۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

جزئیات آتش‌بسی که می‌تواند مقدمه صلح در سوریه باشد

کد خبر : ۳۷۳۰۳۷
صراط: سخنگوی حزب معارض «تیار الغد» سوریه با اشاره به جزئیات توافق آتش بس در غوطه شرقی دمشق تأکید کرد: این مسئله می‌تواند مقدمه‌ای برای صلح در سوریه باشد.

به گزارش فارس، «منذز اقبیق» سخنگوی حزب معارض «تیار الغد» سوریه ابراز امیدواری کرد که توافق آتش بس در غوطه شرقی مقدمه ای برای صلح در سوریه و حصول راهکار سیاسی بر اساس بیانیه ژنو و قطعنامه های شورای امنیت باشد.

اقبیق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «با هماهنگی با دولت برادر مصر و وزارت دفاع روسیه و در چارچوب تلاش برای جلوگیری از ریخته شدن خون مردم سوریه و بهبود وضعیت انسانی آنان، احمد الجربا رئیس تیار الغد برای تحقق آتش بس کامل در منطقه غوطه شرقی میانجیگری کرد».

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این معارض سوری گزارش داد که مهمترین بند این توفق، آتش بس کامل از سوی همه طرفهاست.

در این توافق آمده است که نباید هیج نیروی نظامی وابسته به دولت سوریه یا نیروهای همپیمانش وارد غوطه شرقی شوند و در ضمن باید گذرگاه اردوگاه «الوافدین» برای عبور کمکهای انسان دوستانه، کالاهای تجاری و عبور و مرور افراد غیر نظامی مجددا باز شود.

به گزارش اسپوتنیک، پلیس نظامی روسیه نیز در مراکز نظارتی و در ورودی اصلی غوطه شرقی مستقر میشود تا بر روند تعهد به آتش بس نظارت داشته باشد.

اقنیق از همه طرفها خواست که به این توافق پایبند باشند و به گفته وی این توافق میتواند از «درد و رنجی که ملت ما از سالها پیش با آن روبروست، بکاهد».

وی در پایان از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و همچنین دولت این کشور به خاطر نظارت بر این توافق و از دولت و وزارت دفاع روسیه به خاطر مشارکت محوری در آن تشکر کرد.

پس از مذاکرات سه روزه با حضور معارضان سوری حاضر در غوطه و مسئولان دمشق و روسیه توافق آتش بس در 20 جولای به امضا رسید.