۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
در برنامه این هفته ثریا چه گذشت

درخواست متفاوت جلیلی درباره شهید حججی

کد خبر : ۳۷۶۸۲۷
صراط: وحید جلیلی گفت: ترازوهای آدم مخلص ترازوهای دیجیتال است و دنبال کارهای بسیار بزرگ نیستند که روی باسکول به همه نشان بدهند؛ کسانی که واقعا مجاهد هستند و تکلیف گرایی می‌کنند، راه برایشان باز می‌شود.

به گزارش فارس، برنامه این هفته «ثریا» به مناسب ایام شهادت شهید محسن حججی به بررسی ابعاد فرهنگی و جهادی شهید محسن حججی پرداخت. همچنین در این برنامه با برخی دیگر از رویش‌های انقلاب اسلامی نیز مورد بحث و واکاوی قرار گرفتند. وحید جلیلی، فعال فرهنگی و سید مجتبی موسوی، فعال فرهنگی و دوست شهید حججی از میهمانان ثریا بودند که بر روی ابعاد تاثیر شهادت شهید حججی بر روی جامعه صحبت کردند.

حججی‌ها مصداق عالی برای کار فرهنگی مد نظر اسلام هستند

در ابتدای برنامه ثریا مستند آتش به اختیار در خصوص ابعاد فرهنگی و جهادی شهید حججی پخش شد و پس از این مستند تاثیرگذار وحید جلیلی درخصوص ویژگی های کار فرهنگی مدنظر انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی های شهیدحججی با اشاره به سوره مبارکه حدید آیه 25؛" لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ" گفت: این آیه، آیه استراتژیکی است و شهید حججی از مصادیق اتم این آیه است که نسبت کار فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در همین کار کوتاه مشاهده می‌کنیم؛ کار فرهنگی که بزرگتر از ارسال رسل و انزال کتب نداریم که در این آیه می‌فرماید آن کار فرهنگی که پیامبران انجام می‌دادن یک هدف اجتماعی داشته است و همه این اقدامات را پیامبران انجام می‌دادند تا یک زمینه‌ای آماده بشود برای اینکه بستری آماده بشود برای خیزش فراگیر داوطلبانه عمومی در جهت تحقق عدالت اجتماعی و اگر کسی می‌خواهد ببیند که کار فرهنگی‌اش اسلامی،قرآنی و اهل بیتی است باید ببیند جهتگیری فرهنگی او با دغدغه عدالت همراه است یا خیر؟

حجتیه‌هایی که مانند اموی ها زندگی می‌کنند و دم از علی و فاطمه (س) می‌زنند، تاثیرگذار نیستند

جلیلی گفت: ما در بین اقشار مختلف کشورمان داریم که با خیال خودشان کار فرهنگی و مذهبی می‌کنند ولی هیچ دغدغه عدالت ندارند مثل انجمن حجتیه که خیلی ادعای ولایت هم دارند اما نگاه که میکنی سبک زندگی‌شان همه تجملاتی است و مانند اموی‌ها زندگی می‌کنند و دم از علی و فاطمه هم می‌زنند؛ حججی‌های برای این هستند که راه گم نشود و نشان می‌دهند که کار فرهنگی درست و قوی به چه معناست.

وی تصریح کرد: اینکه امیرالمومنین در رکوع نماز به فکر مردم است و انگشتری را هدیه می‌دهد به معنای معنویت علوی و عبادت فاطمی است که همراه با عدالتخواهی است؛ حججی‌ها دست پرورده این مکتب هستند کماینکه چمران‌ها، آوینی‌ها، دکتر شهریاری‌ها هم دست پرورده این مکتب هستند بطور مثال شهید آوینی می‌گوید برای کار جهادی به کی روستای محرومی رفتیم و در آنجا یک تصویری هم گرفتیم و از آن ببعد دوربین به دستان من چسبید و نهایتا روایت فتح شکل گرفت؛ این الگوی کار فرهنگی به معنای دقیق کلمه و در افق انقلاب اسلامی است و ما می‌بینیم که امروز این کار فرهنگی در زندگی حججی‌ها بازتولید شده است. محسن حججی‌ها و امثال او دست پرورده انقلاب اسلامی هستند که این مکتب، مکت رسول الله و امیرالمومنین است که عبادت و عدالت در کنار هم و به هم گره خورده‌اند.

حججی وقتی محرومیت مردم را می‌دید وجودش درد می‌گرفت...

 سید مجتبی موسوی، فعال فرهنگی و دوست شهید حججی در ادامه گفت: حججی وقتی نگاه می‌کرد در دورترین نقاط فریدون شهر روستایی هست مثل روستای حیران که چندین ساعت باید با ماشین‌های مخصوص از این جاده‌ها عبور کرد، تمام وجودش درد می‌گرفت. حججی وقتی نگاه می‌کرد بچه های شهر ما از فقر کتاب و مطالعه در رنج هستند به مدرسه‌ای که مدیرش بنده هستند التماس می‌کرد که اجازه بدید این کتاب را پخش کنیم یا اجازه بده ما نمایشگاه بزنیم. سایتی مثل سایت میثاق را خودش راه اندازی می‌کند چراکه نگاه می‌کند شبهه وجود بچه‌ها را گرفته است و گاهی شب تا صبح مطالعه می‌کند تا بتواند جواب بدهد. خروجی این کارهای فرهنگی این شد که حججی و امثال او به این رسیدند که بقیه پیکر اسلام نیز در رنج و عذاب است لذا در این دو سه سال آخر اشتیاق رفتن به سوریه در او شعله‌ور می‌شود.

