۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
معاون روحانی:

دولت یازدهم تمام شد/ تغییراتی در کابینه داریم

کد خبر : ۳۷۳۴۰۴
صراط: معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: طبیعتاً در دولت دوازدهم تغییراتی در ترکیب کابینه خواهیم داشت.

به گزارش تسنیم، محمد شریعتمداری ظهر امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که در دفتر استاندار خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار داشت: بحث منشور عملیاتی برای اقتصاد مقاومتی مطرح شده و امروز نقشه راهی پیش روی ما است تا از طریق آن مسائل اقتصادی استان خراسان رضوی را با تکیه بر مصوبات و ابلاغیه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی دنبال کنیم و امیدواریم این منشور اجرایی شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور بیان کرد: در زمینه سرمایه گذاری پروژه‌ها، پیشنهاداتی در ستاد تهیه شده و تصور من این است که بهتر از سال‌های گذشته باشد، دغدغه این پروژه‌ها حفظ و افزایش اشتغال است، برای جذب و توسعه و تقویت تکنولوژیک واحدها نیز برنامه‌ریزی مشخصی صورت گرفته و نقشه راه مناسبی برای ادامه مسیر وجود دارد.

شریعتمداری افزود: در مورد مشکلات به‌وجود آمده برای شهرک صنعتی بینالود کار باید به‌صورتی اصلاح شود که کسانی که در این شهرک مشغول به فعالیت هستند دچار مشکل نشوند. کمیسیونی سه‌جانبه بین سازمان محیط‌زیست و دولت تشکیل شده تا مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری را بررسی و در صورتی که قابلیت رفع داشته باشند آنها را برطرف کنند.

وی با اشاره به تدوین منشور عملیاتی برای فعالیت ستاد اقتصادمقاومتی در استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: این منشور هم‌اکنون به تصویب رسیده و در واقع نقشه راهی برای توسعه اقتصادی خراسان‌رضوی پیش‌روی ما گذاشته که سایر استان‌ها هم باید چیزی را برای خود تدوین و به دبیرخانه فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال کنند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: امید می‌رود با تلاش‌های انجام شده و پیشنهاداتی که هم‌اکنون در دست بررسی است عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی امسال بهتر از سال گذشته بوده و روش‌های جدیدی را در اختیار استان‌ها قرار دهد. در زمینه اشتغال و توانمندسازی نیروی کار برنامه‌های مشخصی تدوین شده است.

شریعتمداری ادامه داد: برای جذب و توسعه و تغییر تکنولوژیک استان‌ها نقشه‌راه مناسبی در راستای ادامه مسیر توسعه اقتصادی برای گسترش صادرات و مدیریت واردات برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و در اجرای آن‌ها باید مواردی مدنظر قرار گیرد که استان در زمینه اشتغال‌ توانمندسازی نیروی کار و سایر موارد حوزه اقتصاد از برنامه ششم عقب نماند.

وی خاطرنشان کرد: من خواهشم این است که فرض کنید دولت یازدهم تمام شده و احتمال داشته دولت دوازدهم، دولت جدیدی باشد، طبیعتاً تغییراتی در ترکیب کابینه خواهیم داشت؛ اما به‌هرحال دولت دوازدهم دولت جدیدی است، ما باید بدانیم در ابتدای این دولت کار را از کجا شروع کردیم و در پایان، امروز کجا هستیم و این گزارش باید در استان خراسان رضوی نیز آماده شود، در واقع ما باید بدانیم اگر ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور تشکیل نمی‌شد اقتصاد ایران مسیر خود را می‌رفت اما باید بفهمیم با 24 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی چه تحولی در اداره اقتصاد جاری این استان ایجاد شده و کدام واحدها ظرفیت تولیدشان افزایش یافته و کدام واحدها به چرخه بازگشته‌اند و یا اینکه اشتغال استان روند رو به رشدی داشته است.

وی بیان کرد: اگر ستاد اقتصاد مقاومتی نبود این کارها انجام نمی‌شد و باید تمایزات را مشخص کنیم، باید عنوان شود به این 24 ابلاغیه به این صورت عمل کرده‌ایم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه آنچه که به یاد دارم در جلساتی که خدمت مقام معظم رهبری بودیم جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی از نگاه ایشان جلساتی "بن‌بست‌شکن" است و افزود: هر بن‌بستی در سر راه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی وجود دارد اگر به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور رسید باید اجرایی شود.

وی بیان کرد: به عنوان مثال جمع‌بندی ستاد اقتصاد مقاومتی در مورد مالیات بر ارزش افزوده در طلا این است که نرخ باید کاهش پیدا کند اگر این موضوع از طریق مجلس و قانون اجرا می‌شد، زمان زیادی سپری می‌شد اما فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با استفاده از اختیارات خود برای تعدیل نرخ مالیات بر ارزش افزوده در طلا وارد عمل شد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در هر استان فرمانده اقتصاد مقاومتی باید همین دیدگاه را داشته باشند که همه دستگاه‌های اقتصاد مقاومتی مصوبات این جلسات را اجرایی کنند. به‌عنوان مثال اگر فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی در یک استان تصمیم می‌گیرد که مهلت پرداخت تسهیلات رونق تولید برای برخی از واحدها تمدید شود این کار حتماً باید صورت گیرد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: در حوزه محلی فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی اختیار تصویب هر مصوبه‌ای برای توسعه اقتصادی و رفع مشکلات را داشته و اگر نیاز به اخذ تصمیمات ملی باشد نماینده دولت در هر استان باید مشکلات را در ستاد فرماندهی مرکزی پیگیری کند. تأکید این است که تمام تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی در استانها به ویژه در سطح محلی لازم‌الاجرا هستند.

وی با اشاره به رشد 8 درصدی صادرات غیر‌نفتی در خراسان‌رضوی گفت: رشد پلکانی صادرات غیر‌نفتی به میزان 7 درصد در سال برای تمام استان‌ها مصوب شده و خوشبختانه خراسان رضوی در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به میانگین کشوری داشته است. باید برای توسعه صادرات و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی کارگروهی تشکیل شود تا از تمام پتانسیل‌های دانشگاهی و پژوهشی که در استان موجود است استفاده کند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور کمبود آب در استان‌های شرقی کشور را یکی از معضلات بسیار مهم دانست و بیان کرد: مهمترین موضوع استان خراسان رضوی در وضعیت کنونی آب بوده که برای آن به تفکیک برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی در نظر گرفته شده است. برای رفع مشکلات منطقه شرق خواستار ایجاد هماهنگی بین استانداران استان‌های شرقی بودیم که خوشبختانه خراسان‌رضوی در این امر پیش‌قدم شده است.