۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

رئیس‌جمهور سابق گرجستان : فقط تابعیت اوکراین را می‌پذیرم

کد خبر : ۳۷۴۱۹۸
صراط: رئیس‌جمهوری سابق گرجستان که علاوه بر تابعیت گرجستانی وی، تابعیت اوکراینی او نیز اخیرا لغو شده اعلام کرده که خود را شهروند اوکراین می‌داند و قصد ندارد تابعیت هیچ کشور دیگری را بپذیرد.

به گزارش فارس، «میخائیل ساکاشویلی» رئیس‌جمهور سابق گرجستان اعلام کرده که هنوز هم خود را شهروند اوکراین می‌داند و در نظر ندارد برای پناهندگی و یا درخواست تابعیت هیچ کشور دیگری اقدام کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرده بود که تابعیت اوکراینی رئیس‌جمهور سابق گرجستان را لغو خواهد کرد.

این خبر بعد از افشای نامه‌ای مبنی بر اینکه ساکاشویلی قوانین اوکراین را از طریق ارائه اطلاعات اشتباه هنگام درخواست تابعیت اوکراینی نقض کرده است، منتشر شد.

روز جمعه، نماینده لتونی در پارلمان اروپا پیشنهاد داده بود که احتمال ارائه تابعیت یکی از کشورهای حوزه بالتیک به ساکاشویلی بررسی شود.

اما رئیس‌جمهور سابق گرجستان گفته است: «من هیچ برنامه‌ای برای درخواست پناهندگی و یا تابعیت کشوری دیگر ندارد. تصمیم پروشنکو یک اقدام قانونی است که توسط یک مرد وحشت زده انجام گرفته است. وی قانون اساسی اوکراین و تعهدات بین‌المللی این کشور را نقض کرده است. من همچنان شهروند اوکراین هستم حتی اگر سندی امضا شده باشد».

بر اساس این گزارش، ساکاشویلی پس از انقلاب گل سرخ در گرجستان در سال 2003 میلادی به ریاست‌جمهوری این کشور منصوب شد اما پس از برکناری از این سمت در حال حاضر توسط دادستانان گرجستان به اتهام سوءاستفاده از قدرت طی نه سال ریاست‌جمهوری خود در گرجستان تحت پیگرد قضایی قرار دارد.

در یک سخنرانی ویدئویی که روز چهارشنبه هفته گذشته در فضای مجازی منتشر شد، ساکاشویلی اعلام کرد که کی‌یف با تفلیس که از سال 2015 خواستار استرداد ساکاشویلی از اوکراین است، تبانی کرده است.