۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
وحید جلیلی:

باید طوری برنامه بسازیم که در آمریکا پخش شبکه‌های ایران ممنوع شود

کد خبر : ۳۷۳۴۰۷
صراط: معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: امروزه با حجم عظیم پخش سریال‌های غیرایرانی و کره‌ای مواجه شده‌ایم که هیچ تناسبی با فرهنگ و سبک زندگی ما ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، وحید جلیلی در آغاز مرحله دوم طرح «قهرمانان مسجد ما» که به همت فرهنگسرای انتظار در بوستان وحدت برگزار شد، در زمینه مشکلات عمده برنامه‌های فرهنگی در مقابله با تهاجمات دشمن، اظهار داشت: ما در مقابله با تهاجم فرهنگی ابزارهای زیادی در اختیار داریم و سالانه هزاران میلیارد صرف این موضوع می‌شود اما متاسفانه از خروجی و نتیجه این برنامه‌ها هیچ کدام از متخصصان رضایت کامل ندارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بحران فرهنگی به سر می‌بریم، افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات فعالیت‌های فرهنگی در حال حاضر عدم هم‌افزایی است؛ به این معنی که این فعالیت‌ها نمی‌توانند یکدیگر را کامل و یا حتی با هم متحد شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: ما در ابتدا فعالیت‌های انقلاب فرهنگی، نیروها و برنامه‌های متعددی داریم که اکثرا این برنامه‌ها به موازات هم حرکت می‌کنند و اغلب همدیگر را تکمیل نکرده و تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

جلیلی  خاطرنشان کرد: امروز ما حداقل 30 شبکه استانی، حدود 20 شبکه ملی و چندین شبکه برون مرزی داریم که هر کدام از این شبکه‌ها برنامه‌های مختلفی را در طول 24 ساعت شبانه‌روز پخش می‌کنند.

وی ادامه داد: در این سال‌ها شبکه‌های تخصصی از حوزه کودک و سلامت گرفته تا قرآن و خبر راه‌اندازی شده که هر کدام از این شبکه‌ها می‌توانند تولیدات فرهنگی بسیار خوبی داشته باشند اما متاسفانه اینگونه نیست و امروزه با حجم عظیم پخش سریال‌های غیر ایرانی و کره‌ای مواجه شده‌ایم که هیچ تناسبی با فرهنگ و سبک زندگی ما ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در زمینه اینکه با تنوع شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای که ما در اختیار داریم باید در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، عنوان کرد: با چنین امکانات رسانه‌ای گسترده و عظیمی که امروز در اختیار داریم و با توجه به محتوای بسیار خوبی که در تاریخ کشور نهفته، امروز باید به‌گونه‌ای برنامه بسازیم که در آمریکا پخش شبکه‌های ایران ممنوع شود.

وی با اشاره به سرمایه عظیم فرهنگی که شهدا و رزمندگان در اختیار ما گذاشتند، اظهار داشت: ما یکی از بزرگترین سرمایه‌های فرهنگی جهان را داریم که هشت‌سال دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده، شهدا، جانبازان و ایثارگرانی که در این اتفاقات جان‌فشانی کردند و هر کدام از آن‌ها شناسنامه و مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی هستند.

جلیلی با انتقاد از برخی فعالان فرهنگی که تنها به فکر شناسایی تهدیدات و ابزارهای دشمن در تهاجم فرهنگی هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز در کشور ما بسیاری از این فعالان فرهنگی شهدای به نام و سرداران تأثیرگذار جنگ را نمی‌شناسند و ما باید امکانات، ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خود را بشناسیم و با این سرمایه‌ها به مقابله با تهدیدات و خنثی کردن دشمنان برویم.

وی گفت: اگر این شهدا و قهرمانان در کشورهای دیگر به‌ویژه در جوامع کمونیستی بودند مطمئن باشید آن‌ها را در دنیا به عنوان قهرمان مطرح می‌کردند، مشکل ما در کار فرهنگی این است که کارهای کم‌اهمیت و روی زمین مانده را اولویت‌های بزرگ می‌دانیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ضمن تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در نشان دادن اولویت‌های فرهنگی به فعالان این عرصه، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب برای ما اولویت‌هایی را مطرح کردند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برای مسجدی‌ها، شناسایی و ثبت تاریخ هر مسجد، شهدا، جانبازان و ایثارگران هر محله است.

