۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۳

عظمت عکس و عکاس در "دفاع مقدس" به چه علت بود؟

كمال خرازی گفت: : «کسی که به جبهه می‌رفت، آمادگی هر اتفاقی را داشت. عظمت عکس و عکاس در آن دوران به این دلیل بود که در خدمت جنگ و یک امر وطنی بود. امروز اگر جامعه عكاسان به منافع ملی بیندیشند، می‌توانند نقش بزرگی را ایفا کنند.»
کد خبر : ۳۷۶۷۲۷
صراط: اولین مراسم اعطای نشان عکاس مطبوعاتی ایران در هفت بخش مستند، خبری، ورزشی، زنان، استانی، پیشگامان و روزنامه ها با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، کمال خرازی رئيس شورای راهبردی و روابط خارجی ایران، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، حجت الاسلام و المسلمين دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، حمید فروتن رییس هیئت مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی، مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان و پیشکسوتان و اساتید عکاسی مطبوعاتی ایران در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار با اشاره به تاثیر عکس در دنیای امروز گفت: «امروز عکس و تصویر در عالم رسانه حرف اول را می‌زند و عکاسان مطبوعاتی نقش مهمی در این میان دارند. ما سال گذشته مسئله فضايی را برای انجمن عکاسان ایجاد کردیم. وظیفه اصلی خانه هنرمندان اين است كه فضایی را برای ۱۴ انجمن از جمله عکاسان، معماران، خانه سینما، سفالگران و ... ايجاد كند. هرچه که خانه هنرمندان دارد، برای این انجمن‌هاست. ما بسیار خوشحال هستیم که انجمن مطبوعات برنامه های خاصی را برای این عکاسان داشت.»

سپس حمید فروتن گزارشی پیرامون فعالیت‌های سال گذشته انجمن ارائه داد و گفت: «ما امسال گروه‌های داوری را تشکیل دادیم که خود آن ها شاخص های داوری را مشخص کردند. بر همان اساس برگزیدگان انتخاب شدند.»

صمدیان: اگر کمال خرازی نبود گنجینه از دوران حساس جنگ نداشتیم

در ادامه سيف الله صمدیان با اشاره به تاثیر آثار کمال خرازی در زمان جنگ گفت: «اگر کمال خرازی نبود، ما گنجینه‌ای از آثار حساس ترین دوره جنگ را اینجا نداشتیم و عکاسی این بخش راهی از پیش نمی‌برد. او آزادی عملی به ما داد که همگان از آن اطلاع دارند.»

او افزود: «برخی انسان ها در مقاطعی کاری می کنند که به سیستم و شیوه تفکر حکومت ربطی ندارد ولی بسیار به جامعه کمک می کند و در پیشبرد اهداف جامعه نقش دارد. من به این نتیجه رسیدم که سیستم تصویری فرهنگ ایران بسیار ضعیف است و مردم به جای تماشای فرهنگ خودشان، به تماشای فرهنگ های دیگر کشور ها می نشینند. مسئولان اهمیت تصویر در فرهنگ ایران را نادیده می گیرند و هیچ کمکی در راستای تقویت این بخش نمی کنند.»

در بخش دیگر مراسم از کمال خرازی و اعضای هیئت موسس انجمن عکاسان دعوت شد تا با حضور روی صحنه جوایز عکاسان پیشکسوت را اهدا کنند که در این بخش ضمن تقدیر از خانواده زنده یادعلیرضا سلطانی فر عکاس ورزشی کشور، به چند تن از پیشکسوتان عکاس از جمله یدالله وزیری، کهن بانی، منوچهر یگانه دوست و عزیزالله نعیمی به رسم یاد بود هدایایی اهدا شد.

خرازی: عکاسان با اندیشیدن به منافع ملی می توانند کار بزرگی کنند

كمال خرازی پس از اهدای جوایز گفت: «سال‌ها در جنگ تحمیلی در خدمت جوانانی بودم که با عشق در جبهه‌ها عکاسی می‌كردند. علت اینکه عکس و عکاسی در آن دوره توانست خدمات شایان توجهی ارائه دهد، این بود که در خدمت جنگ و دفاع مقدس بود.»

