۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹

جدال لفظی قاضی مقیسه و متهم نفتی

کد خبر : ۳۷۶۱۰۱
صراط: یازدهمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در آن بخش از دادگاه که به موضوع خرید ۱۳۸ شرکت تأمین اجتماعی توسط زنجانی اختصاص داشت، به جدال لفظی قاضی و متهم کشیده شد.

به گزارش تسنیم، نماینده سازمان تأمین اجتماعی در یازدهمین جلسه محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی با اشاره به ماجرای خرید 138 شرکت تأمین اجتماعی توسط بابک زنجانی و نقش متهم ردیف سوم در این واگذاری اظهار کرد: آقای فلاح در امور سرمایه‌داری یک آدم حرفه‌ای است. حالا از وی تقاضا دارم پاسخ بدهد که چند نفر را در ایران می‌شناسند که چهار میلیارد یورو نقدینگی داشته باشد؟

وی ادامه داد: در تاریخ سوم دی، بانک مسکن اعلام می‌کند که پول به حساب واریز شده است. نکته جالب این است که قبل از تحریم زنجانی توسط آمریکا در سال 2013، شورای اتحادیه اروپا در سال 2012 زنجانی را تحریم کرده بود. یکم دی سال 91، اتحادیه اروپا، تحریم زنجانی و مجموعه‌هایش را تصویب و از دوم دی این مصوبه اجرایی می‌شود. یعنی زمانی بانک مسکن اعلام کرده وجه واریز شده که زنجانی و بانک «اف آی آی بی» تحریم بودند.

ملکی گفت: آقای فلاح که فردی اطلاعاتی و امنیتی است، چگونه 11 یا 10 روز بعد به تأمین اجتماعی مراجعه و درخواست می‌کند پیرو واریز وجه، یک فقره چک چهار میلیارد یورویی به 5 فقره چک، آن هم به ین تبدیل شود. نکته دیگر اینکه مبلغ 5 فقره چک صادره در مجموع 444 میلیارد ین بوده در صورتیکه باید 442 میلیارد ین می‌بود. چرا دو میلیارد بیشتر صادر شده است؟ جالب‌تر اینکه یک بار در تبدیل چهار میلیارد یورو به ین، دو میلیارد ین بیشتر نوشتند و یک بار هم در تبدیل به ریال، چیزی حدود 130 میلیارد تومان اضافه حساب کردند.

قاضی مقیسه نیز در ادامه این جلسه گفت: حسب اقرار مرتضوی، شما چهار مرتبه به تأمین اجتماعی مراجعه و در ارتباط با خریداری شرکت‌ها، جلسه برگزار کردید. شما با تیزهوشی و شناختی که داشتید، شرکت‌های سودآور را به بابک زنجانی معرفی کردید بدون اینکه پولی به تأمین اجتماعی داده شود. با علم و اطلاع از تحریم‌ها، به تأمین اجتماعی مراجعه کرده و درخواست می‌کنید یک فقره چک به 5 فقره تبدیل شود و این چک‌ها را بابت بدهی به شرکت نفت می‌دهید.

متهم در پاسخ به اظهارات قاضی گفت: از منابع زنجانی هیچ اطلاعی نداشتم.

رئیس دادگاه گفت: این اظهارات شما کذب محض است.

فلاح اضافه کرد: زنجانی موضوعات مالی را در میان نمی‌گذاشت. برای اطمینان از موضوع، با معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات قرار ملاقات گذاشتم و راجع به قرارداد و خرید از تأمین اجتماعی سوال کردم. معاون اقتصادی وزارت اطلاعات ضمن تأیید اینکه این منابع وجود دارد گفت این قرارداد به نفع تأمین اجتماعی است.

قاضی خطاب به متهم گفت: چه کسی گفت زنجانی منابع دارد؟

متهم پاسخ داد: معاون وزیر اطلاعات.

قاضی افزود: او چکاره است؟ چرا باید از او سوال می‌کردی؟ تحت چه عنوانی به مسئول اقتصادی وزارت مراجعه کردی؟ نهاد امنیتی نظام را شریک خودت نکن. همه می‌دانستند 11 روز از تحریم گذشته و یک ریال امکان جابجایی وجود ندارد. مگر شما «بیکار الدوله» بودید؟

متهم پاسخ داد: این کار به نفع تأمین اجتماعی بود زیرا منابع به داخل کشور می‌آمد.

قاضی گفت: مگر شما نماینده تأمین اجتماعی بودید؟

متهم جواب داد: من نماینده هیچ کس نبودم.

