۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد

با کسی شوخی نداریم؛ برخورد متقابل با آمریکا در دستور کار

کد خبر : ۳۷۳۷۱۸
صراط: سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه حق برخورد متقابل با تحریم‌های آمریکا برای ما محفوظ است، گفت: هرکس بخواهد درباره مسائل امنیتی و دفاعی ما صحبت یا اقدامی کند، حق برخورد متقابل را برای خود محفوظ می‌دانیم.

بهرام قاسمی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اقدام خصمانه کنگره امریکا در تصویب طرح تحریم های ایران گفت: ما در حال بررسی دقیق مفاد این طرح هستیم اما در کلیت موضوع، مباحث نظامی و موشکی کشورمان یا اتهام حمایت ما از تروریسم را که به آن اشاره شده است مد نظر داریم و به آن پاسخ خواهیم داد.

وی تاکید کرد: سیاست ما در حوزه مسائل نظامی و موشکی کاملا روشن است؛ این موضوع مربوط به سیاست های داخلی کشورمان است و دیگران حق دخالت و صحبت در این باره را ندارند و اجازه نخواهیم داد دیگران در این باره سخن بگویند و قطعا اجازه اقدام را نیز نمی یابند.

قاسمی هشدار داد: این مسئله ای داخلی است و هرگونه صحبت و اقدام در این باره را دخالت در امور داخلی خود تلقی می کنیم و چنین اجازه ای نخواهند یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: سیاست های دفاعی ما روشن و در اختیار نظام ماست که برای دفاع از خودمان و کمک به صلح، ثبات و امنیت منطقه با جدیت تمام از آن استفاده و در این مسیر تلاش خواهیم کرد. سیاست های موشکی ما نیز بازدارنده است و حتما برای صلح و امنیت منطقه از آن استفاده می شود.

وی با اشاره به تجربه تلخ تجاوز نظامی صدام به کشورمان افزود: وی به عنوان دیکتاتور ازجانب امریکا و دیگر قدرت های جهانی حمایت شد و مردم ما در تنگناهای بسیار قرار گرفتند به همین علت بیشتر آموختیم و جدی تر در این مسیر حرکت کردیم که باید بتوانیم از قدرت دفاعی لازم برخوردار باشیم و آنقدر قوی شویم که هیچ کس حتی در مخیله اش فکر تجاوز به کشورمان را نکند.

قاسمی با تاکید بر ادامه برنامه موشکی کشورمان گفت: ما این برنامه را خطری برای همسایگان و دیگران نمی دانیم بلکه سیاستی است برای جلوگیری از هر فکر نابخردانه ای که کسی برای تجاوز به کشورمان داشته باشد؛ این قدرت قطعا در خدمت به صلح، ثبات و امنیت منطقه خواهد بود و جای نگرانی نخواهد داشت.

وی افزود: این سیاست تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران است و در بخش نظامی و نظامیان ما نیز دیگران حق دخالت و صحبت را ندارند و نخواهند داشت و ما سیاست هایمان را ادامه خواهیم داد و نگرانی خاصی هم نداریم.

قاسمی اضافه کرد: در دوره های گذشته نشان داده ایم که با توجه به ظرفیت های انسانی و درونی توان دفاع از خودمان و اداره کشورمان را به رغم همه تحریم ها داریم و حتی در این دوره ها در بخش های مختلف بر توانمان بسیار افزوده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تبیین محتوای مصوبه مجلس نمایندگان امریکا گفت: این مصوبه لایحه ای است که قبلا از جانب سناتورهای امریکا ارائه و تصویب شده بود و اکنون نیز با 419 رای تصویب شد این لایحه مربوط به تحریم های غیرهسته ای است که البته تحریم جدید نیست بلکه می توان گفت تجمیع تحریم های گذشته است.

وی تاکید کرد: ما این اقدام امریکا را اقدامی خصمانه، محکوم، مذموم و غیرقابل قبول و توجیه می دانیم و در نهایت تلاشی است که برای تضعیف برجام به عنوان تفاهمی چندجانبه و بین المللی انجام شد، تفاهمی که از حمایت اکثریت کشورهای جهان، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا برخوردار بود و قطعنامه ای نیز در این باره صادر شد.

قاسمی گفت: امریکا چون نتوانست به رغم همه کارشکنی ها و بدعهدی هایش مانع تماس های بین المللی و بهره مندی ایران از مزایای برجام شود تلاش هایش را برای ایجاد فضای روانی در جهان و کاهش آثار مثبت برجام آغاز کرد زیرا برجام گشایش های زیادی را به ویژه در عرصه اقتصادی برای کشورمان داشت و برخی مسائل را حل و فصل کرد.

وی افزود: با توجه به تاثیر برجام بر همکاری های کشورمان با شرکت های عمده جهان، امریکایی ها بیشتر نگران شدند و احساس کردند از فضای موجود خوب استفاده می شود به همین علت با عهدشکنی و کارشکنی هایی که از ابتدای تفاهم داشتند و به آن ادامه دادند احساس کردند این کارشکنی ها کافی نیست و در نهایت لوایح و مباحث جدید را مطرح کردند که در کنگره تصویب شد.

