۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

۸ گزینه‌ نهایی شهرداری تبریز +سوابق

کد خبر : ۳۷۶۹۱۴
صراط: منتخبان دوره پنجم شورای اسلامی شهر تبریز در آخرین جلسه خود برای تعیین گزینه‌های تصدی شهرداری تبریز ۸ نفر را معرفی کردند که هر یک سوابق کاری گوناگونی دارند.

به گزارش تسنیم، منتخبان دوره پنجم شورای اسلامی شهر تبریز در آخرین جلسه خود برای تعیین گزینه‌های تصدی شهرداری تبریز، 8 نفر را معرفی کردند که هر یک سوابق کاری گوناگونی دارند. در این گزارش بنا داریم به معرفی و بررسی پیشینه کاری این نفرات بپردازیم.

میرعلی اصغر الموسوی: الموسوی متولد 1333 در تبریز و زادۀ یکی از خاندان‌های معروف مذهبی این شهر است. لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در رشته حقوق قضایی به ترتیب از دانشگاه بهشتی تهران و بیروت لبنان دریافت کرده است و مدتی برای کسب دکترا راهی فرانسه شده اما با وقوع انقلاب اسلامی به ایران برگشته و به‌عنوان دادیار و سپس دادستان شهر مسجدسلیمان خوزستان مشغول به کار شده است. وی در سال 58 مسئولیت امور مرزی استانداری آذربایجان شرقی با اتحاد جماهیر شوروی را بر عهده داشت که این آغازی برای ورودش به دستگاه دیپلماسی کشور بود.

الموسوی از سال 1362 وارد وزارت امور خارجه شد و به‌عنوان سفیر ایران در سودان، کلمبیا و پاناما و همچنین کاردار ایران در نیکاراگوئه و نفر دوم کنسولگری ایران در جمهوری آذربایجان فعالیت کرد. الموسوی بعد از کناره‌گیری از مناصب دیپلماتیک، از سال 88 به مدت 4 سال به همراه خانواده‌اش در مالزی اقامت گزید و بعد از بازگشت به ایران، در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی نامزد شد و به دوره دوم انتخابات هم راه یافت اما از کسب آرای لازم بازماند.

علیرضا رحیمی ممقانی:رحیمی متولد 1357 در تبریز است و اتفاقاً پدرش نیز شهردار یکی از شهرهای اطراف تبریز بود. او فارغ‌التحصیل دکترای پزشکی از دانشگاه تبریز در سال 82 است و تخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی خود را از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دریافت کرده است. رحیمی پیش‌تر عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی آذربایجان شرقی و دبیر نظارت بر تعرفه‌ها بود اما در این دوره موفق به کسب آرای کافی نشد و هم‌اکنون مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز است.

این پزشک جوان که کم سن و سال‌ترین فرد بین گزینه‌ها به شمار می‌رود، سابقه فعالیت ورزشی در رشته هنرهای رزمی را داراست و از سال 92 رییس هیئت ورزشی‌های رزمی استان است. شاید بیش‌تر شهرت وی به خاطر حضور به‌عنوان پزشک تیم‌های تراکتورسازی، ماشین‌سازی، گسترش فولاد و دبیری و نیز جراحی تعداد زیادی از فوتبالیست‌های معروف کشور باشد. وی همچنین عضو هیئت‌مدیره باشگاه دبیری تبریز است.

مهدی سلیمان پور: سلیمان پور یکی از باسابقه‌ترین مدیران شهرداری و از نیروهای موردعلاقه علیرضا نوین شهردار پیشین تبریز است. او بهترین عملکرد خود را در سال 86 تا 88 و هنگامی‌که شهردار منطقه 2 تبریز بود تجربه کرده است و موفق شد در این دوران اصلاحات گسترده‌ای در این بخش از تبریز به وجود آورد. سپس به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری انتخاب شد و پس‌ازآنکه علیرضا نوین در سال 92 از شهرداری تبریز کنار رفت، اعلام بازنشستگی کرد.

رحیم شهرتی‌فر:شهرتی فر را هم باید جزء گزینه‌هایی دانست که بیش‌تر به خاطر سوابق سیاسی و ارتباط با اصلاح‌طلبان در این لیست قرار گرفته است. وی متولد 1340 در تبریز است و دکترای تاریخ از دانشگاه تبریز دارد. او سابقهمدیرکلی سیاسی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی، فرمانداری میانه، معاونت توسعه منابع انسانی تراکتورسازی و عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه ابهر را در کارنامه دارد.

وی سال 92 در شرایطی که گفته می‌شد به‌عنوان مدیرکل سیاسی استانداری منصوب خواهد شد، نهایتاً به‌عنوان فرماندار تبریز انتخاب گردید و کماکان این سمت را در اختیار دارد.