قاضی نیز خطاب به فلاح اظهار کرد: برای من قضیه روشن و حجت تمام شده است اما می‌خواهم از زبان خودت بشنوم. شما چکاره بودید؟ شما شریک یا نماینده زنجانی بودید یا تأمین اجتماعی؟ کارشناس کجا قرارداد امضا و چک‌ها را دریافت می‌کند؟

رییس دادگاه اضافه کرد: دهانت را باز کن و حرف بزن. شهامت چیز خوبی است. بگو که عضو هیئت مدیره هولدینگ سورینت بودی و 30 درصد سهام داشتی.

متهم پاسخ داد: دروغ است. من عضو بودم اما یک سهم امانی داشتم. 30 درصد عدد است.

در ادامه نماینده  دادستان در جایگاه قرار گرفت و توضیح داد: آقای فلاح می‌دانست که بانک اف آی آی بی هیچ منبع و منشأیی ندارد. آقای فلاح بنابر اظهارات زنجانی یک آدم حرفه‌ای در شرکت داری بود و به عنوان نماینده شرکت سورینت به تأمین اجتماعی می رفت و به کرات به مرتضوی در ارتباط با تفاهم‌نامه خرید شرکت‌ها مراجعه می‌کرد. این موضوع را خود آقای مرتضوی نیز در جلد 106 صفحه 102 پرونده گفته است. مرتضوی گفته که فلاح ادعا داشت زنجانی دارای شرکت‌های متعدد در خارج از کشور است و ارز و پول‌های زیادی دارد.

در ادامه، متهم به ارائه باقی دفاعیاتش پرداخت و گفت: اینکه می‌گویند من زنجانی را به بانک مرکزی معرفی کردم دروغ است. آقای «ک.د» در اظهاراتش گفته که بانک مرکزی از قبل با شرکت‌های بانک مرکزی ارتباط داشت.

فلاح در رابطه با تحویل 5 فقره چک نیز گفت: در یک قرار ملاقات، زنجانی خواست به دفتر مرتضوی بروم و خودش و میرکاظمی نیز در آن جلسه حضور داشتند و تفاهم‌نامه در همان جلسه امضا شد. خود آقای مرتضوی و مدیرانشان تفاهم‌نامه را از قبل آماده کرده بودند. در جلسه اعتراض کردم که برای هر شرکت باید یک قرارداد جدا امضا شود. ضمن اینکه برخی شرکت‌ها در حال انتقال به تأمین اجتماعی و برخی نیز بورسی بودند.

وی گفت: نهایتا تفاهم‌نامه امضا شد. من و زنجانی از یک طرف و از طرف تأمین اجتماعی نیز چهار یا 5 نفر امضا کردند.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما چکاره بودید که قرارداد را امضا کردید؟ شما که می‌دانستید پولی وجود ندارد چرا امضا کردید؟

متهم به ادامه دفاعیاتش پرداخت و گفت: بعد از چند روز زنجانی به مسافرت رفت و در کشور مقصد مورد تعقیب قرار گرفت و بچه‌های وزارت برای نجات او تلاش زیادی کردند. از آنجا با من تماس گرفت که به تأمین اجتماعی بروم و چک‌های تضمین را تحویل بگیرم.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما خودتان رئیس بودید. ضمن اینکه اگر صبر می‌کردید و بابک می‌آمد مشکلی ایجاد می‌شد؟ به خاطر 30 سال خدمتی که داشتید، مرتضوی به شما اعتماد داشت و به همین خاطر چک‌ها را به میرکاظمی نداد و گفت فقط به شما چک می‌دهد.

متهم ادامه داد: به زنجانی گفتم هنوز هیچ کاری انجام نشده است اما زنجانی پاسخ داد که اقدامات لازم را انجام داده بنابراین بروم و چک‌ها را بگیرم. ضمن اینکه میرکاظمی دوست صمیمی مرتضوی بود و او زنجانی را به مرتضوی معرفی کرد. زنجانی و مرتضوی مرتب با هم به صورت تلفنی حرف می زدند و پشت تلفن قرار گذاشتند که یک فقره چک به 5 فقره تبدیل شوود. مرتضوی از من خواست نامه‌ای دست نویس بنویسم مبنی بر اینکه مبلغ به 5 فقره چک تبدیل شود تا او روی نامه دستور بدهد.

قاضی مقیسه در ادامه خطاب به متهم گفت: شما و زنجانی هر کاری می‌خواستید می‌کردید و هیچ کس مانع‌تان نبود و هیچ نظارتی هم وجود نداشت که خیلی عجیب است.

در ادامه رئیس دادگاه، ختم جلسه امروز را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی فردا(سه‌شنبه) برگزار می‌شود.