۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰

انتقاد وزیر ارشاد از شورای توسعه فرهنگ قرآنی

کد خبر : ۳۷۳۸۴۲
صراط: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل شورای بازنگری بیانات رهبر معظم انقلاب در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این شورا برای این تشکیل شد تا اشکالات موجود را بررسی کنیم که چرا مورد خطاب ایشان قرار گرفتیم.

به گزارش فارس؛ سید‌رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اخبار قرآنی به بیان نکاتی درباره فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی کشور پرداخت.

صالحی امیری از تدوین سند فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآن کریم در وزارت ارشاد خبر داد و گفت: ما به عنوان کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم سند را تدوین و این سند نهایی شده و تا دو هفته آینده ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه با شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اهداف نمی‌رسیم، گفت: ما در حوزه قرآن با گستردگی و تنوع بالای فعالیت‌ها مواجه هستیم که اصل آن فرصت است، اما نیازمند یک سازمان قرآنی هستیم که فعالیت‌های این مجموعه‌های پراکنده را رصد، حمایت، سیاست‌گذاری و نظارت کند و شورای توسعه فرهنگ قرآنی که ماهی یکبار یا دوماه یکبار تشکیل جلسه می‌دهد قادر به تأمین این نیازها نیست. پیشنهاد من برای تشکیل این سازمان اجرای امر تولی‌گری است نه تصدی‌گری تا همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها از یک سیاست واحد برای برنامه‌های خود تبعیت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انجام فعالیت‌های قرآنی در 30 دستگاه خبر داد و گفت: کانونهای مساجد، بقاع امامزادگان، مؤسسات و بیش از 30 دستگاه فعالیت‌های قرآنی خوبی دارند که باید دائماً ارزیابی شوند که مشخص شود اثر بخشی آنها در جامعه چیست؟ و آیا به سبک زندگی مردم ورود پیدا کرده‌اند؟ اگر جواب منفی است باید به دنبال اثر‌بخشی بود و نه توسعه.

وی ادامه داد: ما درحوزه قرآن چند نیاز جدی تعریف کرده‌ایم که شامل؛ داشتن انسجام در نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، سرمایه گذاری گسترده که در حال حاضر میزان سرمایه گذاریمان در شأن قرآن نیست، گسترش فرهنگ قرآن در متن اجتماع غیر از پرداختن در حوزه روخوانی و آموزش و...، تغییر زبان انتقال مفاهیم و ارزش‌های قرآنی، سیاستگذاری بلند 10 ساله است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از الزام همه بخش‌های وزارت ارشاد مبنی بر پرداختن به قرآن کریم گفت: همه حوزه‌های زیرمجموعه غیر از حوزه‌های مستقیم در اجرای برنامه‌های قرآنی و معارفی را ملزم به داشتن برنامه‌های قرآن و عترت کرده‌ایم که از جمله این بخش‌ها می‌توان به سینما، تئاتر، رمان، شعر و داستان، کتاب، هنرهای تجسمی و... اشاره کرد.

آنچه ما از فرمایشات مقام معظم رهبری برداشت کردیم، آتش به اختیار به مفهوم حرکت‌های خود جوش است نه خودسر. باید تفکیکی در این باره قائل شد. خودجوش، حرکت مردمی گسترده‌ای است که انگیزه را در افراد برای دسترسی به اهداف متعالی فرهنگی تشدید می‌کند. بر این اساس نکاتی را بعد از فرمایشات رهبری مد نظر قرار دادیم.

وی از بررسی دلایل فرمان آتش به اختیار رهبر در وزارت ارشاد خبر داد و گفت: در این راستا تشکیل شورای بازنگری برای بررسی اشکالات موجود که چرا مورد خطاب ایشان قرار گرفتیم و کجاها چالش داشتیم از جمله فعالیت‌های ما بود و پس از آن تدوین برنامه‌هایی که به اثر بخشی منجر شود در دستور کار قرار گرفت زیرا برنامه‌ریزی فرهنگی یک ساله نیست و در این موضوع از دهه نام برده می‌شود، ضمن اینکه ما فرمایشات رهبری را فرصت قرار دادیم و توجیه‌گر نبودیم.

صالحی امیری از سه مرحله برنامه‌ریزی در شورای بازنگری بیانات رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: در این راستا سه برنامه‌ریزی داشتیم که شامل؛ برنامه‌ریزی بلند مدت یعنی چشم‌انداز و نقشه راه 10 ساله، برنامه‌ استراتژی 5 ساله و برنامه عملیاتی یک ساله است.

وی افزود: ما بنر نزدیم و همایش برگزار نکردیم بلکه عملیاتی ورود کردیم تا جوابی برای دغدغه‌های رهبری معظم داشته باشیم.
برچسب ها: صراط قرآن ارشاد