انسان‌های مخلص ترازوهایشان دیجیتال است و به دنبال نشان دادن خودشان نیستند

محسن مقصودی گفت: همه منتظر هستند در جریان فرهنگی چهره‌ها و سلبریتی‌ها حرکت بزرگی انجام بدهند اما مدل کار فرهنگی شهید حججی این موضوع را نقض کرد.

وحید جلیلی خاطر نشان کرد: این همان مفهومی است که در ادبیات انقلاب اسلامی بعنوان بصیرت شناخته ‌می‌شود و بزرگ و کوچک هم ندارد. ترازوهای آدم مخلص ترازوهای دیجیتال است و دنبال کارهای بسیار بزرگ نیستند که روی باسکول به همه نشان بدهند؛ کسانی که واقعا مجاهد هستند و تکلیف گرایی می‌کنند، راه برایشان باز می‌شود.

شهادت حججی آنهایی را رسوا می‌کند که می‌گفتن دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها بویی از انقلاب اسلامی نبرده‌اند

وی افزود: شهید حججی با شهادتش فقط تکفیری‌ها را رسوا نمی‌کند بلکه یک بخشی از دشمنان انقلاب را هم رسوا می‌کند یعنی آنهایی که آرزو داشتند در نسل های جدید هیچ نسلی از انقلاب باقی نماند و وقتی چهارتا بچه کوچک سوسول جایی جمع می‌شوند و آب بازی می‌کنند، ادبیات سازی هم می‌کنند که در دهه هشتادی‌ها دیگر اثری از انقلاب نمانده است. این افراد باید چشمهای کورشان را بازکنند و ببینند که چگونه بچه های دهه هفتاد علم مبارزه را بردوش گرفته‌اند. برخی در خیال خودشان اینگونه می‌پروراندند که نجف آباد دیگر آن درخشش زمان دفاع مقدس را در دفاع از انقلاب اسلامی ندارد اما امروز می‌بینیم که نجف آباد از زمان دفاع مقدس درخشان تر است.

جلیلی گفت: اینها همه نشانی است که علی رغم قار قار بوغ‌هایی مثل "بی بی سی" و " من و تو" و غیره جوشش و رویش دارد و نو به نو میوه‌های تاز می‌دهد.

 

درخواست متفاوت وحید جلیلی از هنرمندان در خصوص شهید حججی

وحید جلیلی گفت: امروز همه قبول دارند که حججی ها امنیت ما را تامین می‌کنند؛ من خواهش می‌کنم که فداکاری حداکثری که امثال شهید حججی برای امنیت ما انجام می‌دهند را با یک تعاریف حداقلی از امنیت مخدوش نکنیم؛ حججی‌ها مدافع "امنیت انسانی" ما هستند اما برخی یک تعریف حداقلی و حیوانی از امنیت دارند بله هر خرگوش یا آهویی ممکن است از آغل خودش دفاع کند و این ویژگی خاصی نیست بلکه آن ایرانی که حججی ها از آن دفاع می‌کنند ایرانی نیست که فقط یک وجب خاک باشد بلکه فرهنگ، تاریخ، اصالت، معنویت و آرمان ایران است.

وی افزود: او محکم ایستاد تا یک عده‌ای بلرزند؛ به برخی از دوستان چهره و سلبریتی در هنرمندان و ورزشکاران و ....عرض می‌کنم که احترام به شهید مدافع حرم این نیست که شما در فضای مجازی یک چیزی بنویسید بلکه باید در میدان‌های حقیقی ورود کنید و از آرمان و مکتب او دفاع کنید.

سید مجتبی موسوی، دوست شهید حججی گفت: آنچیزی که ما و دوستان شهید در وجودش می‌دیدیم ولایت پذیری این شخص بود. وقتی رهبر انقلاب حرف از ناتوی فرهنگی زدند این شهید هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام داد حتی با راه اندازی یک وبلاگ ساده.

وی خاطرنشان کرد: نقطه عطف شهید حججی از آن زمانی شروع شد که شهید کاظمی به شهادت رسید و از سن 14 سالگی در این بستر رشد کرد؛ شهید حججی به جایی می‌رسد که نوع شهادتش را خودش انتخاب می‌کند که شاهد این حرف بنده دستونشته‌هایش است وی سپس بخشی از دست نهوشته های تکان دهنده این شهید را در خصوص آرزوی سخت ترین انواع شهادت قرائت کرد.

