۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
ناگفته‌های آقای رئیس از فسادهای بانکی

مدیری که ۱۱۹ فقره چک برگشتی داشت

کد خبر : ۳۷۵۱۷۴
صراط: سیف از دوربین شبکه یک تازه ترین خبرها درباره ادغام موسسات اعتباری، نرخ سود بانکی، تغییر واحد پولی، یکسان سازی نرخ ارز، وام ازدواج، تورم و تحولات برجامی نظام بانکی را با مردم درمیان گذاشت.

به گزارش تسنیم، ولی الله سیف در  برنامه"نگاه یک" شبکه اول سیما به بیان سخنانی درباره موضوعات روز نظام بانکی پرداخت و از هرآنچه باید درباره بانک و تحولات تازه بانکی به مردم می‌گفت، سخن به میان آورد.

سیف از دوربین شبکه یک تازه ترین خبرها درباره ادغام موسسات اعتباری، نرخ سود بانکی، تغییر واحد پولی، یکسان سازی نرخ ارز، وام ازدواج، تورم و تحولات برجامی نظام بانکی را با مردم درمیان گذاشت.

رئیس کل بانک مرکزی که قبلاً عبارت "تقریباً هیچ" را بعنوان دستاورد برجام برای نظام بانکی عنوان کرده بود و حتی یکسان سازی نرخ ارز را منوط به برقراری ارتباط با دنیا می دانست بار دیگر گفت: فکر می کردیم بعد از برجام ارتباطات بانکی در شرایط مطلوبی قرار می گیرد  و یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی شود اما یکسان سازی نرخ ارز از برنامه هایی است که هنوز اجرایی نشده  و  این امر به دلیل عدم وجود روابط بین  المللی کافی  به تاخیر افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه، روابط زیادی به نسبت قبل از برجام  برقرار شد اما هنوز این روابط به میزان مورد انتظار نرسیده است، افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده یکسان سازی نرخ ارز در اوایل دولت دوزادهم  عملیاتی می شود.

سیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران نیز گفت: وارد شدن پول به ایران بی معنی است  زیرا  منابع باید به مصرف کالای های مورد نظر می رسید و باید دستور پرداخت صادر می شد البته هیچ پول بلوکه شده ای نداریم و شرایط عادی است.

* سوال: بازهم رئیس کل می مانید؟/ سیف: یک سال از حکمم باقی است ولی رئیس جمهور تصمیم گیر است

سیف  که در روزهای قبل اعلام کرده بود در دولت دوازدهم نیز رئیس کل بانک مرکزی خواهد ماند در این برنامه هم گفت: فارغ از اینکه حکم ریاست کلی بانک مرکزی 5 ساله است اما  تصمیم گیرنده رییس جمهوری است  و با توجه به عملکرد تصمیم گیری خواهد شد اما دوره های مسئولیت بانک مرکزی 5 ساله  است و یک سال دیگر نیز از این زمان باقی مانده است البته افتخار است که در نظام جمهوری اسلامی بتوان فعالیت کرد.

* گزارش آقای رئیس از طرح ضربتی وام ازدواج

طولانی شدن صف وام ازدواج همواره بعنوان یکی از نقدهای اساسی علیه دولت روحانی مطرح بوده ولی در هفته های اخیر بانک مرکزی از طرح جدید برای کاهش این صف و ضربتی شدن وام ازدواج رونمایی کرد. طرحی که به اعتقاد سیف تا پایان شهریور ماه امسال دیگر صفی برای دریافت وام ازدواج باقی نمی گذارد.

سیف با تاکید بر اینکه به صورت هفتگی این موضوع را پیگیری می کنیم و رضایت عمومی در این باره وجود دارد، عنوان کرد: همچنین برخورد بانک ها در این زمینه مثبت بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا منابع بانک ها در حال حاضر برای تامین وام ازدواج کافی است، گفت: منابع قرض الحسنه بانک ها در موارد دیگر مصرف شده بود که در حال وصول است و بر این اساس بانک ها آمادگی دارند در این زمینه عمل کنند.

* دستور روحانی به سیف/ مطالبات بانک ها را تعیین تکلیف کنید

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی برخی محصولات از سوی بانک ها صورت می گیرد، درباره وصول مطالبات بانک ها از دولت نیز گفت: اخیرا رییس جمهور درباره تعیین تکلیف مطالبات بانک ها دستوراتی داده اند که در این زمینه تعیین تکلیف صورت پذیرد.

سیف همچنین درباره روند نرخ تورم نیز گفت: در پایان سال 95 نرخ تورم به 9 درصد رسید و در فروردین و اردیبهشت ماه نرخ تورم افزایش یافت و در خردادماه به 10.2 درصد و در تیرماه به 10.3 درصد رسید. نرخ تورم نقطه به نقطه روند نزولی دارد واین نشان می دهد که دوباره به دامنه نرخ تورم تک رقمی باز می گردیم.

رئیس کل بانک مرکزی اطمینان داد که نرخ تورم در دامنه تک رقمی باقی خواهد ماند و گفت: دو گروه کالایی در این بین باید مورد توجه قرار گیرند یک گروه کالاهای غیر مبادله ای هستند مانند اجاره مسکن و کارمزدهای دولتی که دولت باید این نرخ ها را تعیین کند و اجازه افزایش آن را بدهد. برخی از کالاها نیز متاثر از روابط بین المللی و قیمت ارز است. باید دقت شود که نرخ تورم کنترل شود ولی با این وجود تورم انتظاری نزولی است.

سیف با اشاره به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه نزولی است، افزود: در ماه های آینده نرخ تورم نزولی خواهد بود و ظرف سه ماه آتی نیز به همین منوال ادامه می یابد.

وی با تاکید بر اینکه مهم نرخ تورم کل سال است و اینکه تورم کل سال را با چه نرخی می بندیم، افزود: در سال 96 وضعیت همین گونه خواهد بود.

سیف به اختلاف آمار تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اشاره و بیان کرد: نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی 2 تا 3 درصد بالاتر از نرخ آمار تورم مرکز آمار ایران است.

* سال پایه آماری از شهریور ماه عوض می شود/ توضیح سیف درباره دلار

وی در ادامه به برنامه بانک مرکزی برای تغییر سال پایه آماری و همچنین تغییر سال پایه از 83 به 90 اشاره و تصریح کرد: از ماه آینده مبنا سال 95 خواهد بود و این دقت محاسبات را بالا می برد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره نوسانات نرخ دلار تصریح کرد: نرخ ارز باید متناسب با نرخ تعدیل شود به طوریکه در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تغییرات 7 تا 8 درصدی مواجه بودیم بنابراین اجازه داده می شود که نرخ دلار خود را با متغیرهای واقعی اقتصاد تعدیل شود.

* درخواست سیف از 3 دستگاه/ مردم فریب نخورند

به گزارش تسنیم، موضوع موسسات غیرمجاز و سودهای بالا که معمولا در تمام مصاحبه ها و سخنرانی های رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره می شود اینبار نیز مطرح شد و سیف باردیگر به مردم هشدار داد که دریافت سود بالا توجیه مناسبی برای سپرده گذاری در این موسسات نیست.

سیف با تاکید بر اینکه مردم باید بین موسسات مجاز و غیرمجاز اعتباری تفکیک قاعل شوند، گفت: خوشبختانه دیگر موسسه غیرمجاز نداریم که این دستاورد با تلاش بسیار زیاد حاصل شد و همه موسسات غیرمجاز تعیین تکلیف شدند.

وی با اشاره به برقراری انضباط مالی جدی در بازار پول کشور، افزود: در زمان فعالیت موسسات غیرمجاز تمامی تصمیمات سیاستی ما به دلیل فعالیت مخرب موسسات غیرمجاز، عملیاتی نمی شد. اما از این به بعد به هیچ عنوان شاهد فعالیت موسسات غیرمجاز اعتباری در کشور نخواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی از استانداران، نیروی انتظامی و وزارت کشور درخواست کرد که به هیچ عنوان اجازه شروع یک نطفه جدید تحت عنوان موسسه اعتباری را با ایجاد شعبه ندهند.

سیف تصریح کرد که مردم تحت هیچ شرایطی فریب نرخ های سود بالاتر از سود مصوب شورای پول و اعتبار را نخورند زیرا نرخ سود بالاتر، ریسک بالاتری دارد.

وی به تاسیس صندوق ضمانت سپرده ها برای مواجهه با بحران های اجتماعی در زمان ورشکستگی بانک ها و موسسات اعتباری اشاره کرد و گفت: بانک ها به طور مستمر حق عضویت به این صندوق می پردازند و این صندوق در زمان ورشکستگی بانک ها تا سطح مشخصی از سپرده ها را بیمه کرده و پرداخت می کند.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مردم حتی در زمینه سپرده گذاری در موسسات مجاز هم باید دقت کنند، افزود: مردم نباید تحت هیچ شرایطی سپرده های خود را به موسساتی که سود بالاتری پرداخت می کنند، ببرند.

سیف سطح پوشش بیمه ای سپرده های بانکی را توسط صندوق ضمانت سپرده ها 100 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در صورتی که فردی سپرده بالاتری دارد، باید این سپرده را در بین چند بانک سپرده گذاری کند.

وی با بیان اینکه تمامی موسسات مجاز از نظر ریسک دارای شرایط یکسان نیستند، اظهار داشت: در حال حاضر برای تمامی موسسات مجاز پوشش بیمه ای از طریق صندوق ضمانت سپرده ها ایجاد کردیم و البته همزمان بانک مرکزی نیز موسسات و بانک ها را رها نکرده و نظارت کامل دارد.

رئیس کل بانک مرکزی به عنوان نمونه به پرداخت سود 84 درصدی از سوی یکی از موسسات غیرمجاز اشاره کرد و افزود: فرد بیسوادی در راس این موسسه نشسته بود و سپرده گذاران نیز توجه نداشتند که این سود از کجا قرار است تامین شود؟

* روایت ناگفته سیف از یک موسسه غیرمجاز/ دریافت 270 میلیارد تومان پول از مردم

سیف به یک مورد دیگر از تاسیس موسسات غیرمجاز اشاره کرد و گفت: اخیرا در شهریار موسسه غیرمجازی ایجاد و ظرف مدت کوتاهی 270 میلیارد تومان از مردم سپرده جمع کرده بود؛ مردم چگونه جرات می کنند که پول خود را در اختیار این موسسات قرار می دهند؟

وی تدوین استانداردهای جدید برای صورت های مالی و افشاگری بانک ها، میزان ذخایر و همچنین جلوگیری از توزیع سودهای کاذب و موهوم را از جمله اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بانک ها و موسسات نام برد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد که بعد از برچیده شدن موسسات غیرمجاز، بانک مرکزی بسته سیاست های پولی مناسبی را پیاده خواهد کرد تا به سمت آرامش در بازار پیش برویم.

سیف به اجرای قانون بانکداری بدون ربا از سال 1364 اشاره کرد و توضیح داد که براساس آن قانون، نرخ سود واقعی سپرده ها بعد از پایان سال و با تقسیم سود کل سرمایه گذاری ها و عقود اسلامی بانک ها بین بانک و سپرده گذاران خواهد بود و پرداخت سود علی الحساب به معنای پرداخت بخشی از سود پیش بینی شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار زمان شروع فعالیت موسسات غیرمجاز را مربوط به 2 دهه قبل دانست و تصریح کرد: بانک ها برای اینکه منابع سپرده گذاران به سمت این موسسات نرود، به غلط سود بیشتری به سپرده ها پرداخت کردند؛ در حال حاضر هیچ بانک یا موسسه ای نمی تواند بیشتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار که همان 15 درصد علی الحساب است را به سپرده ها بپردازد.

* مهر اقتصاد با ثامن و کوثر تجمع می شود

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تعیین تکلیف موسسه ثامن الحجج گفت: وضعیت سپرده گذاران موسسه تعیین تکلیف شده و باید بر اساس جدول زمانبندی مراجعه و مطالباتشان را دریافت کنند. همچنین پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

وی با بیان اینکه گاهی برخی موسسه ثامن الحجج و ثامن را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، افزود: موسسه ثامن در ابتدا با نام ثامن الائمه فعالیت می کرد که با تذکر بانک مرکزی نام خود را اصلاح کرد و اکنون مشکل خاصی ندارد.

سیف با تاکید بر اینکه موسسه ثامن از نظر تعادل دارایی و بدهی متعادل است، گفت: حتی بانکهایی که هیچگونه مشکلی ندارند نیز اگر در مقطعی برای خروج پول مراجعه زیادی به آنها شود ممکن است با کمبود نقدینگی مواجه شوند و این مسئله ای طبیعی است و مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد نیز مشکل خاصی ندارد و مدیریت این بانک به خوبی عمل کرده است، گفت: قرار است این بانک با موسسات ثامن و کوثر تجمیع شود.

* روایت رئیس کل بانک مرکزی از فسادهای بانکی/ مدیر موسسه ای که 119 فقره چک برگشتی داشت

وی با اشاره به مشکل ایجاد موسسات غیرمجاز گفت: اشخاصی که سابقه تحصیلی و تجربی نداشتند به دلیل عدم وجود نظارت کافی دست به ایجاد این موسسات زده اند به طوریکه برای مثال موسسه ثامن الحجج با 500 شعبه در کشور فعالیت می کرد و 12 هزار و 800 میلیارد تومان جمع کرده بود که بخشی از آن بازیافت شده است.

سیف ادامه داد: صاحب این موسسه 119 فقره چک برگشتی داشته و مجوز فعالیت آن فقط در سبزوار اعتبار داشت که آن  را به کل کشور گسترش داده و تخلفاتی چون تطمیع افراد، استخدام فرزندان مسئولین و غیره را نیز انجام داده است.

* مدیر فرشتگان زندانی است/ تردید بانک مرکزی درباره دارایی های فرشتگان

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مسئول موسسه فرشتگان نیز اکنون در زندان به سر میبرد و پرونده در حال رسیدگی است که در این زمینه باید گزارش‌های لازم به مردم داده شود تا دیگر اینگونه مسائل پیش نیاید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه همه تلاش بانک مرکزی این است که خسارت به حداقل برسد، گفت: باید دارایی موسسات غیرمجاز شناسایی شود تابه توان مطالبات سپرده گذاران آنها را پرداخت کرد که در این زمینه اولویت نخست پرداخت اصل پول و سپس پرداخت سود متعارف و در پایان پرداخت سود وعده داده شده است.

وی ادامه داد: در مورد موسسه فرشتگان با توجه به اینکه تردید داریم که دارایی دارد یا خیر، در حال حاضر 90 درصد اصل پول را پرداخت می‌کنیم و اگر دارایی شناسایی شود در مرحله بعد پرداخت اصل پول را تکمیل خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر دارای شناسایی نشود نمی‌توانیم پولی پرداخت کنیم، گفت: باید تمام دارایی فرشتگان که به منسوبین مسئولان منتقل شده بازگردد. همچنین سهام کاسپین نیز متعلق به سپرده گذاران فرشتگان است.

سیف در پاسخ به این انتقاد که بانک مرکزی سپرده گذاران ثامن الحجج را در میان سایر موسسات فراموش کرده است، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و پرداخت مطالبات سپرده گذاران ثامن الحجج در حال انجام است و پرداخت سپرده‌های تا سقف 100 میلیون تومان و سپس 200 میلیون تومان و 300 میلیون تومان انجام می شود اما سایر موارد باید در دادگاه تصمیم گیری شود.

* معترضان خیابانی بانک ها چه کسانی هستند؟

وی با اشاره به اعتراضات خیابانی سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز گفت: به اعتقاد بنده این اعتراضات توسط دو گروه انجام می شود که گروه اول ایادی مدیران متخلف هستند و گروه دیگر سپرده گذاران درشت این موسسات هستند که نمی خواهند بگذارند سپرده گذاران خرد تکلیفشان مشخص شود اما ما تلاش می‌کنیم که انجام این کار تسریع شود.

* نرخ سود کم می شود

رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود درباره نرخ سود بانکی هم گفت: نرخ سود  در نظام بانکی کشور باید متناسب با نرخ تورم و فاصله یک یا دو درصدی اعلام شود.