ایرج شهین باهر: وی کارشناس ارشد شهرسازی است و بیش از هر چیزی به فعالیت در همین حوزه شناخته می‌شود. او که دو دوره سابقه حضور در شورای شهر تبریز را دارد، هم‌اکنون نیز رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری شوراست اما در انتخابات اخیر با کسب رتبه چهاردهم عضو علی‌البدل شد و از ورود به عمارت تاریخی ساعت بازماند.

باهر پیش‌تر در ادوار پنجم و ششم عضو هیئت‌مدیره سازمان نظم مهندسی استان بود و در بخش‌ها و کمیته‌های مختلف این سازمان فعالیت کرده است. وی کارشناس رسمی قوه قضائیه است و مدتی هم رئیس کانون کارشناسان رسمی استان بود.

شهین باهر اولین باری نیست که نامش در قامت شهردار مطرح می‌شود؛ وی در سال‌های 85 تا 89 شهردار باسمنج بود که اتفاقاً در همین دوران توانست به‌عنوان شهردار نمونه انتخاب شود و قبل از آن هم مشاور شهرداری مرند بود.

عبادالله فتح اللهی:فتح اللهی چهره ناآشنایی برای مردم تبریز نیست. وی که متولد 1339 و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت دانشگاه تهران است، در سال‌های 78 تا 82 هم شهردار تبریز بود و جالب‌تر آنکه نخستین شهردار این شهر بود که پس از تشکیل شوراهای شهر و توسط منتخبان دوره نخست به این سمت انتخاب شد.

 اما این تنها پیشینه اجرایی فتح اللهی محسوب نمی‌شود. بلکه او شهردار منطقه 4 تهران، شهردار منطقه 19 تهران، قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مشاور شهردار تهران، مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مدیرکل شرکت عمران و بافت‌های فرسوده وزارت مسکن، فرماندار هشترود، فرماندار مرند، فرمانده بسیج استان آذربایجان شرقی، فرمانده سپاه زنجان و فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز بوده است. ازجمله بزرگ‌ترین اقدامات وی در دوران تصدی شهرداری منطقه 19 تهران تبدیل پادگان قلعه مرغی به پارک ولایت بود.

فتح اللهی که در انتخابات 88 از حامیان میرحسین موسوی بود، بعدها به جرگه یاران محمدباقر قالیباف پیوست و در دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ستاد او فعالیت می‌کرد. وی هم‌اکنون مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران است.

مصطفی مولوی: وی متولد 1338 در میانه و فارغ‌التحصیل رشته عمران است. او در دوران دفاع مقدس از معاونان شهید مهدی باکری فرمانده لشکر عاشورا بود و حالا جزو بزرگان جریان اصلاحات در استان به شمار می‌رود. مولوی در سال 88 ریاست ستاد میرحسین موسوی و در سال 92 معاونت ستاد حسن روحانی در انتخابات را بر عهده داشت.

او در سال 94 به همراه مسعود پزشکیان برای نامزدی انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرد اما صلاحیتش مورد تائید قرار نگرفت. گفته می‌شود در سال‌های اخیر سمت‌های اجرایی مختلفی به وی پیشنهاد شده است اما از پذیرش آن‌ها امتناع کرده است.

صادق نجفی:طبیعتاً یکی از گزینه‌های هر دوره انتخاب شهردار جدید، کسی است که در حال حاضر آن سمت را در دست دارد. صادق نجفی شهردار فعلی تبریز که 57 سال دارد، متولد عجب‌شیر است و هرچند مدیریت خوانده است، اما سابقه‌اش سراسر اقتصادی است.

او که فعالیت خود را با عضویت در سپاه پاسداران و دیگر نهادهای انقلابی آغاز کرده، ده‌ها سمت اجرایی را در کارنامه خود دارد که شاخص‌ترین آن‌ها مدیرکلی بازرگانی آذربایجان شرقی، مدیرعاملی و ریاست هیئت‌مدیره منطقه آزاد ارس و مشاوری وزیر بازرگانی است.

حال بایستی چند هفته‌ای منتظر بمانیم تا ببینیم منتخبان مردم تبریز کدام‌یک از این 8 نفر را برای نامزدی نهایی و در پایان به‌عنوان پنجاه و ششمین شهردار تبریز بر خواهند گزید. منتخبان شورای پنجم شهر تبریز قرار است با گلچین از این 8 نفر، در نهایت از 3 یا 4 نفر برنامه عملیاتی‌تر و جدی‌تری مطالبه کرده و در شورا از برنامه خود دفاع کنند.
برچسب ها: صراط تبریز شهردار