۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲

آیت‌الله مصباح: انقلاب اسلامی معجزه‌ بود

کد خبر : ۳۷۲۷۶۹
صراط: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انقلاب اسلامی چیزی شبیه به معجزه است که به برکت آن، زمینه‌ای ایجاد شد تا بتوانیم در این مسیر قدم برداریم و بتوانیم از مقام «یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ» بیشتر استفاده کنیم.

به گزارش فارس، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ظهر امروز در هشتمین همایش بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با عنوان «اساتید حوزه، انقلاب و افق‌های آینده»، با اشاره به آیه تبلیغ در قرآن کریم، اظهار داشت: اراده حکیمانه الهی در این عالم بر این تعلق‌گرفته که انسان‌ها که خدا آنها را بالقوه و بالفعل خلیفه خود نامیده، به وجود بیایند.

وی ادامه داد: آنچه انسان را از دیگر مخلوقات ممتاز کرده و سبب شده او لیاقت خلافت الله را پیدا کند، این است که جبرئیل همیشه جبرئیل بوده و جبرئیل می‌ماند اما موجودی از جنس انسان، از صفر شروع کرد و حد رشد او بی‌نهایت است، این امتیاز را انسان دارد که می‌تواند دائماً یک قدم پیشرفت یا یک قدم تنزل کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه همه انسان‌ها طی کردن مسیر خلافت الهی باهم یکسان نیستند، خاطرنشان کرد: گاهی برخی امتیازاتی دارند که می‌تواند به دیگران کمک کند، انبیاء کسانی هستند که از نظر استعدادهای اولیه در حدی هستند که می‌گوییم مقام عصمت دارند، آنها واسطه‌ای هستند که فیوضات الهی را به انسان‌ها برسانند تا در حد توانشان به مقام خلافت الهی برسند.
وی خطاب به اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه قم، گفت: خداوند توفیق داده که در بین میلیاردها انسان، با اسلام و در مکتب اهل‌بیت که اسلام ناب است، آشنا شدیم، این علاقه در ما به وجود آمد که در این مسیر قدم برداریم و شاید بهترین کمکی که به ما شد، قیام حضرت امام(ره) بود.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: اگر این قیام اتفاق نمی‌افتاد و یا شکست می‌خورد، روحانیت کجا بود و کار آیندگان ما به کجا می‌انجامید؟ انقلاب اسلامی چیزی شبیه به معجزه است که به برکت آن، زمینه‌ای ایجاد شد تا بتوانیم در این مسیر قدم برداریم و بتوانیم از مقام «یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ» بیشتر استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از توفیقی که خدا به ما داده استفاده کنیم، مرتبه‌ای از خلافت الهی در خود محقق کنیم و شکر انقلاب عظیم را به‌جا آوریم، باید سعی کنیم دو شرط را در خود رشد دهیم که مهم‌ترین آن، «خشیت» است؛ ترقی و تکامل حقیقی انسان بدون این عنصر ممکن نیست، اگر این‌گونه نبود، انبیاء و اولیاء، خداترس نبودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند در بخش دیگری می‌فرماید «وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ»، یعنی فرد از هیچ‌کس در هیچ شرایطی ترسی در دلش راه ندهد، یعنی امام راحل از پاریس در هواپیما نشسته بود، پرسیدند شما چه حسی دارید؟ گفت وظیفه‌ای دارم و باید انجام دهم.
وی با بیان اینکه دانش و علوم مختلف مادی خشیت الهی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: شرط اثباتی برای تحقق خشیت الله، «اخلاص» و شرط سلبی آن، «حب دنیا» است، وجود حب دنیا در دل انسان، سم خطرناکی است، اگر دو پیش‌شرط سلبی و ایجابی را رعایت کردیم، یعنی شروط تامه تحقق خشیت الله به وجود آمده است.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه تحقق شروط خشیت الله سبب می‌شود، همه امکانات خود را برای تبلیغ رسالات الله به کار بگیریم، گفت: تحقق این امر در وجود امام (ره) سبب شده بود وقتی کارتر در تلویزیون حرف می‌زد، امام برنامه‌هایش را متوقف می‌کرد و می‌گفت «صحبت‌های او را ترجمه کنید ببینیم چه خوابی برای ما دیده»، یک طلبه بود که به این موارد اهمیت می‌داد.
وی با تأکید بر اینکه باید سیره عملی اهل‌بیت و انبیاء را از ایشان دریافت کنیم، عنوان کرد: خداوند می‌فرماید به دشمنان خود بگویید ما دشمن شماییم، بین ما و شما آشتی برقرار نمی‌شود، مگر اینکه شما هم مؤمن شوید اما اگر فکر این را بکنیم که فردا بخواهیم یک ویزا از آمریکا بگیریم و شاید به ما ندهند، نمی‌توانیم به آن سطح برسیم، ملاحظه‌کاری‌هایی که خیلی‌ها دارند، این با نترسیدن از غیر خدا همخوانی ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: همه کشورهای غربی با هم متحد هستند، ناتو، آمریکا و حتی کشورهای شرقی که به‌اصطلاح به ما نزدیک‌تر هستند، اما متناسب با منافعشان، در این شرایط، باید بگوییم «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ»، خداوند می‌خواهد این‌طور انسان تربیت کند.
برچسب ها: صراط مصباح یزدی