او افزود: «کسی که به جبهه می‌رفت، آمادگی هر اتفاقی را داشت. عظمت عکس و عکاس در آن دوران به این دلیل بود که در خدمت جنگ و یک امر وطنی بود. امروز اگر جامعه عكاسان به منافع ملی بیندیشند، می‌توانند نقش بزرگی را ایفا کنند.»

خرازی ادامه داد: «عکس‌هایی که گرفته می‌شود و در همه جا پخش می شود، اگر در خدمت ملت و ایران باشد، طبیعتا ارزش و نقش خودش را خواهد داشت. این روزها می بينيد كه یک عکس در کشور ما چه غوغایی به پا کرده است؛ همان عکس محسن حججی را می گويم. این عکس نشان دهنده یک شخصیت بزرگ و استوار است. جوانان بسياری از كشورمان به دنبال این شخصیت می‌روند. یک عکس می تواند یک انقلاب به پا کند و تغییری در جامعه ایجاد نمايد.»

مسجدجامعی: عکاسان جدید راه عکاسان قدیمی را تکامل بخشیدند

در ادامه احمد مسجد جامعی با اشاره به عامل متمایز کننده عصر امروز و گذشته گفت: «در دوره ما آنچه باعث تمایز شده است، عکس است و کسی خبر را نمی خواند. هیچ رسانه ای نیست که از عکس کمک نگیرد. امروز حتی یک شیوه رسانه‌ای جديد بيان خبر تنها با استفاده از عكس است.»

سپس از اسلامی راد، صمدیان، هاشمی، فریدونی، حیدری و سلیمانی بر صحنه رفتند تا جوایز عکاسان پیشکسوت را اهدا کنند. از میان علی کاوه، محمد صیاد، محسن شاندیز، جایزه برترین عکاس به دلیل کسوت در حوزه عکاسی علی کاوه اهدا شد.

انتظامی: هر کس که دوربین بر دوش دارد، عکاس نیست

در ادامه حسین انتظامی برای اهدای جایزه روزنامه برتر روی صحنه آمد و گفت: «عالم رسانه، عکاسان بزرگترین نقش را دارند. عکاسان فرهنگ تصویری جامعه را ثبت می کنند.»

او با تاکید بر نقش صنوف هنری در پیشبرد اهداف فرهنگی گفت: «گاهی انقطاع نسلی در تشکل ها به وجود می آید که سبب می شود، پیوندی به گذشته نباشد. یکی از سیاست های دولت عقب نشینی به سمت صنوف است. یعنی خیلی از کارهایی که دولت در حوزه های تخصصی می کند، راحت قابل واگذاری به صنوف است.»

انتظامی افزود: «به این ترتيب، رتبه بندی روزنامه ها و خبرگزاری ها توسط صنوف مرتبط انجام می شود و اسم عکاس در زیر هر اثر درج می‌شود. خواهش من از انجمن عکاسان مطبوعاتی این است که در عضوگیری سخت گیری کنند. هر کس که دوربین بر دوش دارد، عکاس نیست. اگر در فرایند عضوگیری سخت گیری شود و فرایند آموزش به درستی طی شود، ما شاهد موفقیت عکاسی در کشور خواهیم بود.»

اهدای جوایز نشان عکاس مطبوعاتی سال

در بخش عکاس روزنامه ها نیز از میان روزنامه اعتماد، ایران و همشهری نشان روزنامه برتر به روزنامه ایران رسید که ابوالفضل نساجی دبیر عکس روزنامه ایران به همراه محمد تقی روغنی ها مدیرعامل موسسه فرهنگس و مطبوعاتی ایران جایزه را دریافت کردند.

- در بخش عکاس استانی جایزه برتر به محسن اسماعیل زاده از خراسان رسید.

- نشان عکاس زن سال مطبوعاتی ایران نیز به مونا گوبه فکر اهدا شد.

- در بخش عکس ورزشی نیز یونس علی شیری نشان برتر را دریافت کرد.

- نشان عکاس مستند سال مطبوعاتی ایران نیز به علی‌حامد حق‌دوست اهدا شد.

- در بخش عکس خبری نیز امید وهاب زاده نشان برتر را دریافت کرد.
برچسب ها: صراط