وی خاطرنشان کرد: براساس این رهنمود اگر هر کدام از ما اطراف خود را به درستی نگاه کنیم، می‌توانیم محتواهای فرهنگی بسیار خوبی را از دل مردم بیرون آوریم که تاکنون هیچ مستندی از زندگی آن‌ها تهیه نشده است، بخشی از زندگی شهیدان و ثبت آن برای انتقال به نسل بعد می‌تواند یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی در حال حاضر باشد.

جلیلی اضافه کرد: برنامه‌ فرهنگی برعکس تفکر عده‌ای که آن را بسیار پیچیده و خاص می‌پندارند، می‌تواند بسیار ساده باشد اگر در کوچه پس کوچه‌های این شهر بگردیم، به راحتی می‌توان کار فرهنگی کرد از خاطرات یک مادر شهید گرفته تا سبک زندگی که پدر و مادرهای ما داشتند و امروز دیگر فراموش شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه با شهیدشدن هر جانباز و ایثارگر یا پدر و مادر شهید، یک محصول فرهنگی بسیار ارزشمند و با محتوا از بین می‌رود، تصریح کرد: اگر ما خاطرات رزمنده و پدر و مادر شهید را ثبت نکنیم، یک سریال، فیلم، کتاب و محصول فرهنگی بسیار ارزشمند را از دست داده‌ایم چراکه این خاطرات را می‌توان با کمک اهالی فن، داستان‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان به اثر رسانه‌ای هنری بسیار ارزشمند تبدیل کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: دغدغه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) این است که ثبت خاطرات انقلاب باید از دل مردم و جامعه استخراج شود و در سال 67 در نامه‌ای از فعالان فرهنگی خواستند تا خاطرات انقلاب را از مردمی که در خط مقدم انقلاب هستند استخراج کرده و ثبت کنند تا برای نسل‌های بعد باقی بماند.

جلیلی با بیان اینکه کتاب «دا» به عنوان پرفروش‌ترین کتاب تاریخ معرفی شده، اظهار داشت: این کتاب نزدیک به 600 هزار نسخه در کشور فروش داشت یعنی 600 هزار نفر این محصول فرهنگی را خریده و آن را مطالعه کردند و اگر تعداد کمی از افراد تاثیر گرفته باشند، برای ما کافی است.

وی گفت: جالب است که این کتاب نه خاطرات شخصیت مهمی بود و نه نثر و نوشتار خاصی داشت، این کتاب خاطرات یک زن بود که در حادثه سقوط خرمشهر، برادر و پدرش را از دست داد و در آن شهر ماند. نویسنده کتاب تنها کاری که کرده بود پنج سال با این زن زندگی کرده و خاطراتش را ثبت کرد و پس از چند مرحله ویراستاری آن را منتشر کرد، این کتابی است که رهبر انقلاب فرمودند «من آن را دو بار خوانده‌ام» و این یک جریان‌سازی فرهنگی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: ما باید این موضوع را به‌عنوان الگو در فعالیت‌های فرهنگی مساجد و محلات خود در نظر بگیریم، اشخاص خاطره‌ساز را پیدا و تمامی خاطرات آن‌ها از وقایع مهم انقلاب اسلامی را ثبت کرده و در قالب اثری هنری و فرهنگی منتشر کنیم.

جلیلی با بیان اینکه فصل تابستان می‌تواند بهترین مقطع برای مساجد در راستای استفاده از نیروی سرشار دانش‌آموزان در عرصه فعالیت‌های فرهنگی باشد، عنوان کرد: مساجد می‌توانند در کنار برنامه‌های اوقات فراغتی که برای تابستان بچه‌ها در نظر می‌گیرند، از آن‌ها بخواهند خاطرات زندگی انقلابی مردم هر محله را گرفته و ثبت کنند، این کار سبب می‌شود تا انتهای تابستان مجموعه‌ای بسیار ارزشمند از خاطرات مردم مشهد در حوزه انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس داشته باشیم.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز