۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱

شریعتمداری: ۴۹ هزار طرح نیمه‌تمام داریم

کد خبر : ۳۷۶۶۵۳
صراط: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در طی سال‌های اخیر رشد اقتصادی به سمت مثبت رفته و امروز با رشد ۶/۵ درصد تلاش داریم برخی خلاء‌ها را در این عرصه جبران کنیم.

به گزارش تسنیم، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس، ضمن تقدیر از عملکرد وزیر پیشین صنعت، گفت:‌ کلیه برنامه‌های ارائه شده از سوی بنده مبتنی بر اسناد بالادستی است، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان داروی اصلی در برنامه‌های تقدیمی مورد توجه بوده و همچنین برنامه‌های رئیس‌جمهور و به خصوص برنامه ششم توسعه از مهمترین تکیه‌گاه‌ها در برنامه‌های اینجانب است. برنامه‌های اینجانب در سرفصل‌های مختلف مبتنی بر اندیشه تولید محوری رقابتی در کشور است.

وی افزود: بخش صنعت و معدن 22/5 درصد از تولیدات ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و این اهمیت آن را نشان می‌دهد، بخش صنعت هم 34 درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و با کمال تاسف رشد صنعت کشور در سال‌های 91 و 92 منفی بوده که آثار آن بر اقتصاد کشور همچنان باقی است، البته در طی سال‌های اخیر این رشد به سمت مثبت رفته و امروز با رشد 6/5 درصد تلاش داریم برخی خلاء‌ها را جبران کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت ادامه داد: در بخش صنعت و معدن و تجارت با 49 هزار طرح نیمه تمام مواجه هستیم و 11 هزار و 200 طرح قالب بر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین از کل واحدهای صنعتی موجود در کشور قریب به 81 هزار واحد، واحد کوچک و متوسط هستند، در حوزه معادن ما دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده شناخته شده و ناشناخته هستیم که باید به آن توجه بیشتری شود،.

وی با بیان اینکه مجموعه معادن از حیث فناوری متاسفانه دارای ضعف‌های فراوانی هستند و باید در این زمینه قدم‌های موثری برداریم، تصریح کرد: ظرفیت‌های صنعت و معدنی بسیاری را در کشور ایجاد کردیم و طبق برنامه گسترش خواهیم داد.

شریعتمداری اضافه کرد: در 6 ماهه اول سال، اولویت‌های صنعتی را خدمت نمایندگان ارائه داده‌ایم،  از این فرصتی که در اختیارم است استفاده می‌کنم به یک نکته اساسی اشاره می‌کنم.

شریعتمداری بر همین اساس خاطرنشان کرد: صنعت ما رشد کرده و تقاضا برای صنعت به سالهای 80 و 81 برگشته و لذا برای تقاضا در بازار داخلی و تقاضا برای بازار خارجی به برون‌گرایی و اقدام و اهتمام جدی نیاز داریم و در غیر اینصورت کشور ما در معرض خطر است و هرکسی در این مسئولیت قرار گیرد از نمایدگان می‌خواهم برای این موضوع اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت های معدنی کشور علیرغم اینکه 68 ماده معدنی شناخته شده داریم اما میزان برداشت ما از همین بخش کمتر از 9دهم درصد است که باید با استفاده از تکنولوژی های روز افزایش دهیم،  تصریح کرد: در سالهای 80 و 81 در زمان آقای جهانگیری یک اهتمام جدی در صنعت کشور انجام شد اما متاسفانه آن را کنار گذاشتند،  ما بر برنامه ششم توسعه کشور که مجلس آن را به شدت غنی سازی کرد، پایبند هستیم و بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت گفت: شاید برای اولین بار است که با تصویب اقتصاد مقاومتی صنعت و معدن کشور به سوی برون گرایی سوق پیدا کرده است و امکان حضور ما را در بازارهای بین المللی فراهم می‌کند اما نیازمند حل مشکلات تقاضا در بازار داخلی هستیم.

وی با بیان اینکه برای نوسازی صنعت داخلی مورد نیاز تسهیلات بانکی هستیم،  گفت: ما باید از کیک موجود در نظام بانکی سهم صنعت و تجارت را افزایش دهیم، تولید صنعتی و معدنی کشور در بازده‌ای با 10 درصد با سود 25 درصد مقدور نیست.

وی افزود: اگر ما تقاضا در بازارهای خارجی ایجاد نکنیم حتما اقتصاد ما از دست خواهد رفت.

شریعتمداری تصریح کرد: :‌بنده با رها کردن نرخ ارز مخالفم ، ما باید صنعتمان را برون گرا کنیم. ما هنوز مجموعه اکتشافات معدنیمان در حد قابل قبول نیست
برچسب ها: صراط صنعت