۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
آمریکا به برجام پایبند نیست اما احتمال همکاری بیشتر با این کشور وجود دارد!

اظهارات متناقض درباره همکاری با آمریکا/ وقتی ظریف حرف خودش را هم سند نمی‌داند

ظریف در حالی از احتمال همکاری با آمریکا در حوزه هایی به غیر از برجام خبر داده که خود او پیشتر تایید کرده بود آمریکا نه به متن برجام پایبند است و نه به روح آن.
کد خبر : ۳۷۲۸۵۴
گروه سیاسی صراط - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حالی اخیرا از احتمال همکاری با آمریکا در حوزه هایی به غیر از برجام خبر داده که کمتر از سه ماه پیش تایید کرده بود آمریکا نه به متن برجام پایبند است و نه به روح آن.

به گزارش صراط، ظریف اخیرا در جمع خبرنگاران آمریکایی گفته است: «در صورتی که شاهد حسن نیت از طرف آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای باشیم، این توافق، زیربنایی (برای همکاری) خواهد بود و نه سقف آن و امکان دارد که در حوزه‌های دیگر هم تعامل کنیم.»

این در حالی است که او مذاکره مجدد با آمریکا بر سر برجام را غیرممکن دانسته و به صراحت گفته است: «پیامی که ایالات متحده به  بقیه دنیا می‌فرستد این است که شما نمی‌توانید روی پایبندی آمریکا به تعهدات بین‌المللی‌اش حساب کنید. این نه تنها برای ایران، بلکه برای هر  طرف دیگری که در اندیشه گفت‌وگو یا مذاکره با آمریکا است هم علامتی بد است.»

به عبارت دیگر، آمریکا در حالی که به صراحت از عدم همکاری آمریکا در برجام گفته، از احتمال همکاری مجدد با این کشور هم خبر داده است!

موضوع البته به همین جا ختم نمی شود. ظریف کمتر از سه ماه پیش، در توییتی، نوشته بود: «آمریکا تاکنون هم از متن برجام و هم از روح این توافق، سرپیچی کرده است.»

این توییت در واقع پاسخی به اظهارنظر ترامپ بود که گفته بود ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست. متن توییت ظریف این بود: «خواهیم دید آیا آمریکا آماده است تا به متن برجام پایبند بماند، چه برسد به روح این توافق. تاکنون که هر دو را زیر پا گذاشته است. آیا باز هم باید از هایلایت استفاده کنم؟!»

تاکید ظریف بر هایلات هم در واقع اشاره ای بود به توییت پیشین او در پاسخ به ادعاهای همتای آمریکایی خود که در آن، بخشی از متن برجام را که مربوط به وظایف آمریکا در برجام است، به صورت هایلایت مشخص کرده بود.

اظهارات ظریف کمی متناقض به نظر می رسد. او به صراحت از عدم پایبندی آمریکا به روح و متن برجام گفته؛ حتی تاکید کرده که پیام آمریکا این است که نمی توان روی تعهدش حساب کرد، آنگاه همزمان از احتمال همکاری گسترده تر با این کشور در صورت اثبات حسن نیتش در خصوص برجام خبر داده است.

یعنی ظریف اظهارات خودش در خصوص عدم پایبندی آمریکا به برجام را هم قبول ندارد که از همکاری بیشتر سخن به میان آورده؟

برچسب ها: صراط آمریکا
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز