۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴

کواکبیان به همتای انگلیسی‌اش: در برابر تحریم‌های آمریکا ساکت نمانید

کد خبر : ۳۷۵۳۶۲
صراط: رئیس گروه دوستی-پارلمانی ایران و انگلیس گفت: کنگره آمریکا اقدام به وضع تحریم‌هایی علیه ایران کرده که ناقض برجام است، از انگلیس به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده انتظار داریم در برابر این تحریم‌ها ساکت نماند.

به گزارش فارس، «ریچارد بیکن» رئیس گروه دوستی-پارلمانی انگلیس و جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است با مصطفی کواکبیان رئیس گروه دوستی-پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

کواکبیان در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از شرکت رئیس گروه دوستی-پارلمانی ایران و انگلیس در مراسم ادای سوگند رئیس جمهور ایران در تهران، اظهار داشت: خرسندیم که همکاری‌های پارلمانی ایران و انگلیس از سر گرفته شده است و امیدواریم این سفر آغازی برای همکاری سازنده پارلمانهای دو کشور باشد.

وی افزود: گروه‌های دوستی-پارلمانی نقش مؤثری در تسهیل و تسریع روابط کشورها بر عهده دارند، لذا گروه دوستی-پارلمانی ایران و انگلیس از گفت‌وگوی با همتایان خود در مجالس انگلیس استقبال می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این دیدار با اشاره به پیشینه روابط ایران و انگلیس، تصریح کرد: تاریخ روابط دو کشور در مقاطع مختلف با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است، ولی اکنون در فضای بعد از برجام که راهبرد جمهوری اسلامی ایران، مطابق سخنان آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط دوستانه با همه کشورها بر اساس اصول عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام متقابل است.

کواکبیان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران و انگلیس می‌توانند روابط دوستانه خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی از مهمترین محورهای همکاری‌های دو کشور است، یادآور شد: تسریع در توسعه سطح روابط دو کشور پیش نیازهایی چون تسهیل همکاری‌های بانکی، افزایش صدور روادید و گفت‌وگوی بیشتر بخش‌های خصوصی دو طرف دارد، لذا مقامات ایران و انگلیس می‌بایست برای ایجاد این فضا و برطرف کردن موانع موجود تلاش نمایند.

کواکبیان در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به پایبندی ایران به تعهدات مندرج در برجام، گفت: کنگره آمریکا اخیراً اقدام به وضع تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران نموده است که ناقض برجام است، لذا ما از انگلیس به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده با جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم در برابر این تحریم‌ها ساکت نماند.

رئیس گروه دوستی-پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و انگلیس در پایان این دیدار با اشاره مسئله حقوق‌بشر و محکوم کردن استفاده ابزاری غرب از این ابزار علیه کشورهای دیگر، گفت: قدرت‌های غربی باید درک درست‌تری از مسائل منطقه داشته باشند و اینگونه نباشد که متحد کشورهایی باشند که بویی از دموکراسی نبرده‌اند و حقوق حداقلی شهروندان آنها رعایت نمی‌شود، اما کشوری مانند ایران را که با مشارکت 73 درصدی مردم خود انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار می‌کند، به بهانه‌هایی مثل حقوق‌بشر محکوم نمایند.

در ادامه این دیدار «ریچارد بیکن» رئیس گروه دوستی-پارلمانی انگلیس و جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران جهت شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان، گفت: سخنان رئیس‌جمهور ایران در خصوص اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها با همه کشورهای جهان بسیار دلگرم‌کننده بود.

وی افزود: مجلس انگلیس از افزایش سطح مناسبات و مراودات خود با مجلس ایران استقبال می‌کند، چون این اعتقاد در انگلیس وجود دارد که مجالس کشورها باید در مسیر توسعه روابط دوستانه پیش‌قدم باشند.

«ریچارد بیکن» با بیان اینکه دولت انگلیس به دنبال توسعه روابط همه‌جانبه خود با ایران است، تأکید کرد: گروه‌های دوستی-پارلمانی مسئولیت بزرگی برای کمک به بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور جهت توسعه همکاری‌های خود بر عهده دارند که باید این مسئولیت را به نحو شایسته ایفا کنند.

وی اضافه کرد: به نظر ما زمینه برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم است و ایران و انگلیس می‌توانند در زمینه‌هایی مثل مدیریت آب، انرژی، بهداشت، تبادل استاد و دانشجو، مسائل زیست‌محیطی و دارو همکاری‌های خوبی داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه از نظر انگلیس باید همه طرف‌های برجام به مفاد آن پایبند باشند، گفت: ما مطلع هستیم که مطابق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات برجامی خود پایبند بوده لذا این معقول و منطقی است که ایران انتظار داشته باشد تمام طرف‌های این سند دقیقاً به تعهدات خود عمل کنند.

«ریچارد بیکن» در پایان با اشاره به نقش مؤثر ایران در مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه، گفت: ما از نقش مؤثر ایران در مبارزه با تروریسم اطلاع داریم و معتقدیم هر گونه تلاش برای صلح و ثبات در منطقه منوط به همکاری با ایران و درک جایگاه استراتژیک و مهم این کشور است.

به گزارش فارس، در این دیدار علیرضا رحیمی نایب رئیس گروه دوستی-پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و انگلیس و همچنین احمدعلی کیخا، هدایت‌اله خادمی، احد آزادی‌خواه و بهروز بنیادی از دیگر اعضای گروه دوستی-پارلمانی ایران و انگلیس نیز حضور داشتند که با رئیس گروه دوستی-پارلمانی انگلیس و ایران در خصوص همکاری‌های پارلمانی دو کشور به مذاکره و گفت‌وگو پرداختند.