وی افزود: در حال حاضر نیز این نرخ 15 درصد است که هرچه به جلو حرکت می کنیم این نرخ نیز کاهش خواهد یافت. همچنین در حال حاضر نیز حدود 50 تا 60 درصد دارایی های نظام بانکی، دارایی های منجمد هستندکه شامل املاک و دارایی های قابل فروش و همچنین مطالبات معوق سیستم بانکی است. اگر 40 درصد باقی مانده به 90 درصد برسد به طور حتم شرایط سیستم بانکی کشور به مراتب بهتر خواهد شد.

به اعتقاد سیف،  روند فعالیت سیستم بانکی نیازمند اصلاح است و نکته مهم این است که نرخ سود بانکی در حال کاهش است.

* بدهی دولت به بانک ها چقدر است؟/ اختلاف فاحش در محاسبات دولت و سیستم بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه دقت در ارائه تسهیلات از دیگر برنامه های مهم در آینده است، گفت: در سال 92 ستادی فرادستگاهی تشکیل شد تا بر معوقات و تسهیلات دانه درشت ها تمرکز داشته باشد که خوشبختانه شاهد آثار مثبت فعالیت  این ستاد هستیم و در حال حاضر این نتیجه حاصل شده است که بخش اعظمی از معوقات به تعداد محدودی از تسهیلات گیرندگان اختصاص دارد.

سیف درباره لزوم توجه به حفظ انضباط در ارائه تسهیلات و رسیدگی به بازپرداخت تسهیلات خرد و کلان ، گفت: درباره این پرونده ها گزارش های لازم به قوه قضاییه ارائه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تفاوت میزان بدهی دولت به سیستم بانکی و رقم اعلام شده از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی توضیح داد که دفتری در وزارت امور اقتصاد و دارایی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است که به جمع بندی درباره میزان بدهی دولت به سیستم بانکی رسیده اند اما رقم اعلام شده از سوی آن ها با رقم اعلام شده از سوی سیستم بانکی متفاوت است.

وی ادامه داد: دلیل این تفاوت این است که بانک مرکزی برای این بدهی هرساله نرخ سودی در نظر گرفته است که در محاسبات دولت یا این نرخ وجود ندارد یا متفاوت است و همین موضوع باعث تفاوت میزان بدهی دولت از سوی سیستم بانکی و دولت شده است.

به گفته سیف میزان بدهی اعلام شده از سوی سیستم بانکی حدود 145 هزار میلیارد ریال است اما دولت این رقم را 87 هزار میلیارد ریال محاسبه کرده است.

*تغییر واحد پول در انتظار مجلس

وی همچنین درباره تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان گفت: به دلیل اینکه ریال هیچ جایی در میان مردم نداشت و تنها در محاسبات آن ها مورد استفاده قرار میگرفت، تصمیم بر حذف یک صفر گرفته شد که دولت نیز موافقت خود را اعلام کرد و در حال حاضر منتظر طرح این موضوع در مجلس شورای اسلامی هستیم.

* وضعیت بهتر ایران در نشست آتی  FATF

سیف دربار وضعیت ایران در FATF نیز گفت: اقداماتی در ایران در راستای FATF در حال انجام است که به آنها منعکس خواهد شد  بنابر این پیش بینی می شود در نشست آتی وضعیت بهتری داشته باشیم. البته در FATF  نگاه سیاسی و تخصصی وجود دارد اما نگاه ما تخصصی است.

وی با بیان اینکه FATF  با طبقه بندی کشور ها دامنه ریسک را مشخص می کند؛ گفت: از نظر آنها کشورهایی که در لیست سیاه هستند این امکان وجود دارد که پولشویی انجام دهند یا به تروریسم کمک مالی کنند.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت شرکت های پتروشیمی و صادرات آن ها و اینکه آیا این امر در راستای FATF است، گفت: البته این امر الزاما به دلیل FATFنیست ضمن اینکه شرایط به گونه ای نیست که بانک ها با مشکلاتی مواجه باشند البته  برخی بانک ها می ترسند و پیشنهاد شده با نهاد نظارتی همکاری هایی انجام دهند ضمن اینکه به مسولان چینی برای رفع این مشکل اعلام آمادگی برای انجام مذاکره شده است.
برچسب ها: صراط چک برگشتی