۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
در نشست فراکسیون ورزش با هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح شد

انتقاد فوتبالی علی مطهری از دولت/ گلایه نماینده‌ها از توهین‌های کی‌روش

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ دولت مایل نیست در فوتبال خصوصی‌سازی صورت گیرد لذا مجلس باید در این زمینه ورود کند.
کد خبر : ۳۷۲۵۰۰
صراط: نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ دولت مایل نیست در فوتبال خصوصی‌سازی صورت گیرد لذا مجلس باید در این زمینه ورود کند.

به گزارش فارس، نشست هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با اعضای فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی ظهر امروز چهارشنبه (28 تیر 96) در مجلس برگزار شد.

در این جلسه پیرامون نامه AFC و چگونگی اجرای آن، واگذاری باشگاه‌های ورزشی به بخش خصوصی و همچنین آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی بحث و تبادل نظر شد.

* خصوصی‌سازی ورزش نیاز به ساماندهی دارد

در ابتدا محمدرضا تابش رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت:‌درباره خصوصی‌سازی ورزش و همچنین فوتبال سخنان زیادی برای گفتن داریم که مجلس باید به درستی نقش خود را در این بخش ایفا کند.

* 320 هزار میلیارد تومان برای دو باشگاه پرسپولیس واستقلال هزینه هنگفتی است

در ادامه یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس نیز عنوان کرد: خصوصی‌سازی توسط وزارت ورزش و جوانان و دولت با انگیزه دنبال نمی‌شود.

وی افزود:‌درباره باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید بگویم شرایط به گونه‌ای بود که 20 درصد را به کسانی که به نوعی فهم معنوی دارند، تخصیص دهند اما 320 میلیارد تومان برای دو باشگاهی که تقریبا هیچ چیزی ندارد، هزینه‌ای هنگفت و بسیار زیاد است.

یوسف‌نژاد ادامه داد: فردی 320 میلیارد تومان در مزایده برنده شده است و این مبلغ قابل توجهی است که نیاز به پیگیری دارد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ما تاکنون 500 میلیارد تومان گردش مالی در فوتبال داشتیم و در همین سال گذشته هم 196 میلیارد تومان فقط به صورت پنهان ورزشکاران پور گرفته‌اند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: با وجود این وضعیت و چنین گردش مالی ورزش و فوتبال ما هرگز بهره‌وری نخواهد داشت.

* بازیکنان پرسپولیس مدام با ادعای مالکیت خود اعصاب مردم را خرد می‌کنند

همچنین محمدجواد جمالی نوبندگانی نیز به عنوان یکی از سخنرانان این جلسه،‌اظهار داشت: فهم فوتبال را وزارت اقتصاد و فوتبالیون باید بالا ببرند.

وی افزود: در پرسپولیس گاهی عده‌ای ادعای مالکیت می‌کنند. هر کدام برای خود درباره مالکیت‌شان سخنانی عنوان می‌کنند که اعصاب مردم را با این حرف‌ها خورد می‌کنند. باید به صورت جدی ادعای مالکیت دولتی این افراد بررسی و رسیدگی شود.

* کی‌روش رسما به ملت ایران توهین می‌کند

در ادامه جلسه رحیم زارع طی سخنانی تصریح کرد: عموما افرادی باید در معامله و مزایده شرکت کنند که ممنوع‌المعامله نباشند.

وی افزود:‌ درست است که کی‌روش تیم ملی را به جام جهانی برده است اما او رسما به ما و ملت ایران توهین می‌کند.

نماینده مردم فسا در مجلس ادامه داد: اقتدار مدیریتی کشور باید به درستی نشان داده شود.

* موضع کی‌روش با مواضع کشور در تناقض است

در بخش دیگر از این نشست همایون یوسفی طی سخنانی عنوان کرد:‌تا اقتصاد فوتبال درست نشود مشکلات این بخش همچنان پابرجا خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر اقتصاد و فوتبال دو واژه بیگانه هستند. در سابقه کشورها می‌بینیم که فوتبال بخشی از رشد اقتصادی آنان را تشکیل داده است اما در کشور ما چنین نیست.

یوسفی با بیان موانع حرفه‌ای شدن فوتبال تصریح کرد: یکی از این موانع عدم وجود نظام مدون در شرایط کنونی و همچنین مالکیت دولتی و وجود رانت در فوتبال است.

وی ادامه داد: موفقیت پایدار زمانی به دست می‌آید که فوتبال دانشگاه‌ها  و فوتبال کارگری فعال شود.

یوسفی همچنین عنوان کرد: کی‌روش گر چه مربی خوبی است امابا وجود 4-5 سهمیه فوتبال در آسیا هم می‌توان موفق بود و با وجود این سهمیه‌ها تیم‌های آسیایی هم می‌توانند به موفقیت برسند اما متاسفانه موضع کی‌روش با مواضع کشور ما در تناقض است. کی‌روش اگر جای بهتری سراغ داشت قطعا همان جا فعالیت می‌کرد.

* دولت مایل به خصوصی‌سازی فوتبال نیست/ باید حساب‌های مالی و حق‌کشی‌ها در فوتبال از بین برود

علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این جلسه خاطرنشان کرد: گویا دولت مایل نیست خصوصی‌سازی در فوتبال صورت بگیرد و مشکلات این حوزه حل شود.

وی افزود: لذا مجلس باید نقش خود در این زمینه را به درستی ایفا کند و ورود داشته باشد و این بخش تقویت شود.

مطهری ادامه داد: مجلس باید در این زمینه ورود کند تا بساری از حساب‌های مالی و حق‌کشی‌ها از بین برود. بنابراین باید در این زمینه تلاش بسیاری صورت بگیرد.