد کشتار و راه‌اندازی بهترین سیستم تشخیصDNA برای کشف هویت شهدا بوده است.

در ادامه این دیدار هیئت ایرانی برای بازدید به خیابان شهید رسول رفت. با توجه به استقرار هیئت ایرانی در زمان جنگ در شهر ویسکو و حضور شهید رسول حیدری در این شهر؛ یکی از خیابان‌های این شهر به نام شهید نام‌گذاری شده است.

برنامه بعدی تیم پزشکی طبیب مسیر؛ حضور در یادمان شهید رسول حیدری در کاکانی بود. در این بازدید مهدی حیدری فرزند شهید رسول همراه تیم پزشکی طبیب مسیر بود.