قاسمی گفت: آنان شاید متوجه هستند که نمی توانند برجام را به راحتی و به طور مستقیم نقض کنند زیرا تفاهمی چندجانبه است به همین علت از طریق حواشی مسئله و کارهای متفاوت سعی می کنند آثار مثبت برجام را برای ایران کاهش دهند به همین علت این لایحه را تصویب کردند که البته باید به سنا برگردد و رئیس جمهور آن را امضا کند.

وی تاکید کرد: باید صبر کرد که این فرایند چگونه طی می شود و همانطور که از گذشته رصد می کردیم این موضوع را با جدیت بیشتر پیگیری و رصد خواهیم کرد و در زمان مناسب براساس نوع رفتار امریکا تصمیمات لازم را اتخاذ می کنیم و اقدام متقابل را صورت خواهیم داد زیرا این رفتار امریکا را خصمانه می دانیم که مجددا علیه ملت ما اعمال کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: به نظر می رسد امریکایی ها هنوز از رفتارهای قبلشان عبرت نگرفته اند و شناخت کافی از ملت ایران ندارند.

قاسمی اظهار داشت: هدف امریکا ایجاد محدودیت های بیشتر برای جلوگیری از رشد کشورمان و آزار و مزاحمت در مسیر توانمندی های ایران است.

وی تاکید کرد: برعکس دیگران و حتی خود امریکا که فکر می کند امنیت قابل خرید و فروش و معامله است ما تصورمان چنین نیست و درباره امنیت خودمان با هیچ کس معامله نخواهیم کرد و در این باره هم شوخی نخواهیم داشت؛ هر کس بخواهد درباره مسائل امنیتی و دفاعی ما صحبت یا اقدامی کند حق برخورد متقابل و پاسخگویی لازم را در شرایط مختلف برای خود محفوظ می دانیم.

قاسمی ابراز امیدواری کرد که منطق، خردگرایی و شناخت دقیق تر ایران و منطقه در حاکمیت امریکا تقویت شود و مشاوران در آنجا واقعیات را برای هیئت حاکمه این کشور روشن کنند تا بدانند کشورمان چه جایگاهی دارد و از چه نقشی در صلح، ثبات و امنیت منطقه برخوردار است.

سخنگوی وزارت امورخارجه  درباره نحوه پاسخگویی کشورمان به این اقدام امریکا گفت: این وزارتخانه کار کارشناسی اش  را مانند گذشته پیگیری می کند و گزارش های لازم را درباره برجام و دیگر مسائل و حوزه ها در اختیار نهادهای ذی ربط نظام قرار  خواهد داد و در خصوص برجام نیز در نهایت گزارش ها به هیئت عالی نظارت بر برجام منعکس خواهد شد و آنجا موضوعات مطرح، تحلیل و تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: تصمیم گیری در این خصوص در نهایت به عهده این هیئت است اما سیاست های امریکا در قبال کشورمان به گونه ای است که ما به طور دائم این گونه مسائل  را رصد و گزارش می کنیم و این هیئت نیز با دقت و جدیت سیاست های امریکایی را مد نظر دارد و تصمیمات لازم را خواهد گرفت.

قاسمی همچنین با اشاره به اتهام امریکایی ها مبنی بر حمایت ایران از تروریسم گفت: ما نمی دانیم که این اتهامات از روی نداشتن شناخت است یا سیاست های خصمانه جدی؟ در حالی که ایران قربانی بزرگ تروریسم بوده است و از سال های گذشته  تاکنون نیز با توجه به ظهور و بروز گروه های تکفیری تروریستی در منطقه و خطرهایی که برای کشورهای منطقه داشتند، تلاش های بسیار در مبارزه با تروریسم انجام داد.

وی افزود: ایران در این مسیر خسارت ها و بهای سنگینی را پرداخت کرده و این سیاست اصولی کشورمان در قبال تروریسم است که همواره برای مقابله با آن هزینه کرده و در مقابل آن ایستاده است واکنون خوشبختانه با تلاش های کشورمان و کمک کشورهای منطقه توانسته ایم تروریسم را تا حد بسیاری مهار کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این در حالی است که تروریست ها از منبع و منشأ مشخصی حمایت، تربیت، ترویج و حتی تسلیح می شدند و خود امریکایی ها نیز به روایت مقامات سابق این کشور در ایجاد این گروه های تروریستی نقش عمده داشته اند.

قاسمی گفت: اکنون می بینیم ایرانی را که مقابل تروریست ها ایستاده و برای کاهش نقش آنها و از بین بردنشان ایفای نقش کرده است به حمایت از تروریسم متهم می کنند و کشورهایی که آنها را تولید و ترویج کرده اند به عنوان دوستان نزدیک امریکا مطرحند و این نیز از طنزهای تلخ تاریخ و از عجایب روزگار ماست که واقعیات را اینچنین به آسانی قلب و جای تروریسم را با ایران به عنوان مبارزه کننده با تروریسم جا به جا می کنند.

وی افزود: این نیز از سیاست های دوگانه امریکاست و اگر ریشه ای به سیاست های خصمانه این کشور نگاه کنیم خیلی هم نباید تعجب کنیم که چرا چنین رفتاری در منطقه دارند، زیرا به نظر می رسد آنان اصولا با ثبات، امنیت، صلح و توسعه اقتصادی در منطقه ما مخالفند و سعی می کنند با حضور تروریست ها، منطقه را دستخوش آشوب، تنش و مشکلات عدیده کنند.