۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
برخی نماز می‌خوانند اما به اثرگذاری دین در زندگی اعتقاد ندارند

انتقاد رییسی از برخی خطبه‌های نمازهای جمعه

تولیت آستان قدس رضوی با تجلیل از جایگاه بصیرت آفرین رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: امروز رهبر معظم انقلاب در جامعه مفهوم سازی می‌کنند و رهنمودهای راه‌گشایی را به جامعه عرضه می‌دارند اما متأسفانه پژواک آن در جامعه آنگونه که باید باشد، نیست. در جایگاه‌های علمی، هنری و حتی در عرصه خطابه نماز جمعه، تکرار فرامایش رهبری صورت می‌گیرد نه تبیین این بیانات.
کد خبر : ۳۷۲۸۸۹
صراط: تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نگاه سکولار در روحانیت حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کند گفت: افرادی هستند که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند و بسیاری از فروعات دین را تبلیغات می‌کنند اما به اینکه دین می‌تواند در عرصه‌های مختلف زندگی انسان اثرگذار باشد، اعتقادی ندارند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در جمع اساتید بسیجی ابراز کرد: سیاسی بودن به معنای حضور در یک حزب و دسته سیاسی نیست، به معنای آن است که انسان نیاز اقتضائات زمان را بشناسد و متناسب با آن شرایط نقش و وظیفه خود را ایفا کند، سیاسی بودن به معنای درد و مشکلات جامعه را شناختن و در جهت رفع آن‌ها تلاش کردن است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: هشدار دادن نسبت به تهدید‌ها، بیان و تبیین ظرفیت‌ها و شناسایی استعدادها و کشف نفوس مستعده در نسل جوان بر عهده روشنفکران جامعه است و این تربیت نفوس مستعده از مهمترین رسالت‌های امامان و وارثان انبیاء نیز بوده است.

او ادامه داد: تربیت به معنای احیای تمایلات عالی نفسانی انسان است و اساتید، فرهیختگان و مربیان می‌توانند این تمایلات را احیا کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه عده‌ای به دنبال ترساندن مردم از مفاهیم عالی الهی که موجب نجات جامعه می‌شود، هستند. ابراز کرد: برخی تلاش دارند با ایجاد ترس در مردم نسبت به احکام و آموزه‌های الهی زمینه‌های تحول جامعه را از بین ببرند و آگاهی بخشی در زمینه این شیطنت‌ها برعهده روشنفکران و فرهیختگان جامعه است.

او اضافه کرد: دشمنان با پی بردن به نقش و تأثیرگذاری جامعه روحانیت، توطئه‌های زیادی علیه این قشر انجام داده‌اند. با وجود هجمه‌های فراوان علیه جامعه روحانیت ولی همچنان این قشر مهمترین گروه مرجع برای مردم در مسایل سیاسی و اجتماعی هستند.

رییسی اظهار کرد: دشمن تلاش دارد تا گروه‌های دیگری را به عنوان مرجع مردم جایگزین روحانیت کند. تبیین و آشکار کردن این توطئه یکی دیگر از رسالت‌های متدینین، روشنفکران و دغدغه‌مندان نسبت به اسلام و ارزش‌های الهی است.

تولیت آستان قدس رضوی با تجلیل از جایگاه بصیرت آفرین رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: امروز رهبر معظم انقلاب در جامعه مفهوم سازی می‌کنند و رهنمودهای راه‌گشایی را به جامعه عرضه می‌دارند اما متأسفانه پژواک آن در جامعه آنگونه که باید باشد، نیست. در جایگاه‌های علمی، هنری و حتی در عرصه خطابه نماز جمعه، تکرار فرامایش رهبری صورت می‌گیرد نه تبیین این بیانات.

او بر اهمیت ایجاد ارتباط مؤثر با نسل جوان تأکید کرد و با اشاره به تهدیدات نگاه سکولار برای جامعه، گفت: نگاه سکولار در کسوت روحانیت تفکری است که حتی حوزه‎های علمیه ما را نیز تهدید می‌کند. افرادی هستند که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند و بسیاری از فروعات دین را تبلیغات می‌کنند اما به اینکه دین می‌تواند در عرصه های مختلف زندگی انسان اثرگذار باشد، اعتقادی ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: نگاه یک فقیه این است که باید تمام لایه‌های اجتماعی از دین و آموزه‌های دینی بهره‌مند باشد، اما برخی چنین نگاهی ندارند و تنها به دنبال این هستند که تأییداتی از دین و آموزه‌های دینی برای سخنان خود بیابند.

او آموزه‌های دین را راه‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه دانست و بیان کرد: دین می‌تواند در متن زندگی جامعه اسلامی تمام شئونات را رقم بزند و ما می‌توانیم مبتنی بر آموزه‌های دینی بسیاری از مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی خود را برطرف کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم صیانت از یکپارچگی و آهنگ واحد جامعه تأکید و اظهار کرد: آهنگ جامعه باید یکی باشد، این نمی‌شود که رهبری یک آهنگ داشته باشند و نظام اداری کشور آهنگ متفاوت، این جامعه را دچار نوعی سرگردانی می‌کند.

رییسی افزود: تمام شئون و لایه‌های جامعه و کشور باید نسبت به بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی فقیه دین شناس، جامعه شناس و دیده‌بانی تیزبین که جامعه را رصد می‌کند و به هنگام نسبت به مسائل هشدار می‌دهند، عکس العمل داشته باشند. متأسفانه این اتفاق نمی‌افتاد، گاهی ایشان نسبت به موضوع و مسئله‌ای باید چندین بار تذکر دهند تا عکس العملی ایجاد شود.

او بصیرت افزایی و تنویر افکار عمومی نسبت به حقایق را موجب مصون سازی جامعه معرفی و ابراز کرد: نسل سوم و چهارم انقلاب در برهه‌های مختلف نشان دادند که خوب تشخیص می‌دهند و خوب عمل می‌کنند، اما برای تربیت دینی نسل جوان باید کاری بزرگ و حرکتی انقلابی را آغاز کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت اشاعه اندیشه انقلابی در جامعه، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها مبحث انقلابی اندیشیدن و انقلابی عمل کردن را در مجامع مختلف مورد تأکید قرار داده‌اند و از آن به عنوان یک ضرورت یاد کرده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی به اهمیت موضوع انتخابات اشاره و تصریح کرد: کشور ما، کشور انتخابات است و سرنوشت از طریق صندوق‌های رأی رقم می‌خورد، بنابراین موضوع انتخابات بسیار مسئله با اهمیتی است که باید جایگاه آن را برای مردم مشخص کرد.

او افزود: بر اساس فرمایش امیرالمؤمنین(ع) در جامعه اسلامی مردم یا «عالم ربانی» هستند یا «متعلم علی سبیل نجاه»، بنابراین علمای دین و بزرگان انقلابی و اثرگذار جامعه حتما باید جامعه را به سمت انتخاب صحیح هدایت کنند و به مردم آگاهی ببخشند.

رییسی گفت: رسالت سنگین اساتید و فرهیختگان بسیجی یافتن راهکارهای مؤثر برای جذب، روشنگری و بصیرت افزایی در جامعه است، تا همچنان جامعه در مسیر دفاع از ارزش‌های الهی و اسلامی به رهبری علمای دین باقی بماند.

برچسب ها: صراط رئیسی سکولار