۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰

روایت ده‌نمکی از کسانی که قصد سوءاستفاده از کاسه‌ساز را داشتند

کد خبر : ۳۷۲۵۰۲
صراط: ده‌نمکی کارگردان سینما گفت: کاسه‌ساز در طول عمر با برکتش یادگارهای خوبی برای سینمای جنگ به جا گذاشت و با پذیرش ریسک تهیه‌کنندگی «اخراجی‌ها۱» مخاطب دهه هشتاد و نود را با سینما آشتی داد و سینمای رو به اغمای دهه هفتاد را احیا کرد.

مسعود ده نمکی کارگردان «اخراجی‌ها» در گفت‌و گو با فارس درباره ویژگی‌های زنده یاد حبیب‌الله کاسه‌ساز  گفت: ویژگی آقای کاسه ساز این بود که  در حوزه های مختلف سینمای جنگ صاحب تجربه بود. ایشان در برخی از فیلم‌های دهه 60 ایفای نقش داشت و کار تولید نیز فعال بود و در حوزه تهیه‌کنندگی نیز فعال بود و در نهایت کوله‌باری از تجربه بود. به هر حال ایشان شناخت خوبی از سینمای دفاع مقدس داشت و تفاوت میان سینمای جنگ و ضد جنگ را تشخیص می‌داد و زیر بار ساخت برخی از فیلم‌های سینمای ضد جنگ که برخی سعی می‌کردند از نفوذ ایشان استفاده کنند، نمی رفت.

تألمات جسمی هنرمندان سینمای جنگ ناشی از فعالیت در این حوزه است

وی ادامه داد: من بسیاری از تألمات جسمی هنرمندان سینمای جنگ را ناشی از فشارهای روحی و جسمی خود سینمای جنگ می‌دانم. عوارض فعالیت در عرصه سینمای جنگ به صورت کوتاه و بلندمدت روی هنرمندان این حوزه اثر می‌گذارد. این در کنار مخاطرات فیزیکی است که در تولید هر فیلمی گریبان هنرمندان را می‌گیرد آن هم به خاطر عدم وجود شرایط استاندارد تولید در سینمای ایران است و این مخاطرات تقصیر هنرمند نیست.

کاسه ساز سینمای روبه اغماء دهه 70 را احیاء کرد

کارگردان سه گانه «اخراجی‌ها» در ادامه گفت: ما که شرایط جنگ را درک کردیم برای ما به عینه قابل لمس است که شروع یک فیلم جنگی دقیقا مانند شرکت در یک عملیات جنگی  است، بعضاً استرسی که وجود دارد از حضور در یک جنگ واقعی بیشتر است. به هرحال آقای کاسه‌ساز در طول عمر با برکتش یادگارهای خوبی برای سینمای جنگ به جا گذاشت با «مزرعه پدری» برای سینمای جنگ پدری کرد و با پذیرش ریسک تهیه‌کنندگی «اخراجی‌ها1» در دهه هشتاد و نود، مخاطب را با سینما آشتی داد و سینمای رو به اغمای دهه هفتاد را احیاء کرد.

کاسه‌ساز ریسک‌پذیر بود

کارگردان فیلم‌های «رسوایی» ادامه داد: امروز سینمای ما اگر نسبت به دهه هفتاد دارای مخاطبان گسترده‌ای است همه، حتی مخالفان اخراجی ها می دانند که مرهون ریسک‌پذیری آقای کاسه سازاست.

کاسه‌ساز پای «اخراجی‌ها» ایستاد

ده نمکی در پاسخ به این سوال که اولین بازخورد زنده‌یاد کاسه‌ساز پس از مطالعه فیلمنامه «اخراجی‌ها» چه بود، گفت: به هرحال ایشان از بچه های جنگ بود و شخصیت‌های فیلمنامه برایشان ملموس بود. مستندسازی آن وقایع برای ایشان مهم بود وقتی متوجه شد که این آدم ها در گردان حضور داشتند و یک خاطره تبدیل به فیلمنامه شده، با وجود اینکه می دانست تبعات خاصی خواهد داشت، پای فیلم ایستاد.

وی افزود: «اخراجی‌ها 1» کار سختی بود حتماً تجربه ایشان در حوزه تولید و به نوعی صداقتی که همه عوامل در تولید فیلم داشتند روی پرده دیده می‌شد. به همین خاطر است که بعد از گذشته 10 سال از اکران «اخراجی ها» و در دهمین سال اکران با درگذشت آقای کاسه‌ساز هنوز این فیلم برای مردم خاطره انگیز است، در نظرسنجی های مردمی در صدر بوده و این مهم مدیون تلاش آقای کاسه ساز است.