۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
انعکاس

خطرات یک بازی فوتبالی آنلاین +عکس

کد خبر : ۳۷۲۲۰۲
صراط: انعکاس نوشت: بازی‌های موبایلی و مخصوصا آنلاین این روزها طرفداران بسیاری دارند و برای نمونه به بازی هایی همچون کلش آو کلنز، کینگز امپایر، کلش رویال می توان اشاره کرد .طبیعتا در بازی‌های آنلاین، حس رقابت برای بازیکنان بسیار بیشتر احساس شده و جذاب تر از بازی های آفلاین می باشند .یکی از معروف‌ترین بازی‌های آنلاین که تفاوت نسبتا زیادی هم با عناوین استراتژیک معروف دارد و خیلی خوب در بین ایرانیان جا باز کرده است و بسیاری از ایرانی ها روی گوشی موبایل یا تبلت خود این بازی را نصب کرده اند بازی است به نام ساکر استارز (Soccer Stars) . این بازی که توسط شرکت سوئیسی مینی کلیپ (miniclip) (1) ساخته شده است پرطرفدارترین بازی این شرکت نیز محسوب می شود.

در این بازی که در زمینی شبیه زمین فوتبال انجام می شود، هر تیم پنج مهره دارد که به ترتیب باید با ضربه زدن به توپ داخل میدان به حریف خود گل بزنند و هر کاربری که سریع تر به تعداد گل مورد نظر برسد برنده بازی می شود. این بازی به دو صورت آفلاین و آنلاین انجام می شود که البته بازی آفلاین تقریبا جذابیت چندانی ندارد. در بازی آنلاین کابر هم می تواند به صورت رندوم با کاربرانی که از سوی بازی به او معرفی می شوند بازی کند و هم با دوستان خودکه این بازی رانصب دارند و آنلاین هستند. کابران حتی می توانند بعد از هر بازی با کاربر رندوم با آن ها دوست شوند و در صورت نیاز هر زمانی که دوست داشتندو هر دو آنلاین بودند با ایشان دوباره بازی کنند.

درضمن جداولی در این بازی تعبیه شده است که کاربران می توانند بر اساس درآمد کسب شده رتبه خود را در لیگ شخصی ، بین دوستان ، کشور و جهان مشاهده نمایند که این موضوع خود رقابت شدیدی در این بازی ایجاد می کند .

خطرات یک بازی فوتبالی آنلاین +عکس
ایرانی ها صدر نشین جدول جهانی اند

ساکر استارز، قمار مجازی / نهادینه کردن قمار در ضمیر ناخود آگاه افراد
در ابتدا هدف این بازی چیزی غیر از گل زدن نیست اما با کمی مداومت در بازی متوجه گستردگی عجیب این بازی می شوید. هر کاربر در بخش آنلاین این بازی پس از ایجاد اکانت دارای دو نوع پول می شود که شامل سکه و دلار می باشد .دلار در این بازی به واسطه برخی فعالیت های خاص از سمت بازی به کاربر داده می شود و با هزینه کردن دلار می توان برخی کار های خاص (همچون خرید برخی مهره ها و ترکیب های خاص) را انجام داد .

اما داستان سکه ها متفاوت می باشد چراکه کاربران در هر بازی به انتخاب خودشان مقداری از سکه های خود (مثلا ۵۰۰ سکه ) را هزینه می کنند و پس از پایان بازی ، برنده بازی کل سکه ها را صاحب می شود چیزی شبیه قمار در فضای حقیقی! ساکر استارز را با ۲۵ سکه نیز می توان بازی کرد ولی امکان بازی تا ۲٫۵ میلیون سکه در هر دست بازی نیز وجود دارد.

بازی ساکر استارز به نوعی تدوین شده است که اگر شما فردی باشید که هرگز به قمار علاقه نداشته باشید یا حتی طبق دستورات دینی قمار را حرام بدانید بعد از مدت کوتاهی که دراین بازی مداومت داشته باشید می بینید که دیگر برای شما قمار چیز معمولی شده است چرا که عادت کرده اید به قمار مجازی (اینکه دو طرف بازی پول هایی را بگذارند روی هم و برنده هم آنها را صاحب شود) .البته این موضوع سال هاست که در علم روانشناسی ثابت شده است که مداومت بر برخی امور تبدیل به عادت برای شما می شود و ترک آن نیز بسیار سخت می باشد چرا که : ترک عادت موجب مرض است!

اعتیادآوری عجیب ساکر استارز
حتما شما هم شاهد این بوده اید که یکی از نزدیکانتان یا دوستان و آشنایانتان بسیاری از وقت خود را صرف بازی های موبایلی می کند و یا به تعبیر درست تر به بازی اعتیاد پیدا کرده است .بازی ساکر استارز نیز به گونه ای طراحی شده است که شما بعد از چند بازی کوتاه علاقه شدیدی به انجام مکرر این بازی پیدا می کنید و نیز در بیشتر اوقات برای رسیدن به اهدافی همچون خرید مهره های بهتر ،ترکیب بهتر ، سکه و دلار باید بیشتر بازی کنید تا درآمد لازم را کسب کرده و آنها را خرید نمایید. و در بین دوستانتان در رقابت عقب نمانید.

شعله ور شدن غریزه طمع ورزی
این بازی بسیار غریزه طمع وزی انسان را شعله ور می نماید چرا که انسان دوست دارد همیشه بهترین باشد و خود را در مقامی بالاتر نسبت به دیگران ببیند. این حس بویژه در بازی‌هایی که بصورت آنلاین اجرامی‌شود بیشتر مورد توجه می باشد. اما نکته اینجاست برای اینکه شما بر دیگران غلبه داشته باشید باید پول خرج کنید! یا اینقدر مداومت به خرج بدهید تا بتوانید با زیاد بازی کردن حرفه ای بشوید تا بتوانید دیگران را راحت ببرید.

درآمد زایی عجیب شرکت سازنده و کاربران حرفه ای
یکی از موضوعاتی که در این بازی خود نمایی می کند نوع مهره ها و ترکیب کاربران در زمین مسابقه است و از آنجایی که به غیر از معدود افراد بسیار حرفه ای در این بازی بقیه توانایی مبارزه با تیم های قوی تر از خود را ندارند ناگزیر مجبور به خرید مهره و ترکیب و… از این بازی می شوند تا بتوانند در رقابت از رقیبان عقب نمانند . این موضوع بسیار همه گیر است تا جایی که برخی کاربران حرفه ای در ایران ، اقدام به فروش سکه های خود در بازی می کنند و رقم فروش سکه ها در این بازی توسط کاربران برای یک میلیون سکه بین ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان می باشد.(۲)

خطرات یک بازی فوتبالی آنلاین +عکس

سخن پایانی
با توجه به استفتائی که از دفتر مقام معظم رهبری انجام شد نظر معظم له در مورد این بازی به شرط اینکه پول مجازی بین دو طرف رقابت منتقل شود ، به شرح زیر است:
"اگر بازی مذکور در عرف وسیله قمار نباشد همچنین مالی رد و بدل نشود و صرفابه منظور سرگرمی باشد، اشکال ندارد.”
در نتیجه اگرکاربران این بازی به هر وسیله ای اقدام به خرید سکه و … کنند از آنجایی که دیگر برد و باخت پول مجازی نیست ، انجام این بازی قطعا حرام می شود.