۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳

نتیجه‌گیری نهایی آمریکا درباره برجام: هم پذیرش هم نقض

کد خبر : ۳۷۲۳۲۲
صراط: عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکا به این نتیجه رسیده‌ که می‌تواند هم برجام را بپذیرد و هم آن را نقض کند و الان هم اگر برجام را قبول کرده برای این است که می‌بیند مسئولان ما نسبت به نقض برجام عکس‌العمل جدی ندارند.

فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مباحث اخیری که در رابطه با تایید برجام توسط ترامپ مطرح می‌شود، گفت: برجام برای آمریکایی‌ها توافق خوبی است و از این جهت هم بعید است که بخواهند برجام را پاره کنند، ولی احساس می‌کنند موظف نیستند آن بخش از برجام که مربوط به آنهاست را اجرا کنند.

وی ادامه داد: برجام برای آمریکا الزام‌آور نبوده و از همان ابتدا هم « جان کری» به نمایندگان کنگره گفت که برجام از نظر حقوقی برای آمریکا الزام‌آور نیست، به همین دلیل هم ایران به تعهداتش پایبند بوده ولی آمریکا پایبند نبوده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی در داخل کشور به صورت گسترده‌ای روی برجام سرمایه‌گذاری کردند و حالت آبرویی پیدا کرده است و هرچقدر هم برجام مشکل پیدا کند و طرف مقابل آن را نقض کند این افراد که اکثرا از مسئولین هم هستند، عکس‌العمل واقعی و جدی را از خودشان نشان نخواهند داد.

ایزدی گفت: امروز این سوال مطرح است که آیا مسئولان ما وضعیت فعلی برجام را پیش‌بینی می‌کردند یا خیر؟ اگر پیش‌بینی نمی‌کردند باید بگویند چرا نتوانسته‌اند این موضوع را پیش‌بینی کنند مگر طرف مقابل از همان زمان مذاکرات هم نمی‌گفت که این اتفاقات خواهد افتاد، اگر هم پیش‌بینی می‌کردند باید بگویند چرا درمورد برجام واقعیت‌ها را نگفتند و برجام را خیلی بیشتر از آن چیزی که بود نشان دادند، نکات مثبت آن را بزرگنمایی و مشکلات آن را کوچک‌نمایی کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند برجام را بپذیرند و آن را هم نقض کنند و الان هم اگر برجام را قبول کرده‌اند برای این است که می‌بینند مسئولان ما نسبت به نقض آمریکایی‌ها در حد بیانیه و گفتار متوقف می‌شوند و کار دیگری نخواهند کرد. به همین دلیل طرف مقابل برای نقض برجام سخت تشویق می‌شود.

عضو هیات عملی دانشگاه تهران تصریح کرد: این مسائل باعث می‌شود که اولا ترامپ برجام را پاره نکند، دوماً آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند و سوماً با توجه به وضعیتی که ما داخل کشور داریم این نقض‌ها را ادامه می‌دهند و نهایت تحریم‌های گسترد‌تری هم علیه ایران اعمال می‌کنند، همانطور که خودشان هم گفته‌اند.

وی گفت: هدف آمریکایی‌ها سرنگونی جمهوری اسلامی ایران اسلامی است و برای رسیدن به آن نیاز دارند تحریم‌ها را بیشتر کنند و این مساله هم در دستور کنگره و هم در دستور دولت آمریکا است.