۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
کارشناس امور طالبان:

تصاویر منتشر شده از افغانستان مربوط به سوریه، عراق و یمن است/ دنبال جنگ مذهبی‌اند

کد خبر : ۳۷۵۸۰۷
صراط: کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اعلام کرد که همکاری طالبان و داعش در شهرستان میرزاولنگ ولایت سرپل و کشتار غیرنظامیان حقیقت ندارد، تصاویر منتشر شده از تلفات غیرنظامیان نیز مربوط به سوریه و عراق است در نتیجه باید هیئت حقیقت اعزام شود.

«وحید مژده» کارشناس مسائل سیاسی و آگاه امور طالبان در گفت‌وگو با تسنیم درباره حوادث منطقه «میرزاولنگ» و تلفات غیرنظامیان گفت که تصاویر منتشر شده از تلفات غیرنظامیان در رسانه‌های اجتماعی که به طالبان نسبت داده شده‌اند در واقع مربوط به جنگ سوریه، عراق و یمن هستند و حقیقت ندارند.

وی افزود: یکی از عکس‌های منتشر شده که کودکان کشته شده را نشان می‌دهد در واقع مربوط به کودکانی هستند که بر اثر حملات عربستان سعودی در یمن کشته شده‌اند و قبل از این نیز در برخی از رسانه‌های یمنی منتشر شده بود.

در «میرزاولنگ» چه اتفاقی افتاده است؟

کارشناس افغان درباره اینکه چه اتفاقاتی در منطقه‌ میرزاولنگ ولایت سرپل رخ داده است نیز تصریح کرد: بر اساس تحقیقاتی که در مورد حوادث میرزاولنگ انجام دادم، در این منطقه جنگ انجام شده و در جریان درگیری‌ها تعدادی پلیس محلی و نیروهای خیزش مردمی نیز کشته شده‌اند، اما تلفات غیرنظامی نبوده و البته طالبان نیز تاکید دارند که افراد غیرنظامی در این منطقه کشته نشده‌اند.

مژده درباره اخبار عملیات مشترک داعش و طالبان در میرزاولنگ نیز اظهارداشت: در این مورد، شایعاتی دروغ  در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌ است. همکاری طالبان و داعش امکان ندارد، زیرا آنها یکدیگر را می‌کشند در نتیجه این اتحاد امکانپذیر نیست، بنا براین هر اتفاقی که در منطقه میرزاولنگ افتاده باشد تنها طالبان در این منطقه حضور داشت و این گروه نیز حضور خود در میرزاولنگ را تائید می‌کند، اما تاکید دارد که به جز آنها هیچ گروه دیگری در منطقه حضور نداشته‌ است.

آگاه امور طالبان ادامه داد: اگر حتی همانطوری که ادعا می‌شود غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان کشته شده‌ باشند و یا هر اتفاق دیگری رخ داده باشد، اثری از داعش در این منطقه نبوده و عملیات میرزاولنگ توسط گروه طالبان صورت گرفته است.

تشکیل هیئت حقیقت یاب برای واقعه میرزاولنگ

این کارشناس افغان در ادامه تاکید کرد: به یک هیئت حقیقت یاب نیاز است تا این مسئله را بررسی کند که در میرزاولنگ واقعا چه اتفاقی رخ داده است، زیرا طالبان می‌گویند که این مسئله نیز مشابه شایعه شهرستان «تیوره» در ولایت «غور» است، در شهرستان تیوره ولایت غور نیز اخباری منتشر شد مبنی بر این که طالبان وارد بیمارستان‌ها شده و بیماران را کشته‌اند اما پس از اینکه این شهرستان از سوی دولت تصرف شد قطعا کسی پیگیر این مسئله نیز نشد که بیماران و یا پزشکان در کجا کشته شدند و چه اتفاقی افتاد بلکه همه چیز به خیر و خوشی تمام شد، این حادثه هم شبیه آن خواهد بود و اگر میرزاولنگ توسط دولت گرفته شود دیگر چیزی از این قضیه نخواهیم شنید.

وی هشدار داد: تلاش‌های بسیاری ادامه دارد تا جنگ افغانستان شکل قومی و مذهبی به خود بگیرد، ما شاهد تلاش داعش از طریق حملات به اماکن مذهبی به منظور دامن زدن به حساسیت‌های مذهبی بودیم و حالا هم تعدادی در رسانه‌های اجتماعی مسائل مذهبی را دامن می‌زنند و با به نمایش گذاشتن عکس‌های یمن و سوریه نظرهایی مملو از بی احترامی و اهانت به مقدسات اسلامی و مذهبی را منتشر می‌کنند که این خطرناک ترین دسیسه برای افغانستان است بنابراین رسانه مسئولیت دارد تا از ایجاد نفاق قومی و مذهبی در افغانستان جلوگیری کند تا این کشور به سوریه دوم تبدیل نشود.

نقش حکومت افغانستان در مسائل تفرقه‌ برانگیز

وحید مژده همچنین اعلام کرد که این افراد اجیر گاهی به اسم پشتون و گاهی هم به اسم تاجیک، هزاره  و ازبک در رسانه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند تا مسائل تفرقه برانگیز را مطرح کنند و حکومت افغانستان نیز در این جا نقش دارد زیرا به جای تحقیق و بررسی چنین مسائلی را بدون بررسی مطرح می‌کند.

کارشناس افغان توصیه کرد که حکومت افغانستان و رسانه‌ها باید موضوعاتی مانند حوادث میرزاولنگ را دقیقا بررسی کنند سپس درباره آن اظهار نظر کنند، اطلاعاتی که بدست آوردم حاکی از آن است که امکانات ارتباطی در این منطقه محدود است.

موضع تند عربستان علیه طالبان افغانستان

این کارشناس امور سیاسی در مورد موضع تند اخیر عربستان سعودی درباره گروه طالبان و قطر تصریح کرد که عربستان سعودی از موضع کشورها، گروه‌ها و سازمان‌های اسلامی که با ایران رابطه خصمانه‌ای نداشته باشند ناراضی است و موضع نرم قطر در قبال ایران باعث نگرانی عربستان سعودی شده است. پس هر کشور و یا گروهی که رابطه خصمانه‌ای با ایران نداشته باشند، شامل کشورهای حامی تروریسم و یا فهرست گروه‌های تروریستی می‌شوند و اخیرا اینکه طالبان با ایران روابط خوبی دارند در رسانه‌ها بارها مطرح شده است.

وحید مژده در مورد واکنش طالبان به تمایل وزارت خارجه آمریکا برای مذاکرات اظهار داشت وجود دفتر سیاسی قطر نشان دهنده عزم طالبان برای مذاکرات است، اما این گروه در رابطه با مذاکرات با آمریکا در وبسایت خود تصریح کردند  که اگر آمریکا تصمیم به خروج نیروهای خود از افغانستان بگیرد طالبان آماده هستند که مذاکره کنند.

این در حالی است که اخیرا تعدادی از رسانه‌ها در افغانستان اخباری را مبنی بر کشته شدن ده‌ها غیرنظامی از سوی مخالفان مسلح در منطقه‌ای میرزاولنگ ولایت سرپل منتشر کرده‌اند.
برچسب ها: صراط طالبان داعش