مسئولین در حوزه کودک و نوجوان بیشتر خرج کنند و بیشتر وقت بگذارند

در بخش دوم از این برنامه ثریا نیز تعدادی از کارهای خوب فرهنگی دریک سال اخیر حضور داشتند و ثریا میزبان سه مهمان متفاوت بود. نمایندگانی از برنامه سرسفره خدا (برنامه موفق شبکه نهال)، عوامل مستند "پرزیدنت اکتور سینما" و مجموعه رسانه ای "مستضعفین تی وی"، در بخش دوم مهمان ثریا شدند. در این بخش از برنامه حامد مدرس، مجری برنامه سرسفره خدا که سحرهای ماه مبارک برای نونهالان تهیه شده است، اظهار داشت: مدرس در رابطه با محتوای پیاده شده در برنامه گفت: من از مسئولین خواهش می‌کنم که در حوزه کودک و نوجوان بیشتر خرج بکنید و بیشتر مایه بگذارید؛ در حوزه کودک و نوجوان کار کم شده است و البته سیاه نمایی هم نمی‌کنم. آیا همانطور که جواب ترقه بازی را با موشک دادیم، می‌توانیم بگوییم که در حوزه فرهنگ هم اینقدر محکم جواب دشمن را بدهیم؟

مسئولین متوجه جنگ فرهنگی هستند اما چرا کاری نمی‌کنند؟!

وی گفت: مسئولین قطعا متوجه جنگ فرهنگی هستند اما واقعا نمی‌دانم چرا کاری نمی‌کنند؟ حالا یک مدتی هم هست می‌گویند سازمان پول ندارد درصورتیکه خود بنده پول خوب هم از سازمان گرفته‌ام؛ میدونم که پول هست اما این پول کجا می‌رود و صرف چه چیزی می‌شود؟ الان بچه های ما با لاک پشت‌های نینجا و بن تن و غیره دارند بزرگ می‌شوند. البته می دانم در شبکه کودک و نوجوان دارد خیلی تلاش می شود برای تولیدات خوب داخلی، اما کفایت نمی کند.

این مجری تلویزیونی در واکنش به جنجال‌هایی که در بحث پاسخ موشکی ایران به داعش، علیه او راه انداختند، اظهار داشت: من از رسانه‌های دلقک آن طرف آب هیچ انتظاری ندارم از خودی‌ها انتظار داشتم که متاسفانه حتی خودی ها هم مطالبی گفتند که ناراحت کننده بود و حتی من تهدید شدم!!! در مجموع باید بگویم که در حوزه کودک و نوجوان هنوز وزنه تولید خارجی به وزنه تولید داخلی می‌چربد.

مقصودی در این بخش گفت: البته شبکه کودک و نوجوان در سالهای اخیر جزو شبکه های موفق تلویزیون بوده است و همین برنامه سرسفره خدا از نمونه های موفق این شبکه است که هم از نظر محتوا  هم از نظر قالب هنری جذاب و مفید است. اما همانطور که آقای مدرس می گویند در حوزه کودک و نوجوان خیلی بیشتر از اینها باید سرمایه گذاری شود ونیازها خیلی بیشتر از این است.

مسئولین بجای اینکه از مستند "پرزیدنت آکتورسینما" درس بگیرند، مانع پخش آن شدند!

در این بخش از برنامه کارگردان جوان مستند "پرزیدنت آکتور سینما" گفت: حرف این مستند خیلی ساده است و من تعجب می‌کنم از مسئولین که این پیام را متوجه نشدند و به جای اینکه از این مستند درس بگیرند مانع پخش آن شدند! ما تفریحمان این شده بود زنگ بزنیم به وزارت ارشاد ببینیم مجوز دادند یا خیر؟ داستان مستند همین اتفاقی بود که سر مسئله برجام در کشورمان افتاد و آمریکا هیچ چیزی نداد. به نوعی داستان مذاکرات شوروی با آمریکا با شرایط کنونی کشورمان مقایسه شده است.

نمی‌توان با نشستن در اندیشکده ها تفکرات امام را ترویج کرد بلکه باید بین مردم باشیم

در بخش پایانی برنامه طیبی، نماینده مستضعفین تی وی گفت: حتی بدیهیات شخصیت انقلابی امام خمینی (ره) بیش از گذشته سانسور شده است و همه تلاش ما این بوده است تا بدیهیات تفکر امام را نشان بدهیم. بطور مثال اولین نکته در مبانی و نظرات امام مسئله اسلام ناب محمدی است و خوب است که ما از برخی از مردم بپرسیم که اسلام آمریکایی چیست؟

وی گفت: یک چاله بزرگ در این بین اندیشکده‌ای شدن تفکرات امام است یعنی برخی فکر می‌کنند با نشستن در پستوها و اندیشکده ها می‌توانند تفکر امام را رواج بدهند درحالیکه اینگونه نیست بلکه نگاه امام همیشه مردمی بوده است. جوانان باید بدون هیچ واسطه‌ای متن اصلی امام را از صحیفه بخوانند که اینگونه اسیر هیچ دعوای جناحی نمی‌شوند.