۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
فؤاد خراباتی

نمای کلی تفکرات برانکو در فصل پیش رو

کد خبر : ۳۷۲۹۳۵
صراط: بازی مقابل نفت تهران در سوپرجام نمای کلی از تفکرات برانکو ایوانکوویچ در فصل جدید را نشان می‌دهد. سبک بازی قرمزپوشان پایتخت طی دو فصل گذشته در هر فصل براساس یک تفکر مشخص شکل گرفته بود. در فصل اول حضور برانکو شاهد فوتبالی هجومی براساس سرعت تیمی بالا بودیم که با پرس شدید در فاز دفاعی همراه بود، اما در فصل دوم حضور این مربی، پرسپولیسی‌ها فوتبال را براساس مالکیت توپ مدیریت کرده و در فاز دفاعی عملکرد درخشانی از خود برجای گذاشتند. فوتبالی که برخلاف فصل اول نیازی به بازی تهاجمی و حضور مدافعان کناری در فاز حمله نداشت.
فصل گذشته به دلیل قدرت خط میانی و حضور محسن مسلمان و سروش رفیعی که هر دو بازیکنان فانتزی و پاسوری هستند، سرعت تیمی فقط در زمان ضدحمله روی دروازه حریف تعریف شده بود. در واقع پرسپولیس فصل گذشته برخلاف فصل اول حضور برانکو، بازی را مدیریت کرده و براساس شرایط بازی به خط دفاع حریف فشار وارد می‌کرد. فوتبالی آگاهانه که مهمترین فاکتورش صبر و حوصله بود. حال با شروع فصل سومT زمان تکامل فنی تیمی است که سه سال تمام با کمترین تغییرات مواجه بوده و باثبات‌ترین تیم فوتبال ایران است. اکنون بازیکنان پرسپولیس کاملا با تفکرات سرمربی خود آشنا بوده و از بازی یکدیگر شناخت کافی دارند. در چنین شرایطی هماهنگی میان مجموعه فنی یکی از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال ایران به بالاترین سطح خود رسیده است. اما امسال را باید برای تیم برانکو، سال تعادل نام‌گذاری کنیم.
پرسپولیس امسال مجموعه‌ای از پاس‌های زیاد، حرکات ترکیبی، بازی در کناره‌ها، بازی در عمق دفاع حریف و پرس تیمی است. تیمی که فوتبال را همچنان براساس مالکیت توپ و تعداد پاس‌های زیاد بازی می‌کند، اما سرعت تیمی خود را افزایش داده و به طرز حیرت‌انگیزی از تمام نقاط زمین استفاده بهینه می‌کند. تیمی که بازیکنان آن به دلیل آمادگی بالای بدنی به‌راحتی در نبردهای مستقیم پیروز بوده و با سرعت زیاد خود در ظرف چند ثانیه تغییر فاز داده و از حالت دفاع به حمله و یا بر عکس تبدیل می‌شوند. پرس تیمی و آغاز موج دوم حملات پس از دریافت توپ با حرکات ترکیبی، پاس‌های کوتاه و در بعضی مواقع با پاس‌های قطری بلند به بهترین شکل انجام شده و در بالاترین سطح خود قرار دارد. به طور مثال گل دوم تیم برانکو که توسط محسن مسلمان به ثمر رسید، نتیجه پاس‌های کوتاه سرعتی و حرکات ترکیبی در فضای بین یک سوم میانی و یک سوم دفاعی حریف بود. در واقع ما در فوتسال شاهد به ثمر رساندن چنین گل‌هایی هستیم. آنچه مشخص است این گل نشان‌دهنده کیفیت بازی و هماهنگی بالای بازیکنان پرسپولیس بود. حال با حضور شایان مصلح در جناح چپ و حسین ماهینی در جناح راست، شاهد سبک بازی کلاسیک فوتبال انگلستان در جناحین تیم برانکو هستیم. بالانس تیمی در کناره‌ها با زوج‌سازی وحید امیری، شایان مصلح در جناح چپ و فرشاد احمدزاده، حسین ماهینی در جناح راست به خوبی ایجاد شده است. حمایت و پوشش بازیکنان از یکدیگر در تیم برانکو یکی از عوامل برتری در اولین نمایش این تیم مقابل نفت تهران بود. آنچه مشخص است قرمزپوشان پایتخت فوتبال را براساس استاندارد فوتبال حرفه‌ای بازی می‌کنند.
در بازی مقابل نفت تهران بازی‌سازی از خط دفاع آغاز شده و بازیکنان پرسپولیس در کمترین فضا و با چند پاس کوتاه و حرکت ترکیبی از پرس حریف خارج شده و حالت تهاجمی به خود می‌گرفتند. فاصله استاندارد خطوط سه گانه و رعایت اصل پرس در زمان از دست دادن توپ از دیگر نکات مهم بازی مقابل نفت تهران است. گرچه تیم نفت تهران به دلیل حواشی و مشکلاتی که با آن دست به گریبان است نمی‌تواند محک جدی برای تیم برانکو محسوب شود اما فلسفه بازی و یک‌سری عادت‌های فنی بازیکنان پرسپولیس که از تفکرات سرمربی آنها نشأت می‌گیرد، نشان از سطح فنی بالای قهرمان فصل گذشته فوتبال ایران دارد. پرسپولیس مدل برانکو توانایی این را دارد که فوتبال خود را به هر حریفی دیکته کند. ساختار فنی پرسپولیس طی دو فصل اخیر شکل گرفته و در فصل جاری تکامل یافته است. در تیم برانکو فوتبال ساکن محلی از اعراب نداشته و اکثر بازیکنان این تیم با بازی بدون توپ به دنبال فضاسازی و قرار گرفتن در موقعیت مناسب برای دریافت توپ هستند. در واقع باید گفت در تیم برانکو هر بازیکنی که توپ را دریافت می‌کند برای پاس دادن چند گزینه پیش روی دارد و این مورد در جریان بازی با نفت تهران بارها اتفاق افتاد.
اما چنین فوتبالی خستگی بازیکنان را به همراه خواهد داشت، در این میان سرمربی کروات سرخپوشان پایتخت برخلاف فصل گذشته نیمکت خوبی در اختیار داشته و با استفاده از سیستم چرخشی بخصوص در کناره‌ها و تعویض‌های مناسب می‌تواند کیفیت بازی تیم خود را حفظ کند. به طور مثال حضور سیامک نعمتی به جای مهدی طارمی باعث شد همچنان فشار روی دروازه نفت حفظ شده و آنها گل سوم را نیز دریافت کنند. حال با حضور گادوین منشا و اضافه شدن احمد نورالهی، صادق محرمی و بشار رسن کیفیت بازی تیم برانکو افزایش خواهد یافت. پرسپولیس در فصل جاری بخت نخست کسب عنوان قهرمانی است، اگر تیم در آرامش بتواند کار خود را انجام داده و وارد حاشیه نشود. حضور بازیکنان چند پستی که همگی از تکنیک و سرعت مناسبی برخوردار هستند، می‌تواند به تنوع تاکتیکی سرخپوشان براساس حریف پیش روی و شرایط به وجود آمده در بازی کمک شایانی کند. شاید نفت تهران آن حریفی نبود که بتواند پرسپولیسی‌ها را محک جدی بزند اما سالی که نکوست از بهارش پیداست.

منبع: فرهنگستان فوتبال